Min kära vän avled hastigt i natt.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
hrjn138
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min kära vän avled hastigt i natt.

Inläggav hrjn138 » mån 04 sep 2017, 11:11

Hej. Detta blir mitt första inlägg i detta forum. Ett mycket tragiskt inlägg, men jag känner att det är nödvändigt.

Igår började en utav mina katter, Grabb'n, att dregla och ge konstiga ljud ifrån sig. Det var som "attacker" som kom, och under attackerna vart han stirrig, ängslig och såg helt vilsen ut. Han var inte med alls kan man säga. Mellan attackerna var han dock helt normal, busig och kelig som han alltid är. Han åt och drack som vanligt. Men jag ringde ändå veterinär och frågade om lite råd. Dom tyckte att jag skulle vänta och se och hålla koll på honom lite extra och dokumentera anfallen, men att åka in med honom om det fortsatte. Men i natt runt kl. 1 vaknade jag utav det värsta skrik jag någonsin hört. Jag rusade upp och hittade katten liggandes på badrumsgolvet och skaka och skrek. Det var så hemskt, jag fick panik. Sprang efter hjälp och ringde veterinär (som jag dock inte fick tag på). Några minuter senare så somnade han in. Jag fattar ingenting. Han har alltid varit en pigg, glad, genomsnäll och frisk katt. Han vart 6 år. Hans bror, som heter Ulph, verkar tagen av detta också då han redan satt med honom när jag hittade dom. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka och tänka om det här. Jag känner att det kanske kan vara mitt fel som inte åkte in med honom direkt jag såg honom få första anfallet. Det kanske hade kunnat räddat min katt som betyder allt för mig.

Har någon utav er varit med om något liknande? Jag känner att jag måste göra detta inlägg för att kanske få klarhet i vad som kan ha drabbat min älskade vän på fyra ben.

Mvh Johnny
Senast redigerad av hrjn138 mån 04 sep 2017, 20:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Re: Min kära vän avled hastigt i natt.

Inläggav perkele » mån 04 sep 2017, 12:04

Du gjorde som veterinären sa, så skyll inte på dig själv. :consoling:

Sov gott, Grabb'n. :rose:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Inläggav Reilly » mån 04 sep 2017, 15:51

Beklagar sorgen. :rose:

Vad hemskt det måste ha varit för dig och katten. :-(

Spontant funderar jag på om katten inte fick flera epilepsianfall? Det börjar ofta runt fem års åldern och många veterinärer verkar missa den diagnosen.
(Obs! Jag är ingen veterinär så det är bara ett förslag men du kan ju googla och se om det verkar stämma in.)

Användarvisningsbild
hrjn138
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav hrjn138 » mån 04 sep 2017, 16:21

Reilly skrev:Beklagar sorgen. :rose:

Vad hemskt det måste ha varit för dig och katten. :-(

Spontant funderar jag på om katten inte fick flera epilepsianfall? Det börjar ofta runt fem års åldern och många veterinärer verkar missa den diagnosen.
(Obs! Jag är ingen veterinär så det är bara ett förslag men du kan ju googla och se om det verkar stämma in.)

Tack. Ja, det var verkligen hemskt.

Jaså? Kan dom även dö utav det? Hade det gått att bota med medicin om man vetat om det tidigare?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 04 sep 2017, 17:57

Men vilken hemsk upplevelse du har varit med om. :consoling: Har du övervägt att låta vet. obducera eller har du hört med vet. om vad de tror hände honom? Jag antar att du är i någon sorts chocktillstånd just nu, men det kanske hjälper att få klarhet.

För Grabb´n :rose:

Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Inläggav Reilly » mån 04 sep 2017, 18:05

hrjn138 skrev:Jaså? Kan dom även dö utav det? Hade det gått att bota med medicin om man vetat om det tidigare?

Ja, katten kan dö av ett anfall. Jag är inte så insatt i epilepsi men en av mina katter hade mest troligt det har vi fått reda på i efterhand. Jag tror att det kan hållas under lite kontroll med mediciner men jag vet inte om man kan bota det helt och hållet.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 04 sep 2017, 20:00

:consoling:
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
hrjn138
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav hrjn138 » mån 04 sep 2017, 20:15

Aziz skrev:Men vilken hemsk upplevelse du har varit med om. :consoling: Har du övervägt att låta vet. obducera eller har du hört med vet. om vad de tror hände honom? Jag antar att du är i någon sorts chocktillstånd just nu, men det kanske hjälper att få klarhet.

För Grabb´n :rose:

Ja, det var nog det värsta jag varit med om. Aldrig varit med och sett ett djur dö förut. Hoppas jag aldrig behöver vara med om det igen.

Jag visste faktiskt inte att man kunde be vetrinärer obducera djuren. Hade kanske varit lite lättare att få veta vad min vän dog utav. Men nu ligger han begraven i en vacker glänta i skogen där solen lyser vackert mellan träden. Där får han vila i frid nu.

Användarvisningsbild
hrjn138
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav hrjn138 » mån 04 sep 2017, 20:16

Reilly skrev:
hrjn138 skrev:Jaså? Kan dom även dö utav det? Hade det gått att bota med medicin om man vetat om det tidigare?

Ja, katten kan dö av ett anfall. Jag är inte så insatt i epilepsi men en av mina katter hade mest troligt det har vi fått reda på i efterhand. Jag tror att det kan hållas under lite kontroll med mediciner men jag vet inte om man kan bota det helt och hållet.

Okej. Då kanske det var något sådant. Men det kom så hastigt. Hoppas och ber att han inte led, fast det gick fort.

Användarvisningsbild
hrjn138
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav hrjn138 » mån 04 sep 2017, 20:19

perkele skrev:Du gjorde som veterinären sa, så skyll inte på dig själv. :consoling:

Sov gott, Grabb'n. :rose:

Tack. Men det är lätt att man skyller på sig själv och tänker på vad man kunnat göra annorlunda. Men nu är det som det är och jag hoppas han har det bra nu var han än är. I mitt hjärta kommer han alltid finnas.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tis 05 sep 2017, 01:10

:rose:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 05 sep 2017, 11:32

Beklagar sorgen :rose:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tor 07 sep 2017, 23:08

:rose: :rose:
Bild

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tor 14 sep 2017, 22:26

Beklagar sorgen :rose:

Det är inge kul att se ett djur dö. Massa kramar

När indra dog i mina armar, var jag beredd på det som komma skulle, då jag sett många djur dö på den tiden jag jobbade som djurskötare....Det enda jag är tacksam för är just att jag var beredd, men fy tusan, ingen kul grej.

Jag kan knappt föreställa mig chocken och smärtan att för första gången se ett djur dö, och då ens älskade katt. Massa kramar

Om närmaste veterinär inte kan obducera så går det skicka till statens veterinär medicinska för obduktion, tror det kostar 1500
http://www.sva.se/analyser-och-produkte ... /obduktion
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » fre 29 sep 2017, 18:25

:rose:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"