Katt kan inte äta ensam

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Lunisen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt kan inte äta ensam

Inläggav Lunisen » tis 29 aug 2017, 16:21

Hej!
Min sibiriska kattunge är nu 4 mån. Vi hämtade henne när hon var 12 v och då var hon väldigt undernärd och åt inget hos oss (troligtvis "kattanorexi" då vet. inte hittat något annat fel) Hon låg på dropp hos veterinären i 2 dygn sedan har vi kämpat med att sprutmata henne.. vägde enbart 780 g när vi lämnade in henne stackarn. Cirka 1,5 v efter vi fick hämta hem henne från vet. började hon få tillbaka sin aptit igen. Hon äter nu själv, ibland måste vi ge henne med sked så hon äter. Dock äter hon inte om hon är ensam!! Aldrig om vi är på jobbet, är vi hemma kommer hon till oss och jamar och så måste vi sitta bredvid för att hon ska äta. Vad vi ska göra? Vågar inte bara låta bli att sitta bredvid då jag är rädd att hon ska hamna i sina gamla vanor, men det är väldigt frustrerade att hon inte äter om vi inte är hemma och det är ju inte hållbart att behöva sitta bredvid varje gång hon ska äta.. hon väger för övrigt snart över 2 kg så hon har verkligen repat sig! :)

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Re: Katt kan inte äta ensam

Inläggav amiga » tis 29 aug 2017, 21:41

Jag har ingen erfarenhet av en katt som vägrar äta ensam, då min egen katt snarare kan vara tvärtom... Men en idé - om du lägger upp maten i flera skålar/på flera tallrikar, och sprider ut runtom i hemmet. Jag tänker att vart hon än går i hemmet, så doftar det (mycket) av maten = lockar kanske henne till att äta trots allt. När magen är tom, och det luktar gott, så kan det vara svårt att stå emot frestelsen att äta. :-)

Alternativt att du ger henne en rejäl portion innan du sticker iväg. Sen när hon ätit, lägg upp lite till och när du kommer hem igen så ge ytterligare en-två portioner.

En till idé.. Sitt precis bredvid henne när hon äter, och öka successivt avståndet varje dag mellan dig och katten. På så sätt kanske hon lär sig att äta utan sällskap, utan att det blir liksom ett abrupt slut på det.

Eller testa att lägga något (strumpor, tröja etc) som luktar mycket av dig vid matplatsen. Du är ju en trygghet för katten, så om hon känner din doft även om du inte är precis där så kan det göra henne lite tryggare. :-)
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tis 29 aug 2017, 22:43

Min ena katt hade en period när han inte ville äta om jag inte aktivt satt med honom och höll koll. Jag kunde alltså inte bara vara i rummet, sitta brevid och läsa eller liknande, utan behövde interagera med honom när han åt. För oss var det något som gick över, han har alltid varit glad i mat bade innan, undertiden och efteråt, så jag gissar på att i vårt fall så ville han bara ha lite mer uppmärksamhet.

En sak som hjälpte hos oss var mat på bestämda tider, och ingen mat utanför dessa tiderna. Dels underlättade det för mig, jag visste när jag skulle sitta på golvet brevid och hålla sällskap, dels så var han faktiskt hungrig när det var mat (eller ja, mina katter är och har alltid varit hungriga dygnet runt oavsett).

Prova också lite olika sorters foder (men ta det försiktigt så magen inte rasar!). Mina Katter gillar olika bozita tetra-smaker och olika Mjau-smaker olika mycket, och de älskar gourmet gold-burkarna (de får dem som godis)!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 30 aug 2017, 08:50

Har du testat annan mat? Annan matskål? Annan matplats?

En del katter gillar bättre att få äta sittandes högre upp på t.ex ett bord. Men även mina katter tycker mkt om att ha sällskap när de äter. Om matte sitter bredvid och allra bäst håller i matskålen är det supermysigt tycker mina katter.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 30 aug 2017, 23:10

Vår yngsta kisse, nu ett matvrak på 1 år och 10 mån, hade en period då han inte ville äta själv när han var riktigt liten, ungefär i er katts ålder om jag inte mins fel. Han ville tom att vi skulle handmata honom. Det gick över av sig själv men då och då får han slängar av det beteendet och vill gärna få äta från handen. Lite slabbigt eftersom han bara äter rått kött. :smile: Jag har förknippat det med att han varit lite understimulerad och det blir ett sätt för honom att få uppmärksamhet och sällskap när det varit för långtråkigt. Jag tror på motion och rutiner för krånglande kissar. (Herregud, låter som en tysk gymnastiklärare från 30-talet. :oops: ) Men testa rejäla lekpass på fasta tider morgon, EM och sen kväll med mycket fysisk rörelse och servera maten därefter. Börja med att sitta bredvid och tala uppmuntrande och flytta successivt längre bort. Lämna som föreslagit ovan små smakrika portioner av olika mat på olika platser när ni inte är hemma om ni tror att han behöver extra mat. Med tiden när han blir äldre om han är frisk, så kommer han att klara sig på bestämda måltider så då behöver det inte heller vara ett problem om han inte äter när ni inte är hemma. Om hans behov av sällskap vid måltiderna inte går över får ni väl låta honom sitta med vid bordet och äta när ni äter som i vilken normal familj som helst. :grin:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"