Våra honkatter slåss

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Injo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Våra honkatter slåss

Inläggav Injo » lör 26 aug 2017, 16:20

Vi har två honkatter den äldsta är 7 år Mimmi och den yngsta är 1,5 år Selma. Från början var dom mest avvaktande till varandra och gick omvägar för att inte mötas men nu sedan ett par månader sen så är det snarare krig här hemma. Min upplevelse är att den yngre katten Selma är mest aggressiv och är den som jagar den äldre Mimmi som flyr och gömmer sig. Detta har gjort att Mimmi för det mesta är osynlig och ligger och trycker under sängen och soffan. Det hela känns inte bra och vi är rädda att lämna dom ensamma hemma. Känns som det bara är en tidsfråga till dess någon av dom får en skada. Har någon liknande erfarenheter och något råd att ge?

Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatterna Ronja och Pucko

Re: Våra honkatter slåss

Inläggav Nilla70 » lör 26 aug 2017, 19:43

Min första tanke är Feliway /feliway friends om du inte prövat det.

Sen tycker jag att det låter som att den yngre vill ta ledarrollen och utmanar. Men jag har ingen erfarenhet av vad och hur man gör då. Tyvärr.

Hoppas någon kan hjälpa för det låter som en riktigt jobbig situation.
Bilder på Ronja och Pucko : http://www.nillasgarden.se/husdjuren/

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 26 aug 2017, 20:17

Är de kastrerade?Sära på dem genom göra en basecamp med nätdörr. Börja från ruta 1. Kör positiv förstärkning . Finns en utmärkt film av jackson galaxy hur man introducerar.
Skynda långsamt.

Jag rek hans böcker catification och catify to satisfy som tar upp om miljön när man har fler katter samt hur man får upp katters skjälvfötroende med hjälp av kattmiljön samt ger de kännslan att de äger revireär de utekatter håll bägge inom hus tills de acpeterar varandra.

Trötta ut den yngsta och lek med den äldre med.

Kan vara bra också att ta den äldre för en grundlig hälsokoll.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 26 aug 2017, 20:40

Du har redan fått bra råd!

1) Är inte båda katterna kastrera så gör det direkt! Fertila katter slåss mkt mer.

2) Börja om! Dela katterna med en nätdörr. Bra exempel hittar du på kattstatus.se

3) Sätt Feliway Friends i vägguttag. Då luktar hemmet av "kompis"

4) Se till att hemmet har tillräckligt med resurser med överflöd dvs katträd, lådor, matskålar, liggplatser etc. Tänk småbarn med rejäl syskoavundsjuka - inte lätt att få barnen att dela på sakerna.

5) Positiv förstärkning så att det händer bra saker när katterna ser varandra såsom godis, extra god mat etc

6) Lek med båda så båda är trötta och nöjda. Stärk din katt som är rädd genom att leka extra mkt, extra mkt gos och positiv uppmärksamhet. Att leka dvs jaga innebär att katten äger reviret. Din uppmärksamhet stärker hennes position.

Kolla som Eye redan tipsat om på My cat from hell. Finns att se på dplay.se kostar 79 kr/månad.
Bild

Injo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Injo » mån 28 aug 2017, 18:22

Tusen Tack för alla råd! Nu har vi fått lite saker att jobba med. Låter spännande med Felliway och absolut värt att prova. Båda katterna är kastrerade
Mvh Inger

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"