Beteendeförändring, aggressiv

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fridatre
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Turkisk van

Beteendeförändring, aggressiv

Inläggav Fridatre » mån 21 aug 2017, 14:09

Jag har en kastrerad hankatt på 4 år av rasen Turkisk van. Han har blivit så konstig. När jag ska gå hemifrån sätter han klor och tänder i benet på mig och på kvällarna kommer han och vill mysa men det slutar ofta med att han slutar spinna (detta sker även om jag ignorerar honom från början), lägger öronen bakåt och sen anfaller han mina armar. Jag har googlat fram att jag ska ignorera beteendet men det är inte hållbart för han gör håll i huden på mig och släpper inte förrän jag gör något, då slänger jag ned honom från sängen och efter det anfaller alltid någon gång till. Det är så obehagligt. Det är som att det är en annan katt. Veterinären hittar inget och feromon, typ feliway, hjälper inte.
Veterinären pratade om att om inget hjälper och han inte mår bra är det kanske bättre att ta bort honom, det känns jättejobbigt! Hjälp mig! Vad kan jag göra?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Beteendeförändring, aggressiv

Inläggav Lurvpöse » mån 21 aug 2017, 17:33

Usch, det låter jobbigt.

Vad har veterinären kollat efter? Rör han sig på samma sätt som tidigare? Tänker om han har ont. Katter visar ju sällan smärta, men de kan bli mindre benägna att klättra och hoppa.

Är det just när du går till jobbet och sedan på kvällen som han främst blir aggressiv? Är han ensam katt? Hur länge är han ensam på dagarna?

Är det något annat som har ändrats hemma?

En del katter kan reagera lite otäckt när de har för mycket energi i kroppen eller haft tråkigt på dagen. De har varit inaktiva och sovit när man varit på jobbet och sedan när man kommer hem får de liksom fnatt.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Fridatre
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Fridatre » mån 21 aug 2017, 17:56

Vetetinären kollade om han hade ont och även tänder och så. Dom hittade inget och han hoppar och leker och äter och dricker..
Det är främst då han blir så men även på dagen ibland när jag typ lagar mat, när vi leker kan ibland leken övergå i krig.
Jag och sambon jobbar olika tider så det blir ca 6h timmar för honom i ensamhet och när jag kommer hem och innan läggdags brukar jag alltid försöka aktivera honom.
Hemma är allt som vanligt. Vi har faktiskt tingat en kattunge nu i hopp om att han saknar en kompis. Uppfödaren svarade precis på mail att turkar är mån om sin familj och att han säkert känner sig lite övergiven.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » mån 21 aug 2017, 18:04

Jag hoppas att en kompis kan hjälpa, 4 år är ju ingen ålder så han har nog stort utbyte av att ha någon att leka med.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Fridatre
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Fridatre » mån 21 aug 2017, 18:13

Eller hur! Vi hämtar honom 8/9, sen får jag uppdatera tråden med om det hjälpte eller inte!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 21 aug 2017, 19:08

Tycker du ska kontakta en beetende rådgivare samt titta på my cat from hell.

Hur leker ni?
Hur mycket leker ni med honom .?hur ser eran kattmiljö ut?
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Fridatre
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Fridatre » mån 21 aug 2017, 19:24

Leken blir mest apport eller typ dingla med ett snöre som han jagar, även kurragömma står av någon anledning högt upp på listan. Försöker dock stimulera med lite enklare tricks som "sitt" och "ligg"
Kattmiljön är nog som i ett standardhem. Maten där, vattnet där, ett katträd där. I övrigt är det en lägenhet med stor balkong som han gillar att vara på.
Såg my cat from hell för länge sedan, hade glömt att det fanns, ska titta igenom det! Tack!

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 21 aug 2017, 22:45

Fridatre skrev:Vetetinären kollade om han hade ont och även tänder och så. Dom hittade inget och han hoppar och leker och äter och dricker..
Det är främst då han blir så men även på dagen ibland när jag typ lagar mat, när vi leker kan ibland leken övergå i krig.
Jag och sambon jobbar olika tider så det blir ca 6h timmar för honom i ensamhet och när jag kommer hem och innan läggdags brukar jag alltid försöka aktivera honom.
Hemma är allt som vanligt. Vi har faktiskt tingat en kattunge nu i hopp om att han saknar en kompis. Uppfödaren svarade precis på mail att turkar är mån om sin familj och att han säkert känner sig lite övergiven.

Har katten samma beteende mot din sambo?
Bild

Fridatre
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Fridatre » tis 22 aug 2017, 10:11

Nej det är bara mot mig han är så.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 22 aug 2017, 17:39

Spontant så är jag inne lite på det som Lurvpöse skriver att han kan vara understimulerad och att överskottsenergin visar sig som aggression. Det är inte helt ovanligt att det är en i hushållet som katten utser till "syndabock" och som får klä skott för kissens frustrationer. Oftast den som katten upplever som "snällast". Vad jag vet så är van-katter både aktiva och intelligenta och jag tror mycket väl att det kan hjälpa att få en kattkompis. Det blir en annan dynamik i familjen som förhoppningsvis förbättrar situationen. Uppdatera gärna hur det går.

Fridatre
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Fridatre » tis 22 aug 2017, 17:47

Tack för svar! Då håller jag tummarna och så får vi se hur det går!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"