HJÄLP! Mask i magen!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Katthanna94
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

HJÄLP! Mask i magen!

Inläggav Katthanna94 » lör 19 aug 2017, 20:33

Då har jag och min sambo precis upptäckt att vår ca 9 månader före detta vildkatt har mask i magen.
Vi körde en avmaskning på båda våra katter när vi fick dom i April (Axilur) sedan dess har de varit innekatter men hittade ändå vad som ser ut som rundmask/spolmask (är det samma mask?) i kattens spy.

Kör en ny omgång med Axilur nu, svårt att få i dom tabletterna men får köpa hem något lyxigt och lura i dom resterande 2 dagar nu.

Hur noga är doseringen? Det går inte att väga katten. Gissningsvis väger han nog cirka 3 kilo, en ganska liten katt för sin ålder. Enligt doseringen ska man ge 1 tablett per 5 kilo, ska jag ge honom en halv eller en hel, vad tror ni?

Är Axilur ett bra medel?
Är orolig då det inte försvann under första omgången. Hjälp, blir orolig över katterna :-(

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: HJÄLP! Mask i magen!

Inläggav ApanAnn » lör 19 aug 2017, 21:50

Ta det lugnt! Det är ingen fara. Om det är svårt med Axilur kan du antingen ta katten till veterinären och få maskmedel som du droppar i nacken, eller så kan du testa Milbemax som du bara behöver ge en gång. Dessutom är den tabletten mindre än axilur.

Du kan kolla att behandlingen funkat med ett "Kolla masken"-kit.

Katthanna94
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: HJÄLP! Mask i magen!

Inläggav Katthanna94 » lör 19 aug 2017, 21:59

Å tack för hjälpen! Ska fixa detta på måndag. Åker utomlands en vecka på onsdag så därför känner jag mig lite extra stressad. :roll:
Rädd att han har haft det sedan han var bebis nu och att han mår dåligt. Har du någon aning hur lång tid det tar för masken att försvinna efter kur?
Kanske kan vänta tills vi kommer hem från resan och ta ett sånt "test". Visste inte det fanns. :)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"