Det här med mängd mat...

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Elnath
Kattunge
Kattunge

Det här med mängd mat...

Inläggav Elnath » fre 18 aug 2017, 20:07

Hej!
Nu har jag suttit halva dagen och försökt bli klok på det här med hur mycket av vad jag ska ge min katt, men känner mig fortfarande förvirrad. Min 2-åriga, kastrerade honkatt (innekatt) äter Applaws torrfoder och deras våtfoder i portionspåse. Torrfodret är ett helfoder, medan våtfodret är ett komplement. Enligt förpackningarna ska en 3kg katt äta ca 2 påsar om dagen, men som ett komplement till helfoder. På torrfodersförpackningen står det att hon ska ha ca 40g om dagen, men jag antar att det är om hon bara äter torrfodret. Så om hon får både och, hur mycket bör hon få av varje? Hon är väldigt kräsen, så allt annat än Applaws ratar hon (Mjau åt hon förut, men nu slickar hon bort såsen och ratar resten, och de smakerna med gelé är hon inte det minsta intresserad av.) Hon väger förresten runt 3.3kg, men på sistone tycker jag att hon börjat se lite rund ut om magen (har en sån där hängig påse på magen naturligt, men idag tyckte jag att det såg lite hängigt ut vid frambenen också).

Jag hade ju helst sett att hon fick torrfoder bara som godis (hon gillar att jaga dem när man slänger dem tvärs över lägenheten, och det gör jag ju gärna inte med våtfoder. :) ), men sist jag fasade ut torrfoder så fick hon en massa problem med förstoppning, så veterinären trodde att hon helt enkelt tillgodogjorde sig våtfodret såpass att det blev för lite avföring. Låter lite märkligt, men när jag sedan började ge torrfoder igen så försvann ju förstoppningsbesvären helt.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Re: Det här med mängd mat...

Inläggav Lakriz_Pepsi » mån 21 aug 2017, 09:56

Gå igenom innehållsförteckningen för båda blöt som torrfoder jämför. Då även energi, alltså kcal för båda. Då använda mängden 30g för att på så sätt få fram vad pälsbollen behöver i kcal. På så sätt få fram bra mängd för
blötmat/torrisar. Alltså lite matte. (Vanligt brukar en halvera mängden torrisar när de äter blötmat, men stämmer inte riktigt alltid)

Är det en katt som äter vanligt vuxet foder så kan en gå ner till vikten under, men räkna först ut och se skillnaden. I kcal kan den vara lite stor.

När jag bytte mat nyligen från ett våtfoder till ett annat. Så räknade jag ut kcal, därigenom fick jag fram en mängd på det nya som då är lika med kcal med det förra. Gick aldrig efter mängden som stod på kartongen för den nya maten.
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"