Högt njurvärde, vad göra?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Högt njurvärde, vad göra?

Inläggav Carina38 » fre 18 aug 2017, 08:50

Hej på er!
Jag tog en av mina katter till veterinär igår, 3 årig kastrerad hona, då hon gått ned lite i vikt (hon är redan liten) och pälsen lite matt. Men hon äter och leker.
Blodprov visade lite högt njurvärde, 157 (gränsvärdet är tydligen 140). I övrigt frisk enligt häslokollen, men lite tandsten.
Jag tog urinprov och efter analys hos veterinär var urinprovet mycket bra. Inga bakterier och inga andra konstigheter med det.

Ordination blev avmaskning (ifall det är det som har gjort att hon gått ned i vikt men det påverkar inte njurar som jag förstår ifall de har mask) samt komma tillbaka för nya prover om ca. 4 månader.

Så. Det här gav mig ju inget svar på vad det kan bero på att njurvärdet var över gränsvärdet. Har ni några förslag på vad jag bör göra?
Bör jag gå över till njurfoder för säkerhets skull? Har ytterligare en katt (en snutt överviktig) men som jag förstår det så ska båda kunna gå på njurfoder fast jag ger den andra katten annan mat separat?

Eller är det onödigt att gå över till njurfoder när man inte vet vad problemet är?

Jag kommer också hälla i extra vatten och blanda i maten, ifall det är så att hon får i sig för lite vätska. Det kan tydligen ge tecken på högre njurvärde. De äter i huvudsak mjukmat som står framme och lite torrfoder på kvällen. De brukar inte dricka vatten ur vattenskålarna.

Tacksam för tips och idéer!
/Carina

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Högt njurvärde, vad göra?

Inläggav satanica » fre 18 aug 2017, 09:20

Konstigt att veterinären gav ordination med avmaskning då njurvärdet är högt och även så långt till nästa provtagning. Har katten förhöjda njurvärden kan det göra att katten går ner i vikt.
Är hon utekatt?
Jag hade faktiskt satt in ett njurfoder om veterinären vill vänta 4 månader till omprov. Jag har för mig att syrrans katt fick återbesök efter ca 1 månad för att ta om prover. Jag tror att de även rekommenderade foderbyte då.
Dricker din katt bra? Katter kan ju få förhöjda njurvärden av uttorkning också.
Bild

Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Carina38 » fre 18 aug 2017, 09:43

Hej hej!
Nej, jag tycker inte någon av mina katter dricker speciellt bra. Jag ser dem aldrig dricka ur vattenskålen. Bland annat därför som jag ger mycket mjukmat så de ska få i sig vätska därifrån.

Med vänlig hälsning
Carina

Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Carina38 » fre 18 aug 2017, 09:44

Glömde svara... I sommar har hon varit ute en hel del.

Tack för input!
/Carina

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 18 aug 2017, 13:44

Har du testat om de dricker bättre ur en vattenfontän? Eller sätta ut vattenskålar på olika ställen i hemmet kan ju få dem dricka bättre. Annars får du nog blanda i lite extra vatten i blötmaten.

Carina38 skrev:Hej hej!
Nej, jag tycker inte någon av mina katter dricker speciellt bra. Jag ser dem aldrig dricka ur vattenskålen. Bland annat därför som jag ger mycket mjukmat så de ska få i sig vätska därifrån.

Med vänlig hälsning
Carina
Bild

Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Carina38 » fre 18 aug 2017, 18:22

Hej hej!
Har testat vattenfontän, ingen succé. Nu har jag 2 vattenskålar på olika ställen. Jag ser att det försvinner lite vatten, men jag ser dem aldrig dricka.

Fler idéer om hur jag ska göra gällande höga njurvärdet? Någon som varit med om liknande? Fick ni tips om förändringar? Hur nära inpå föreslog veterinären återbesök? Njurvärdet låg alltså på 157 (gränsvärde 140). Urinprov såg bra ut.

Tacksam för råd och tips!
/Carina

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » lör 19 aug 2017, 18:36

157 är ju inte särskilt förhöjt om den övre gränsen än 140. Inte något att gå i taket över. Förhöjda kreatininvärden beror inte alltid på njursjukdom. Vätskebrist (ganska vanligt hos katter) kan ge förhöjda kreatininvärden och individer med mycket muskelmassa har också högre värde. Hos människor kan även maten man äter spela roll. Äter man mycket kött innan man tar provet kan man få ett förhöjt kreatnin. Jag gissar att detsamma gäller för katter.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » lör 19 aug 2017, 22:50

Stig-Britt skrev:157 är ju inte särskilt förhöjt om den övre gränsen än 140. Inte något att gå i taket över. Förhöjda kreatininvärden beror inte alltid på njursjukdom. Vätskebrist (ganska vanligt hos katter) kan ge förhöjda kreatininvärden och individer med mycket muskelmassa har också högre värde. Hos människor kan även maten man äter spela roll. Äter man mycket kött innan man tar provet kan man få ett förhöjt kreatnin. Jag gissar att detsamma gäller för katter.

Visserligen är 157 inte jättehögt men då pälsen på TS katt är matt och katten gått ner i vikt så bör man nog hålla lite koll.
Bild

Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Carina38 » sön 20 aug 2017, 06:48

Tack för svar!

Jag är inte så kunnig på värden m.m. men veterinär sa så här: Man tar 2 värden på njurarna - det ena såg bra ut, det andra var högt. 157 (gränsvärde 140), och höga värden kan vara 200 - 300. När analysen på urinprovet kom sa hon att det såg bra ut, "det var koncentrerat" och att ingen näring försvinner genom njurarna.
Ja, hon kanske inte sa exakt så som det står ovan men så som jag förstod det.

För er som kanske kan sådant här bättre än jag:
* Är det kreatininvärdet som avses? Att urinen är "koncentrerat" kan det då betyda lite vätska?
* Om värdet är lite högt, 157 och högt räknas som 200 och över, då är det ju ändå något som inte är 100% bra, eller?

Jag tänker att om jag kan göra något för att få värdena att bli bättre så vill jag ju göra det.
För mig kändes det också lång tid att avvakta 4 månader för nytt prov. Tror jag bokar in ett besök efter 2 månader på en annan djurklinik för dubbelkoll och second opinion.

/Carina

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tis 22 aug 2017, 09:36

Carina38 skrev:Tack för svar!

Jag är inte så kunnig på värden m.m. men veterinär sa så här: Man tar 2 värden på njurarna - det ena såg bra ut, det andra var högt. 157 (gränsvärde 140), och höga värden kan vara 200 - 300. När analysen på urinprovet kom sa hon att det såg bra ut, "det var koncentrerat" och att ingen näring försvinner genom njurarna.
Ja, hon kanske inte sa exakt så som det står ovan men så som jag förstod det.

För er som kanske kan sådant här bättre än jag:
* Är det kreatininvärdet som avses? Att urinen är "koncentrerat" kan det då betyda lite vätska?
* Om värdet är lite högt, 157 och högt räknas som 200 och över, då är det ju ändå något som inte är 100% bra, eller?

Jag tänker att om jag kan göra något för att få värdena att bli bättre så vill jag ju göra det.
För mig kändes det också lång tid att avvakta 4 månader för nytt prov. Tror jag bokar in ett besök efter 2 månader på en annan djurklinik för dubbelkoll och second opinion.

/Carina

Kreatinin mäter man i blodet, det andra värdet man kollar är urea (eller BUN). Båda är "slaggprodukter" som bildas när kroppen bryter ner protein. När njurarna fungerar normalt går dessa slaggprodukter ut med urinen, när njurarna inte funkar som de ska ansamlas de i blodet. Katten börjar då må illa, äter mindre och tappar vikt.

Det man främst kollar efter i ett urinprov är dels hur koncentrerad urinen är. En del av njurarnas uppgift är att ta tillbaka så mycket vatten som möjligt till kroppen. Om urinen innehåller mycket vatten dvs. är utspädd kan det vara ett tecken på att njurarna inte funkar som de ska.

Man kollar även om det finns protein i urinen. Normalt sett ska protein inte läcka ut med urinen, vid njursvikt börjar det läcka ut protein i urinen.

Att urinprovet var normalt är bra. Att urean/BUN var normalt är också bra. Förhöjd kreatinin kan vara ett tecken på njursvikt, men det kan också bero på att katten är lätt uttorkad. Om inte veterinären är orolig skulle inte jag vara det heller.

Att din katt tappar vikt och har tråkig päls kan bero på många saker. Det behöver inte vara njurarna. Fortsätt vara uppmärksam men om din veterinär inte tycker att du behöver vidta några åtgärder för njurarna behöver du inte göra det.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » ons 23 aug 2017, 07:15

Jag håller med Stig-Britt. Innan du har en konstaterad njursjukdom ska du inte sätta in njurfoder då det kan förvärra viktnedgång och muskelförlust. Njurfoder innehåller mindre protein, vilket i sig är dåligt då katter är strikta köttätare. Samtidigt är det så att den lägre proteinhalten underlättar för sjuka njurar. Så i mångt och mycket kan man säga att man ger en icke-artegen kost för att avhjälpa ett medicinskt problem, och då är det enligt mig viktigt att man först konstaterar att detta är absolut nödvändigt. I USA har man gått längre än oss och tar i princip helt avstånd från njurfoder, eller använder det enbart vid mycket framskriden njursjukdom. Jag väljer att följa de rekommendationer som finns och ger njurfoder vid konstaterad njursjukdom, oavsett i vilket stadie sjukdomen är.

Nu vet jag inte vad du ger för mat i dagsläget, men om kreatininet är högt på grund av t.ex. uttorkning så föreslår jag att du fasar över katten på ett vätskerikt foder, gärna rå mat, t.ex. MUSH Vaisto Cat som är ett färdigt helfoder som man köper i djuraffären. Till det kan du dessutom tillsätta rikligt med vatten. Då ger du en artegen föda bestående av rått kött med hög vätskehalt som underhåller kattens njurar och urinvägar och förhindrar de problem och sjukdomar som uppstår till följd av långvarig uttorkning.

För mer information om njursjukdom rekommenderar jag den utmärkta sidan http://www.felinecrf.org.

Bild
Bild

Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Carina38 » lör 26 aug 2017, 08:46

Stort tack för era kloka svar!
Det jag gör nu är att jag blandar ned extra vatten i fodret och har bokat en ny uppföljning på ett annat ställe (second opinion) om ca 1 månad för att se om det blivit bättre med lite mera vatten.

Tack tack!
/Carina

Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Carina38 » tis 03 okt 2017, 12:00

*** UPPDATERING ***

Hej igen!
Nu har vi varit på uppföljningsbesök och second opinion med lilla kissen (3 . Hon låg fortfarande lite över gränsvärdet (149 och gränsvärdet är 140 om jag förstod det rätt). De gjorde ultraljud, tog urinprov, blodprover och allting annat såg bra ut. Inga bakterier eller andra konstigheter.

Veterinären sa att kissen kanske helt enkelt är en katt som har fötts med lite högt njurvärde och att jag kunde ställa om henne till njurfoder om jag ville. Men nackdelen med det är att hon kanske går ned i vikt och hon är ganska liten redan.

Jag vet inte hur jag ska göra? Eller det jag bestämde var att jag ställer inte om henne på njurfoder nu utan gör ytterligare uppföljning om 4 månader. Är det bättre då är det jättebra. Är det sämre så ställer jag om till njurfoder. Men hur tycker ni jag ska göra om det är samma som nu? Vad skulle ni ha gjort?

Tacksam för era tankar!
/Carina

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » tor 05 okt 2017, 08:08

Vad skönt att höra att värdet var bättre!

Med ett så marginellt förhöjt värde bör du inte ge njurfoder. Särskilt inte som alla andra prover/undersökningar var felfria. Jag är beredd att hålla med veterinären om att din katt kan ha en predisposition för högt kreatinin, något som man sett t.ex. hos birmor.

Det är jättebra att du följer upp med nya prover och ser så att allt håller sig stabilt :-)
Bild

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tor 05 okt 2017, 20:29

Det låter väl som en bra plan att följa upp värdena och vänta med omställningar.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"