Almo Nature oseriös tillverkare?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
paka
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt
Kontakt:

Almo Nature oseriös tillverkare?

Inläggav paka » tor 17 aug 2017, 16:13

Min Mio är allergisk mot kyckling, anka, kalkon och fisk. Han tycker inte om lam, känguru, struts. Han äter Hill`s Z/D och Mac´s kanin (torr foder).

Mio har smakat på Almo Nature daily meny kanin och är "galen" i den. Jag är noga med att läsa etiketter och det står: kanin och biprodukter. Almo Nature garanterar att i matten är gjort av "Högkvalitativa råvaror som väljs ut noggrant och kokas skonsamt i den egna vätskan. Inga kemiska tillsatser som färgämnen eller konserveringsmedel tillförs i detta premiumfoder".
Jag började jag ge honom en gång per vecka Daily meny kanin (delade 85 g på två dagar). Eftersom han fick ingen reaktion före en vecka sen började jag med 40 g per dag. Efter en vecka fick han värsta allergi utbrott tills nu: öron inflammation, utslag under öronen och började slicka pälsen överallt. :cry:
Eftersom på etiketten stor "biprodukter" och att matten kokas i egen vätska kontaktade jag Almo Nature i Italien och England med frågan om vad, faktiskt, innehåller burken med kanin. Jag fick aldrig någon svar från Almo Nature. :wait: :swear:

Användarvisningsbild
Bioluminescence
Moderator
Moderator
Katt: Puffin, Wolfie & Charlie

Re: Almo Nature oseriös tillverkare?

Inläggav Bioluminescence » fre 18 aug 2017, 11:07

Hmm, en snabb googling ger detta resultat:
Kött och animaliska biprodukter (därav kanin 4%), ägg och äggprodukter, mineraler, vegetabiliska fiberextrakt.
Kött och animaliska biprodukter kan ju rent krasst innehålla vilket djur som helst så jag tycker inte Almo Natur på något sätt varit oseriösa.

Generellt sett innehåller "Kött och animaliska biprodukter " kyckling, gris och nöt iom att det är de vanligaste och billigaste råvarorna.
Delar hemmet med T, kattdamen Puffin, odygdpåsarna Charlie och Wolfie och i dagsläget 5 stödkattungar. (Ny avatar, snajsig va?)

Användarvisningsbild
paka
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt
Kontakt:

Re: Almo Nature oseriös tillverkare?

Inläggav paka » fre 18 aug 2017, 16:32

Tack så mycket :)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"