Katt med spondylos, hur har ni behandlat?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kattangelica
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt med spondylos, hur har ni behandlat?

Inläggav kattangelica » ons 16 aug 2017, 22:03

Min 11-åriga honkatt har spondylos som trycker på nerver så hon får nervryckningar bak mot höften.

Jag undrar hur behandling har sett ut på katter med spondylos.

Vi provade metacam (endast 1,5 vecka om jag minns rätt) men det var ingen skillnad direkt.

Har läst om behandling med cartrophen, hur fungerar det? Vill gärna ha mycket info om det! Ska ta upp med veterinär imorgon, det är ingenting vi diskuterat.

Finns fler behandlingar? Hon har också ätit Seraquin, ingen direkt skillnad där heller.

Kom gärna med mycket info om hur ni behandlat spondylos och hur prognosen sett ut!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Katt med spondylos, hur har ni behandlat?

Inläggav Aziz » tor 17 aug 2017, 18:39

I avvaktan någon som har mer koll tänkte jag bara tipsa om att sjukgymnaster för djur även behandlar katter. Tänker att samma behandlingsråd som ges till katter med atros kanske är tillämpbara även på spondylos? Dvs, stretching, rörelseprogram, massage och kanske även ultraljudsbehandling över de drabbade området skulle kunna hjälpa. Om nu katten i fråga låter sig utsättas för dylik behandling. Har själv artros och en kisse med en gammal skada i "bakvagnen" och vi äter båda glykosamin som kosttillskott. Kissen i form av Hill's j/d.

kattangelica
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kattangelica » tor 17 aug 2017, 22:10

Tack för dina tips! Katten är tyvärr extremt känslig för stress så vi vill så lite som möjligt behöva åka hemifrån. Hemma behandlar jag henne med Pharmalight (LED-ljus) och tycker nog att det hjälper en del.

Glukosamin ska vi prova igen! Dessvärre kan hon bara äta Royal Canins Fiber, då hon annars blir förstoppad. Hennes liv blev så odrägligt med blötfoder och en himla massa laktulos så hon får stå på det fodret så länge hon mår bra på det, vilket hon gör just nu.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 18 aug 2017, 10:30

kattangelica skrev:Tack för dina tips! Katten är tyvärr extremt känslig för stress så vi vill så lite som möjligt behöva åka hemifrån. Hemma behandlar jag henne med Pharmalight (LED-ljus) och tycker nog att det hjälper en del.

Glukosamin ska vi prova igen! Dessvärre kan hon bara äta Royal Canins Fiber, då hon annars blir förstoppad. Hennes liv blev så odrägligt med blötfoder och en himla massa laktulos så hon får stå på det fodret så länge hon mår bra på det, vilket hon gör just nu.

Jag förstår. Det där med Pharmalight verkar intressant, kan du berätta mer? Kanske skulle vara något jag kunde använda på min kisse. Han gillar inte heller att åka hemifrån. :-)

Användarvisningsbild
Bioluminescence
Moderator
Moderator
Katt: Puffin, Wolfie & Charlie

Inläggav Bioluminescence » fre 18 aug 2017, 11:01

Rent generellt så hjälper få saker mot spondylos.
Risken finns att man istället får försämringar.
Spondylos innebär ju att det överbildas ben och smärtlindring är eg enda behandlingen.

Glukosamin och liknande har ingen effekt på bentaggarna iom att det tillskottet (med tveksamma forskningsresultat) är till för leder, inte benstommen.

Är katten röntgad? Min Lil blev förstoppad pg.a en bentagg som tröck när hon ställde sig i bajsställning och hon höll sig då jättelänge för att slippa smärtan.

Vore jag du skulle jag gå tllbaka till smärtstillande/antiinflammatorisk medicin, 1,5 vecko är inte länge nog för att utvärdera effekten.
Delar hemmet med T, kattdamen Puffin, odygdpåsarna Charlie och Wolfie och i dagsläget 5 stödkattungar. (Ny avatar, snajsig va?)

kattangelica
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kattangelica » fre 18 aug 2017, 21:35

Aziz skrev:
kattangelica skrev:Tack för dina tips! Katten är tyvärr extremt känslig för stress så vi vill så lite som möjligt behöva åka hemifrån. Hemma behandlar jag henne med Pharmalight (LED-ljus) och tycker nog att det hjälper en del.

Jag förstår. Det där med Pharmalight verkar intressant, kan du berätta mer? Kanske skulle vara något jag kunde använda på min kisse. Han gillar inte heller att åka hemifrån. :-)

Du kan läsa om det på http://www.pharmalight.eu

Jag har köpt en Photizo Vetcare som jag använder på min katt och min häst!

kattangelica
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kattangelica » fre 18 aug 2017, 21:40

Bioluminescence skrev:Rent generellt så hjälper få saker mot spondylos.
Risken finns att man istället får försämringar.
Spondylos innebär ju att det överbildas ben och smärtlindring är eg enda behandlingen.

Glukosamin och liknande har ingen effekt på bentaggarna iom att det tillskottet (med tveksamma forskningsresultat) är till för leder, inte benstommen.

Är katten röntgad? Min Lil blev förstoppad pg.a en bentagg som tröck när hon ställde sig i bajsställning och hon höll sig då jättelänge för att slippa smärtan.

Vore jag du skulle jag gå tllbaka till smärtstillande/antiinflammatorisk medicin, 1,5 vecko är inte länge nog för att utvärdera effekten.

Tack för ditt svar! Hon är röntgad och den veterinären trodde egentligen inte att hennes problem kom från spondylosen, utan mer från hennes missbildning i ryggslutet (hon är svanslös). Jag är dock övertygad om att det är från spondylosen då det är där hon reagerar. En annan veterinär trodde som jag. Hon är inte förstoppad när hon äter RC Fiber och har inga problem med att bajsa då utan gör det regelbundet varje dag.

Vad finns det mer för smärtlindrande medicin till katter än Metacam? Har du erfarenhet av Cartrophen?

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » tis 29 aug 2017, 12:31

När jag läste på om spondylos så hittade jag inte mycket om katter, men på hundar behandlades det tydligen framgångsrikt med kortison.
Bild

kattangelica
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kattangelica » tis 29 aug 2017, 13:51

myntasmatte skrev:När jag läste på om spondylos så hittade jag inte mycket om katter, men på hundar behandlades det tydligen framgångsrikt med kortison.

Det är vad vi provar nu! Håller tummarna på att det hjälper :)

Tack för ditt svar!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"