Ung katta och hur man kelar

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
siktdjup
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ung katta och hur man kelar

Inläggav siktdjup » ons 16 aug 2017, 20:39

Hej,

Har två kattungar, syskon, som är 5 månader snart. Den ena, hanen, är ungefär lika problematisk som alla andra katter jag mött att gosa med, han slappnar av och gillar det för det mesta, om man inte försöker när han är dödstrött eller helt uppe i varv, såklart, och försöker lite försiktigt först sondera hur och var han gillar att bli kliad / klappad.

Hans syster däremot tenderar att gilla att man försiktigt stryker över ryggen när hon verkar vara på humör (lite halvtrött och loj eller jamar och vill bli upplockad) i ca 10 sek, sedan knycker hon med huvudet och reser sig och sätter sig ca 3 dm bort. Kliar man henne på huvudet så kör hon fram det ganska så bestämt men sedan är det inte riktigt klart vad hon vill för hur jag än bär mig åt gillar hon inte läget mer än 10 sek, sedan roterar hon eller flyttar på sig eller lägger ner huvudet för att sova. Hade jag bara denna katt hade jag mer försökt förstå och observera och så men kissarna är bästa kompisar och den ena purrar alltså när man puttar på honom med foten, den andra verkar mest tycka att jag gör fel. Hur göra rätt? = ) Har sett https://www.youtube.com/watch?v=Si-yk1KxYX0 och försöker applicera..låter honan vara så fort hon knycker med svansen, vilket är nästan alltid, även om hon aldrig attackerar mig. Grejen är den att hanen nästan aldrig gör det. Oavsett hur mycket de sprungit över dagen.

Jag skulle vara mer tillfreds med tillvaron om denna hona inte varit väldigt sällskaplig hos uppfödaren samt faktiskt ser ut som att hon skulle kunna gå att gosa med nån gång per dag. Ska nämna att en släkting faktiskt träffat henne en gång och knådade henne rätt så bestämt över ryggen och hon verkligen gillade det, ögonen gick nästan i kors och hon låg ner i säkert 30 sek på detta vis. När jag försöker lika bestämt så tar hon i med bakfötterna för att putta bort min hand och gör jag det löst stänger hon ögonen och myser..i 10 sek, sedan roterar hon och sätter sig 2 dm bort.

Min fråga är om det är en bra idé att helt enkelt inte röra missan tills hon själv jamar efter att bli upplockad? Det händer kanske en gång i veckan. Kommer nån främling och besöker brukar hon göra det på en gång, men kanske är det "nyhetens behag", jag vet inte. Är de första katterna jag äger själv och till skillnad från väldigt mycket mindre intelligenta djur så vill man liksom vara mer i synk med dessa gosesaker, att enda interaktionen är när hon knycklar ihop ansiktet och skriker efter mat (en lång skärande ton) och därefter får det är nog inte hållbart i längden. Fast där är jag orättvis, för hon leker jättegärna och entusiastiskt och är supersöt när hon flyger runt efter byte : )

Tack för att ni läst allt om ni kom såhär långt : )

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Ung katta och hur man kelar

Inläggav Yrhättans » ons 16 aug 2017, 21:39

Kan bara svara utifrån mina erfarenheter. Kattungar är inte alltid så supergosiga som man kan tro att det ska vara, när de har en kompis att vara med får dom det dom behöver av kompisen. Sen har de liksom inte tid att stanna upp och njuta av gos, det finns så mycket annat att upptäcka och busa med. Det där brukar förändras när de blir större.
Sen, precis som du själv kommit fram till är alla olika individer och vill gosa olika mycket.
Mina två yngsta som både är födda och uppvuxna här hemma har förändrat sig mycket. Manami ville alltid ligga i knä och mysa när hon var liten. Nu har hon blivit en tös som kommer fram och säger till när det är dags att gosa och det kan vara allt från en kvart till en timme. Luna som aldrig ville ligga i knä och som bara ville bli snabbt kliad som liten har nu fått smeknamnet birmaplåster. Så fort jag sätter mig kommer hon rusande, så det förändras med tiden.

Jag tycker du gör så rätt att iakta och möta kattens behov och lust att gosa på kattens villkor. Fortsätt med det så kommer du med tiden att lära känna dina katter väldigt väl.

Kattungar är alltid söta men det är först när katten är vuxen som man ser deras personliget och börjar lära känna varandra riktigt bra.

siktdjup
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav siktdjup » tor 17 aug 2017, 09:18

Hej,

Tack för ditt kloka svar! 'Birmaplåster', haha : )

Jo, det kan nog vara så. Troor situationen varit annorlunda om hon varit själv. Är glad att hon inte är det hursomhelst eftersom jag arbetar dagtid och de bevisligen gör av med flest kalorier när de tornadoar i lgh:en. Ofta så purrar hon lite när man klappar henne och det är nog inte såndär "självförsvars"purr som jag läst om som de gör i stressituationer, ex när jag trär på dom sele för utflykt utomhus (som de verkligen gillar), då blir båda helt lama i knät och purrar med huvudet ner.

De husdjur jag har sedan tidigare känner inte igen mig och ser inte så bra; de här två galenpannorna är sannerligen mer färg i tillvaron = )

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 17 aug 2017, 13:41

Känner också igen en del av det som Yrhättans skriver. När vår yngsta katt var kattunge var han inte särskilt intresserad av gos. Han var helt upptagen med att rusa omkring och hitta på bus, särskilt kul var det att reta gallfeber på vår äldre katt. Nu är "lillen" 1 år och 9 månader och han har blivit ett riktigt gosedjur, så det kan ändras. Vår äldre katt som är väldigt social men inte mycket för fysisk närkontakt har blivit gosigare han med på senare tiden så de kan ändra sig även på äldre dar. Han är 8 år. Hur som helst är det inte mycket man kan göra om de inte är på gosehumör. Jag tror det värsta man kan göra är att tränga sig på en katt som vill vara ifred. Du gör nog helt rätt som iakttar och lär känna och låter henne bestämma villkoren. Det lönar sig säker i längden.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 17 aug 2017, 14:16

Tösen ville sällan kela när hon var kattunge . Det var fullt ös medvetslös istället. Iblan kunde hon hämta mig och ville gosa i sovrummet.

Men så fort jag sträckte ut handen så stack hon om hon inte ville. När hon blev två så började hon ha mer tid för kel.

Hennes svans går hela tiden men hon har vissa mönster ändå när hon känner sig glad,irriterad etc
Hkn är rätt aktiv
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"