Kvalsterallergi

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Dollan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kvalsterallergi

Inläggav Dollan » tis 15 aug 2017, 22:11

Min nioåriga Devon Rex har fått kvalsterallergi, någon som har erfarenhet av detta?
Hon hade även höga infektionsvärden innan vi fick reda på att hon hade allergi och då fick hon kortison som hjälpte mot klådan, med kortisonen följde ökad aptit och viktuppgång. Hoppar upp på diskbänk och tar all mat hon kommer över, hon har varit väldigt kräsen innan så detta är ett nytt beteende..
Går nu på dietkost för att gå ner lite i vikt, vilket har varit en mardröm hela sommaren:S Hon går och skriker efter mat hela tiden, man kan inte närma sig köket då hon springer dit direkt och tror hon ska få mer mat. Väcker en varje natt, ofta runt 4, 5, 6 tiden..hon har aldrig fått mar under natten, tycker att hon borde förstå att hon inte får mat vid den tiden efter så här lång tid.. får större delen av sin ranson innan jag går och lägger mig men den äter hon upp på två sekunder:(
Någon som har någon råd angående mat och diet, även kvalsterallergi.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kvalsterallergi

Inläggav Aziz » ons 16 aug 2017, 00:16

Det enda jag kommer på är att servera maten i någon aktivitetsleksak så att hon inte kan kasta i sig maten utan måste pilla lite och att mer lek och rörelse också bidrar till viktnedgång, så dietmat är inte den enda vägen. Dessutom spelar valet av mat roll. Personligen tror jag mer på t.ex BARF än dietmat i form av torrfoder från t.ex. RC eller Hill's om det bara handlar om viktnedgång. Angående kvalsterallergin har jag dessvärre inga råd.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 16 aug 2017, 10:16

Svårt med kvalsterallergi, de är ju överallt.

Min förra katt hade svag allergi mot sådana och det jag gjorde var att försöka täcka hennes sovplatser med ett gammalt örngott eller liknande och sedan tvätta det i minst 60 grader. Att vädra ofta sägs också hjälpa.

Att lägga saker i frysen eller hänga ut i minusgrader dödar visserligen kvalstren men allergenerna är fortfarande kvar.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Inläggav echolls » tor 17 aug 2017, 20:47

Min katt hade svår allergi mot bland annat damm och kvalster och behandlades också med kortison under en längre period. Kortison blir man jättehungrig av och jag tyckte jättesynd om henne när hon stod i köket och jamade. Tyvärr hade hon även foder allergi och var väldigt begränsad i vad hon fick äta men jag lät henne vara lite för tjock så att hon inte skulle gå omkring och vara alltför hungrig.

Vad gäller kvalster fick jag mycket information ifrån astma och allergiförbundet. Jag plockade bort så mycket filtar, kuddar och mattor jag kunde ur inredningen, köpte ett mindre täcke och dammsanerade hela lägenheten. Sedan tvättade jag allt i sängen inklusive madrassskydd, alla soffkuddar och alla filtar samtidigt minst en gång varannan månad.

Det finns särskilda täcken och kuddar man kan köpa om man har kvalsterallergi men de är väldigt dyra.
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » mån 21 aug 2017, 10:09

Min Pepsi's allergi har ändrats och reagerar på damm. Lite så det kan bli och helt normalt enligt vår veterinär.

När det kliar för mycket runt, nos, ögon och öron. Det är hans ställen. Blir det mer på med tratten och på så sätt kan han inte klia sig sönder och samma. Nu efter alla år så vet och kan vi det hela, gått så långt med deras tidigare allergi. Han klarar sig många gånger utan kortison men i stället lunka runt i tratt emellanåt. Så ibland blir det kortison en gång i veckan eller ibland räcker det med en gång i månaden. Regelbundenhet är viktig. Togs runt 3-4år innan de blev någotsånär kortison fria.

Du har fått bra råd, gå igenom och plugga på om damm och kvalster. Även för två benta.

Sedan är det mer att lägga om kursen hemma, så den hjälper katten och ni får helt enkelt rätta er efter det.

Så småningom kan situationen bli så att pälsbollen kan klara sig utan kortison eller en lägre dos.
Over and out
Roger that

Svanteliten
Kattunge
Kattunge

Inläggav Svanteliten » mån 21 aug 2017, 20:47

Bara en liten hjälp:
När min katt fick diagnosen kvalsterallergi, började jag kolla runt på just sängkläder.
Hittade mycket billigare alternativ på IKEA. Jag vet dock inte om det är någon kvalitetsskillnad jämfört med de dyra.
Men titta på deras hemsida och lägg till sökordet kvalster.
Bor med huskatterna Svante, vacker och grå/vit född i maj 2006 och Frans, charmig och röd/vit född i maj 2008

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"