Stimulerande matskål

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
thérèse.molin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Stimulerande matskål

Inläggav thérèse.molin » sön 06 aug 2017, 18:58

Jag har köpt två olika saker att lägga torrfoder i som katterna måste använda sina tassar för att "gräva ut" maten. Detta ska enligt beskrivningen stimulera deras hjärna att bli mer aktiv. Men kan katterna vara så lata att de inte har lust att använda tassarna och hellre är utan mat? Torrfodret är samma som tidigare.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Stimulerande matskål

Inläggav Yrhättans » sön 06 aug 2017, 22:54

Tanken med sådana matskålar är ofta att ge godis i eller bra för katter som hetsäter.
Ger du bara torrfoder?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 07 aug 2017, 09:35

Sådana aktiverings-matskålar är bra ur flera synpunkter. Dels gör det att katten inte kan kasta i sig maten och därmed överäta, det blir mer likt en naturlig måltid på så sätt att katten måste pilla och jobba lite för att få i sig maten. De riktigt svåra varianterna gör att katten måste tänka och lösa problem för att komma åt maten precis som den skulle behöva göra för att komma åt ett bytesdjur. Ännu bättre om man innan man serverar maten i en sådan skål ger katten ett ordentligt jakt-motions-pass där den får jaga efter en vippa med mus eller fågel som avslutas med att katten "fångar bytet" "dödar" det och därmed kan äta. Då har man simulerat hela förloppet som katten naturligt skulle genomföra i det fria, dvs jakt, problemlösning, infångande, dödande och belöningen, mat. Sedan tvätt och vila på maten. :-) Katter är förstås olika och en del är mer lata än andra men mat är en stark drivkraft för att röra på sig och lösa problem. Risken är att katten blir understimulerad om maten är allt för lätt-tillgänglig.

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Inläggav Fredrik » fre 25 aug 2017, 18:22

Min katt verkar gilla när det är större bitar av torrfoder. Han verkar gilla just att bita sönder bitarna.
Kanske är det typiskt för Norsk skogskatt eller Ragdoll eller Main Coon?
Royal canin har speciella torrfoder för dom raserna, om jag har tolkat texten på påsarna rätt, så har dom katterna större öppning i gapet eller nåt?? Därför större bitar ?

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 26 aug 2017, 12:44

thérèse.molin skrev:Jag har köpt två olika saker att lägga torrfoder i som katterna måste använda sina tassar för att "gräva ut" maten. Detta ska enligt beskrivningen stimulera deras hjärna att bli mer aktiv. Men kan katterna vara så lata att de inte har lust att använda tassarna och hellre är utan mat? Torrfodret är samma som tidigare.

Ibland kan det ta lite tid innan de lär sig. Vissa aktiverings-matskålar finns i olika svårighetsgrad så att du kan börja med en enkel variant. Någon skål vi har haft har varit lite för svår för katterna, då har jag fått hjälpa till lite i början genom att visa dem var bitarna finns.

Sen kan ju katter gilla olika saker. Min ena katt älskar att peta ut saker med tassen, medan andra katten föredrar att använda munnen. Hon tycker om när hon får putta eller slå på något som gör att bitarna faller ut. Vilka skålar är det du har köpt? Du kan ju ev prova en som fungerar lite annorlunda om dina katter inte uppskattar dessa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » sön 27 aug 2017, 23:53

Vår katt använder ett sådan skål på landet.
Hon gick upp i vikt efter steriliseringen och den matskålen gör så att hon äter mindre och håller vikten. Hon blir ganska trött att ta ut torrfoder med tassarna, så hon äter inte så mycket som hon vill, men tillräcklig att hon klarar sig :-)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"