Utväxt/blåsa vid munnen

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Brittiskt korthår

Utväxt/blåsa vid munnen

Inläggav nataliej » ons 02 aug 2017, 19:29

Upptäckte idag att min kattunge på 14 veckor har fått en utväxt vid undre delen av munnen, ser ut som någon slags blåsa? Någon som vet vad detta kan vara?

Se bild här:

https://ibb.co/hYoYc5

Användarvisningsbild
Aonach
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Mirrie och Tim (huskatter)

Re: Utväxt/blåsa vid munnen

Inläggav Aonach » tor 03 aug 2017, 11:12

Jag är absolut ingen expert men jag hade ringt veterinären och hört med dem, eftersom det är en kattunge. Om inte annat kan det ju vara skönt att få veta att det inte är något att oroa sig för. :P

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tor 03 aug 2017, 11:52

Hur ser "blåsan" ut idag? En av mina katter hade en gång något liknande i ett par dagar, men när jag tänkte ringa veterinären hade den plötsligt blivit platt och försvann sedan. Jag kollade aldrig upp det utan utgick ifrån att det bara varit en mindre böld/finne.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav nataliej » tor 03 aug 2017, 17:23

Birmafröken skrev:Hur ser "blåsan" ut idag? En av mina katter hade en gång något liknande i ett par dagar, men när jag tänkte ringa veterinären hade den plötsligt blivit platt och försvann sedan. Jag kollade aldrig upp det utan utgick ifrån att det bara varit en mindre böld/finne.

Oförändrad. Jag pratade med uppfödaren jag köpte henne från och han trodde att det kanske kunde vara ett insektsbett eller sår som blivit infekterat. Ska se hur det utvecklas, annars får det bli ett veterinärbesök.

Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav nataliej » sön 06 aug 2017, 20:40

Kan uppdatera och säga att blåsan nu har försvunnit, den försvann av sig själv. Skönt!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"