Ledsen katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mpapphammar
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ledsen katt

Inläggav Mpapphammar » mån 31 jul 2017, 12:01

Hej! Jag har två hankatter, bröder. Dom är drygt 1 år och helt underbara. Mycket keliga, tillgivna och välmående små pojkar. Vi bor i ett bostadsrättsområde som är lugnt och lummigt. Ingen direkt trafik mycket skog etc.
Nu har en av katterna, av någon oförklarlig anledning en förkärlek till att springa in i folks garage. Han har blivit instängd vid ett par tillfällen, och jag har tänkt att det där upptäcker han snart är en dålig idé. Men nej...
Nu har jag haft besök av ordförande i föreningen, och domen är "ha katten inne eller se till att han inte går in i garagen".

Men hur ska jag göra det?
Han älskar att vara ute, det gör så ont att ha honom inne. Det har bara gått ett dygn, han har varit inne och gosat hela tiden, men i morse kom första protesten. Kiss i sängen...

Är det någon som har erfarenhet av detta problem?

Vi älskar dessa två och jag kommer inte avliva. Om jag inte kan lösa detta får jag försöka omplacera honom.

Tack för tips!!❤️

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Ledsen katt

Inläggav Birmafröken » mån 31 jul 2017, 12:11

Följ med katten ut en stund varje dag och håll er ifrån garagen. När katterna är inne mer ställs det högre krav på toalettsituationen för att undvika felkissanden. Ha flera lådor framme som är stora och öppna (med eller utan huv, men ta alltid bort eventuell svänglucka). Fyll lådorna med oparfymerad, finkornig klumpbildande sand och rensa varje morgon och kväll, gärna ännu oftare. (Jag utgår ifrån att han är kastrerad)
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 31 jul 2017, 13:01

Ta ut honom i koppel och sele. Din katt får vara ute på det sättet. Sen ge honom hjärngympa som klickertäning och kattagility. Det är lika viktigt som lek med vippa . Har du balkong näta in och catificera den.

Catificera hemmet så den blir stimulerande . Det viktigaste är skaffa dig fasta rutiner och håll stenhårt på deta. För han lär tjata då han vet att det finns ett revir som han vill kontrollera . Det upp till dig att se till att han blir tillfreds

Min första katt och tösen tog det upp tillen månad innan de lärde sig vad som gällde ang lek på natten,gå ut etc

Jag rek catification och catify to satisfy av jackson galaxy .

Katter protestera inte . Skaffa flera sandlådor och ställ en i sovrummet. Att han kissar där kan handla om sjukdom eller behov att försäkra sig att reviret är hans. Ta honom till vetrinären för blod och urin prov först
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 31 jul 2017, 14:58

Jag håller med övriga, gå ut med honom så du ser var han är och kan undvika att han hamnar i garaget. Katter är tyvärr väldigt intresserade av bilar eftersom de för med sig nya dofter in på reviret hela tiden, så det är svårt att få dom att avstå från en närmare inspektion.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 31 jul 2017, 16:15

Gå på koppelpromenader med katten istället. Det går precis lika bra att lära en katt att gå i koppel som en hundvalp. Gå ut på regelbundna tider så lär sig katten när det är dags att gå ut. Under en periodfår du nog slå till dövörat för katter är duktiga på att tjata.

Har du balkong? I så fall näta balkongen så att katterna kan vara även där. På kattstatus.se byggsida hittar du fina och snygga exempel på hur man kan göra.

Till sist så se det positivt, garage är farliga platser för katter! Kylarvätska luktar gott men är dödligt om katten slickar i sig.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 31 jul 2017, 23:00

Dessutom, om katten råkar bli instängd och den grannen åker bort ett tag är det inte säkert att du har en katt längre... det var väldigt nära att det hände hos mina svärföräldrar eftersom de har garaget främst till förvaring och inte är inne i det varje dag. Den katten verkar dock ha klarat sig, tror de i alla fall. Fast vet inte om de ser skillnad på svartvit katt och annan svartvit katt.

Mpapphammar
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mpapphammar » tis 01 aug 2017, 06:47

Tack för all tips och svar!
Jag har koppel kvar sedan dom var riktigt små, det får bli första steget.
Önskan är ju så klart att han ska kunna gå ut på egen hand igen.
Lek finns det gott om hemma, och några klösträd, dock inget från golv till tak.

Hör gärna av er med fler tips.

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Katt: Perser & Heliga Birmor
Kontakt:

Inläggav Katarina » tor 03 aug 2017, 16:17

Vill du att han kan vara ute på egen tass kan du näta in en del av tomten så att han kommer ut men håller sig innanför tomten. På så sätt stör han inte grannarna och han slipper koppel.

Användarvisningsbild
Wilding
Mogen katt
Mogen katt
Katt: En hus-bonde som är skepparkatt

Inläggav Wilding » sön 06 aug 2017, 01:51

Är han kastrerad?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"