Kattungar och magproblem

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
siktdjup
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattungar och magproblem

Inläggav siktdjup » sön 30 jul 2017, 17:32

Hej!

Har fått råd av två olika veterinärer samt den sympatiske uppfödaren till mina två syskon som är 4 månader idag nästan.

Jag skriver här för att forum är bra ställen att hämta erfarenheter från andra. Lite lång historia här men är nog nödvändigt för att man ska bilda sig en uppfattning.

Det är så att de har kastat upp och haft diarré i omgångar sedan jag plockade upp dom för drygt två veckor sedan, ej innan. Det enda torrfoder de ätit (som de äter alls) är det de blivit uppfödda på. Jag bytte alla inomhusväxter (inomhuskatter) till sådana som ASPCA gillar men torkade bara av bladen först, duschade dom inte. Gav dom antagligen för mycket mush från start(2-4% kroppsvikt + torrfoder), och av annat märke än vad de ätit förr (åteförsäljaren sade att det var lite saksamma), för efter en vecka blev den ena katten magsjuk under natten torsd-fred och kräktes.

Kanske foder, kanske för att de gillade att tugga på den gula ros-växten jag skaffat och åtminstone krafsa i jorden. Den första kissen var lite lös i magen någon dag, fick Pro-Kolin som den åt frivilligt. Ingen mush i ett par dagar för båda, sedan fick de en fjärdedels mush var och här (måndag lunch) gav jag dom en som stått i kylen för att tina (i behållare med plast hårt över) sedan fredag morron ungefär, vilket nog var en miss för på tisdag eftermiddag så kräktes den andra katten ganska mycket på eftermiddagen (men det var den första katten som ätit överlägset mest av mushen).

Duschade och ställde undan blommor. Ingen mush mer var rådet från alla så bara vätskeersättning, PKsalva och standardtorrfodret.

Två dagar senare kräktes båda missarna, om än inte lika mycket. Samma sak, men nu läste jag om kokt torsk och gav dom små bitar tillsammans med torrfodret. Den första missen blev ok i magen rätt så omgående och är än, den andra var lös, och två dygn senare, natten till idag, hade den andra diarrée och kräktes (och sedan båda var dåliga har jag varit med dom i stort sett hela tiden så jag vet att de inte slickar på tapeten eller nåt sånt).

Har samtalat med ett djursjukhus som säger kokt vitt ris och torsk i två-tre dagar för båda, men se till att de dricker för kattungar blir uttorkade (det har alla sagt- vatten är kritiskt, mat inte riktigt lika). Ris har jag läst inte är helt okontroversiellt så bara torsk, tvinga i PK-salva, sedan lite vätskeersättning tillgängligt.

Mot denna bakgrund vore det intressant att höra vad ni har för erfarenheter av magsjuka missar, samt om ni liksom alla jag talat med tycker Mush är det sämsta man kan ge missar med problemmagar?

Vad tros om torsk-dieten?

Tack för att ni läst allt (samt för tipsen om blommor i den tråden som jag postade i :) ) . Jag hade läst en del innan jag blev kattägare, tyckte jag, men det här med känsliga kattmagar var jag likväl inte helt beredd på :/

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kattungar och magproblem

Inläggav Aziz » sön 30 jul 2017, 18:44

Detta recept fick jag från min uppfödare om min kattunge skulle få diarré efter flytt till oss. Nu har jag dock aldrig behövt använda det så kan inte säga något om praktiska resultat.

Koka 1 kyckling i 2 l vatten med 2 buljongtärningar. Vid ljus diarré tillsätt potatis, vid mörk diarré tillsätt ris med stärkelse. Koka tills allt går sönder, vid risversionen, sila bort riset. Ge med en klick smör i ca 4 dagar eller tills magen är bra.

Som sagt inte provat själv.

Fö är väl det generella rådet att inte byta mat direkt och att fasa in på ny mat långsamt, ca 1 månad. Min yngste katt har ätit MUSH i stort sätt direkt utan problem. Han var lite fisig innan jag gick över på MUSH men har därefter varit bra i magen. Det är säkert olika från katt till katt.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » mån 31 jul 2017, 01:13

Är kattungarna testade för parasiter eller bakterier? Förutom mask kan de drabbas av koccidier, giardia, campylobacter, E. coli , T. Foetus osv. Om kattungarna har någon infektion i tarmen behöver de antagligen behandlas för den medicinskt.

Eftersom båda är dåliga är jag mer benägen att tro att de har drabbats av något smittsamt än något annat så ett avföringsprov är på sin plats.
I won't yield before a man.

siktdjup
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav siktdjup » mån 31 jul 2017, 18:21

Tack Aziz, kanske provar det där om de behöver en ny period eller om denna inte verkar hjälpa. Inga gurglande magar eller värst mycket toabesök alls förutom att kissa för den delen..med en matsked torsk varannan timme. Hela igår och hela idag, det var full fart större delen av förmiddagen, lite roligare än kissar som bara sitter och stirrar och inte kurrar för att de mår illa. Hoppas saker håller över kvällen och natten. Jepp, fasa in, är första katterna jag har och hade inte fått klart för mig just hur känsliga små magar kan vara. har bekanta som skaffat kattungar också och där har det inte varit något känsligt med annorlunda mat men det är nog tämligen individuellt som ni säger. I det här läget kan det varit rosenblad kanske, eller mush, eller snabbt byte.. de käkade mest annorlunda mush i fem dar utan problem men har fått berättat att saker kan ligga och lura och slå till efter några dagar vad gäller katter, samt att de sannerligen inte har något filter för vad de äter om det smakar gott.

Jag gillar tanken med mush trots att den rådande åsikten bland veterinärer och annat kattfolk verkar vara minst 85% torrfoder, bland annat för att bajset blir små torra rovdjurskorvar, lite som en rävs, snarare än stora våta cylindrar som luktar rätt starkt. Läser man recensioner på Vaistos så är de överhängande positiva. Det står också på deras sida att man måste ta det piano, helt oavsett i det här fallet att missarna slänger sig över det.

Stig-britt: de blev veterinärbesiktigade innan leverans och har inte uppvisat dylika problem innan, men helt klart att det blir utredning om problemen fortsätter. Om kvällen och natten går bra tänker jag försöka varva in mer ordinär föda igen, långsamt.. men ropar inte hej än.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » mån 31 jul 2017, 23:01

siktdjup skrev:Stig-britt: de blev veterinärbesiktigade innan leverans och har inte uppvisat dylika problem innan, men helt klart att det blir utredning om problemen fortsätter. Om kvällen och natten går bra tänker jag försöka varva in mer ordinär föda igen, långsamt.. men ropar inte hej än.

Mag/tarmparasiter upptäcks inte vid en vanlig veterinärbesiktning och det är rätt vanligt att katter är symptomfria bärare tills de utsätts för någon stress som vid en flytt.
I won't yield before a man.

siktdjup
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav siktdjup » ons 16 aug 2017, 20:25

Hej,

Aha, ok..ska läsa på lite om det.

Tänkte bara uppdatera tråden med resultat av torsk-diet i fyra dagar där mikromängder Mush kom den fjärde dagen. Sedan stegvis mer Mush och till sist lite torrfoder. De har inte kräkts eller haft diarré igen. Honan har lite klibbig avföring (fastnar lite på mocka-spaden jämt) vilket hon alltid haft.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 17 aug 2017, 18:31

Jag gillar tanken med mush trots att den rådande åsikten bland veterinärer och annat kattfolk verkar vara minst 85% torrfoder, bland annat för att bajset blir små torra rovdjurskorvar, lite som en rävs, snarare än stora våta cylindrar som luktar rätt starkt.

Vad skönt att det blivit bättre. :hi5: Jag tänkte bara på det du skrev tidigare om rekommendationer på 85 % torrfoder. Det tror jag inte du behöver bry dig om alls. MUSH är helfoder och det är inte nödvändigt att ge både våt och torr mat om katterna mår bra. Det kan ju vara kul för katten med omväxling vad gäller struktur på maten men då kan man även ge t.ex. tuggben att gnaga på, istället för torrfoder. Nu finns det en diskussion om rått kycklingkött och lite olika åsikter om hur bra eller dåligt det är som mat. men jag ger råa kycklingvingar då och då eller torkade kycklingfiléer, just för att kissen ska behöva använda tänderna lite.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"