Tips på hur man motionerar sin katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
E_LJ
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Lucy (Bengal/Norsk skogskatt)

Tips på hur man motionerar sin katt

Inläggav E_LJ » tis 25 jul 2017, 22:18

Min ettåriga katt rör sig för lite och slappar hellre. Jag har en känsla av att hon är lat för hon går inte riktigt all in i en lek. Jag tror inte att hon orkar ens leka länge. Jag har fått reda på att hon är en smula överviktig och kommer att dra ner på maten till börja med. Men hon behöver röra sig. Jag läst att man ska aktivera katten med hjälp av mat och leksaker med kattmynta. Men hon är inget matvrak alls och det blir inga långvariga lekar med leksakerna. Oftast bryr hon sig inte om leksakerna. Jag ska bli bättre på att lära henne gå ut med koppel såklart. Men att få henne bli mer aktiv är svårt. Hon är kastrerad så det är också en orsak till denna smula av övervikt.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Tips på hur man motionerar sin katt

Inläggav eye of a tiger » ons 26 jul 2017, 05:34

Vad får hon för mat? Hur leker du med ? Som jackson galaxy brukar ta upp så "så måste man vara fågeln"geneom att vara mycket aktiv skjälv med vippan .

Min tös är både kräsen samt rät svår att leka med så jag har både gått leta leksaker samt leksätt som hin gillar annars sitter hin och tittar och går där i från .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

E_LJ
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav E_LJ » ons 26 jul 2017, 09:44

eye of a tiger skrev:Vad får hon för mat? Hur leker du med ? Som jackson galaxy brukar ta upp så "så måste man vara fågeln"geneom att vara mycket aktiv skjälv med vippan .

Min tös är både kräsen samt rät svår att leka med så jag har både gått leta leksaker samt leksätt som hin gillar annars sitter hin och tittar och går där i från .

Det är en blandning mellan Norsk skogskatt och Bengal. Men hon älskar mest att leka med mig. Typ att bli jagad eller bli nerbrottad. Sen såklart fåglarna som flyger utanför fönstret. Vi bor på högsta våningen så där brukar fåglarna flyga.

Hon får Hills torrfoder veterinärens rekommendation.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 26 jul 2017, 10:05

Kattbrottning är svårt som icke-katt. En rejäl kickeroo kanske?

En av mina bästa "kattleksaker" är ofärgat silkespapper. Dels är det tydligen mysigt att sitta på, dels är det jättebra att dra vippan under så att den gömmer sig. Ibland strimlar de bara pappret själva också. :grin:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 26 jul 2017, 10:32

Har aldrig hört talas om en lat 1 årig katt med någon minsta del bengal i sig. :smile:
Om hon inte är så matintresserad så borde det vara någorlunda lätt att komma till rätta med ev. övervikt. Kan det vara fodret som ger övervikten? När vår bengalkille började få en lätt rondör bytte vi från Royal Canins torrfoder till ett bättre spannmålsfritt torrfoder som vi bara serverar i aktivitetsleksaker så att han får jobba lite för att få tag på torrisarna. Dessutom började vi servera blötmat tre gånger om dagen som generellt inte ger överviktsproblem på samma sätt som torrfoder. Finns det något särskilt skäl till att vet rekommenderat Hill's?

Förutom ändrade matvanor så införde vi regelrätta motionspass. Har du prövat att leka med vippor som Da bird eller Neco flies? Det finns många olika sorter att välja på och brukar uppskattas. Att dra ett tjockt snöre under en matta eller runt ett hörn brukar trigga jaktlusten. Många bengaler lär sig apportera, har du prövat att slänga tygmöss eller andra leksaker som katten kan bära i munnen? En agilitybana kan man göra hemma som man tränar kissen med också. Med tanke på att det är en så ung katt borde hon vilja leka mer än något annat. Kanske borde du göra en ordentlig hälsokontroll om det inte går att få igång leklust eller aktivitet.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav Merci » ons 26 jul 2017, 12:19

Jag har insett att veterinärernas foderrekommendationer sällan är dom allra bästa.. Behöver man banta en katt så är det extra viktigt att den maten hon får är så bra som möjligt, dvs inget spannmål och annan onödig utfyllnad som t.o.m kan vara rent skadlig för katten.. Annars finns risken att hon inte får i sig tillräckligt av det hon faktiskt behöver. Katter är väldigt känsliga för svält så det kan vara svårt att få en katt att gå ner i vikt, så det är smart att ta tag i det när det bara är en liten övervikt.
Jag bytte från det foder veterinären rekommenderade (som visade sig innehålla väldigt mkt dåligt) till färskfoder från Mush.

Har du testat laserpekare? Jag har också en väldigt bekväm katt och det finns inget som får igång henne så bra som den :D Enda gången hon verkligen flyger runt i lägenheten :) Vi har även några leksaker med fjädrar på som hon gillar (allt med fjädrar får 4 tassar av henne :grin: ) En av dom är fäst på pinne och den tycker jag är lättare att aktivera henne längre med än dom hon leker själv med..annars blir det lätt att den flyger ner från tex sängen och så ligger hon kvar där uppe och orkar inte hoppa ner efter den haha. Men som sagt, laserpekaren slår allt.

Vi går också ut med henne i koppel, men då springer hon inte av sig på samma sätt, utan mest lite promenerande (och spanande efter fåglar)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 26 jul 2017, 17:04

Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

E_LJ
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav E_LJ » ons 26 jul 2017, 22:15

ApanAnn skrev:Kattbrottning är svårt som icke-katt. En rejäl kickeroo kanske?

En av mina bästa "kattleksaker" är ofärgat silkespapper. Dels är det tydligen mysigt att sitta på, dels är det jättebra att dra vippan under så att den gömmer sig. Ibland strimlar de bara pappret själva också. :grin:

Jag kan prova ett bakplåtspapper =)

E_LJ
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav E_LJ » ons 26 jul 2017, 22:38

Aziz skrev:Har aldrig hört talas om en lat 1 årig katt med någon minsta del bengal i sig. :smile:
Om hon inte är så matintresserad så borde det vara någorlunda lätt att komma till rätta med ev. övervikt. Kan det vara fodret som ger övervikten? När vår bengalkille började få en lätt rondör bytte vi från Royal Canins torrfoder till ett bättre spannmålsfritt torrfoder som vi bara serverar i aktivitetsleksaker så att han får jobba lite för att få tag på torrisarna. Dessutom började vi servera blötmat tre gånger om dagen som generellt inte ger överviktsproblem på samma sätt som torrfoder. Finns det något särskilt skäl till att vet rekommenderat Hill's?

Förutom ändrade matvanor så införde vi regelrätta motionspass. Har du prövat att leka med vippor som Da bird eller Neco flies? Det finns många olika sorter att välja på och brukar uppskattas. Att dra ett tjockt snöre under en matta eller runt ett hörn brukar trigga jaktlusten. Många bengaler lär sig apportera, har du prövat att slänga tygmöss eller andra leksaker som katten kan bära i munnen? En agilitybana kan man göra hemma som man tränar kissen med också. Med tanke på att det är en så ung katt borde hon vilja leka mer än något annat. Kanske borde du göra en ordentlig hälsokontroll om det inte går att få igång leklust eller aktivitet.

Hon har kastrerats och då blir det lätt obalans. Allt handlar om mängd med mat. Hon måste därför börja med att äta mindre mat för att gå ner i vikt. Så jag kommer inte ge henne blötmat. Det fodret har mindre salt och jod. Jag har inte jättebra koll på vad för mycket jod kan ge för konsekvenser. Men för mycket salt är inte bra för njurarna och kan ge hjärtfel

Ja, jag måste nog köra motionspass. Jag har en vippa hemma. :) Den kan jag ju använda. Mattor gillar hon. Hon fattar inte det med att lyda och kan inte köra apport. Jag har provat att slänga, men då stirrar hon bara på mig. Haha! Där är hon nog mer skogskatt. Jag kan prova och se om hon vill göra en typ av agillity. Hon kan inte lyda, men vi kan hitta ett sätt. Det är sant som du säger att jag får kolla hennes leklust om hon inte gör framgång.

E_LJ
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav E_LJ » ons 26 jul 2017, 22:47

Merci skrev:Jag har insett att veterinärernas foderrekommendationer sällan är dom allra bästa.. Behöver man banta en katt så är det extra viktigt att den maten hon får är så bra som möjligt, dvs inget spannmål och annan onödig utfyllnad som t.o.m kan vara rent skadlig för katten.. Annars finns risken att hon inte får i sig tillräckligt av det hon faktiskt behöver. Katter är väldigt känsliga för svält så det kan vara svårt att få en katt att gå ner i vikt, så det är smart att ta tag i det när det bara är en liten övervikt.
Jag bytte från det foder veterinären rekommenderade (som visade sig innehålla väldigt mkt dåligt) till färskfoder från Mush.

Har du testat laserpekare? Jag har också en väldigt bekväm katt och det finns inget som får igång henne så bra som den :D Enda gången hon verkligen flyger runt i lägenheten :) Vi har även några leksaker med fjädrar på som hon gillar (allt med fjädrar får 4 tassar av henne :grin: ) En av dom är fäst på pinne och den tycker jag är lättare att aktivera henne längre med än dom hon leker själv med..annars blir det lätt att den flyger ner från tex sängen och så ligger hon kvar där uppe och orkar inte hoppa ner efter den haha. Men som sagt, laserpekaren slår allt.

Vi går också ut med henne i koppel, men då springer hon inte av sig på samma sätt, utan mest lite promenerande (och spanande efter fåglar)

Intressant med det med maten! Hon får äta upp sitt först som hon har för att det är mycket kvar. Men jag kan kolla upp. Jag får nog använda min laserpekare mer haha! Jag har en vippa, Ska försöka använda den mer.

E_LJ
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav E_LJ » ons 26 jul 2017, 22:47

eye of a tiger skrev:

Haha! Jag provar

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"