Ställa om till BARF, hur lång övergångsperiod?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Ställa om till BARF, hur lång övergångsperiod?

Inläggav Safia » mån 17 jul 2017, 14:04

Som titeln lyder. Håller på att försöka ställa om missarna till BARF och undrar hur det sett ut för andra.

Vilbert äter redan nästan en hel boll rent per måltid och kompletterar med urinvägstorrisar för resten. Jacek och Jaromir nosar, slickar och äter litegrann ibland (ger dem alltid en smakbit rent innan jag blandar ut med Bozita). De får en blandning av ungefär 1/3 BARF, 2/3 Bozita som det ser ut nu.

En frusen boll som lämnades i matskålen igår kväll var borta på morgonen, osäkert vem som ätit den.

Vi är tre dagar in på omställning i skrivande stund. Hur länge bör jag räkna med att behöva blanda/komplettera upp med annat foder?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Re: Ställa om till BARF, hur lång övergångsperiod?

Inläggav myntasmatte » mån 31 jul 2017, 16:25

Oj, nu måste jag tänka tillbaka. Mitt matmonster var det nog aldrig någon direkt omställning med.

Den lite petigare åt inte ens blötmat när jag tog in henne från hemlösheten. Men så hittade jag en blötmat hon gillade. Jag kommer även ihåg att jag höll på att truga länge och väl med min hemmagjorda BARF. Gav då inte mald mat, utan bitar av kyckling, gris, nöt, lever, osv (en sort per måltid). Kommer ihåg att hon gillade kyckling rätt snabbt, men lever var omöjligt. Minns tyvärr inte hur hon tog övergången till MUSH. Men hon gillade inte den nya vita när jag introducerade den. Drillad som hon numera dock är så åt hon den efter att ha gått några vändor fram och tillbaka till matskålen.

Katt nummer tre var hemlös och uppenbarligen svältfödd för han vräkte i sig MUSH utan att blinka. Han har ätit det sedan dess.

Sedan har vi den riktigt svåra. Fröken tant med njursjukdom. Jag hade över henne på njur-BARF, men så blev hon inlagd och de gav henne Gourmet. Jo, tjena... Efter det kunde jag ju glömma BARF. Men jag kämpar mig tillbaka med diverse "topping", kokt kyckling, kycklingspad, blötmat, m.m. Känns som att det kommer ta återstoden av hennes livstid om jag inte ger upp innan dess.

Så det tråkiga svaret är nog att det är väldigt individuellt. Men smygöka på MUSH och se hur det tas emot :-)
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"