Hur hålla lådkanten ren och luktfri?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Hur hålla lådkanten ren och luktfri?

Inläggav Starwatcher » sön 16 jul 2017, 21:49

Vi har nyss bytt sand pga kontakallergi och nya sanden är på alla sätt utom ett mkt bättre än Everclean dvs lådan luktar snabbt kissig.

Katterna har 3 st 130 liters plastbackar som lådor vilket innebär massor av sand 8-[ Jag skrubbar lådorna varannan vecka men nu med nya sanden luktar lådan kissig redan efter en vecka. Hankatten står alltid och kissar vilket han redan gjorde 6 veckor gammal så kanterna på lådan blir snabbt kissiga.

Har testat att torka av med DAX ytdes men ingen av katterna gillar lådan ngt vidare efter att DAX använts. Ni med ståkissande katter, hur gör ni för att hålla lådan fräsch mellan skrubbandet?
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Re: Hur hålla lådkanten ren och luktfri?

Inläggav Missan » sön 16 jul 2017, 21:56

Är det sanden eller lådsidorna som luktar tror du?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 16 jul 2017, 22:07

Starwatcher skrev:Vi har nyss bytt sand pga kontakallergi och nya sanden är på alla sätt utom ett mkt bättre än Everclean dvs lådan luktar snabbt kissig.

Katterna har 3 st 130 liters plastbackar som lådor vilket innebär massor av sand 8-[ Jag skrubbar lådorna varannan vecka men nu med nya sanden luktar lådan kissig redan efter en vecka. Hankatten står alltid och kissar vilket han redan gjorde 6 veckor gammal så kanterna på lådan blir snabbt kissiga.

Har testat att torka av med DAX ytdes men ingen av katterna gillar lådan ngt vidare efter att DAX använts. Ni med ståkissande katter, hur gör ni för att hålla lådan fräsch mellan skrubbandet?

För att det ska lukta mindre är ett bra sätt att lägga soppåsar i botten av lådan innan du häller över sand. Jag köper på rulle, inte de billigaste tunna. Tror det beror på att kisset inte åker in i plasten, dessutom mycket lättare att göra rent lådorna (med fem katter blir det varje vecka här). Aldrig något kladd i botten på lådan utan det är bara att slänga påsarna, göra rent (jag använder Yes), lägga ut nya påsar och på med sand.

På väggarna använder jag Alsolsprit (det fungerar också på möbler eller bilklädsel enligt ett system).
När Yra var en högdräktig fotboll var hon ståkissare, då tog jag plastfolie på väggarna och bytte varannan dag.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 16 jul 2017, 22:25

Missan skrev:Är det sanden eller lådsidorna som luktar tror du?

Framför allt lådsidorna tror jag.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 16 jul 2017, 22:28

Yrhättans skrev:
Starwatcher skrev:Vi har nyss bytt sand pga kontakallergi och nya sanden är på alla sätt utom ett mkt bättre än Everclean dvs lådan luktar snabbt kissig.

För att det ska lukta mindre är ett bra sätt att lägga soppåsar i botten av lådan innan du häller över sand. Jag köper på rulle, inte de billigaste tunna. Tror det beror på att kisset inte åker in i plasten, dessutom mycket lättare att göra rent lådorna (med fem katter blir det varje vecka här). Aldrig något kladd i botten på lådan utan det är bara att slänga påsarna, göra rent (jag använder Yes), lägga ut nya påsar och på med sand.

På väggarna använder jag Alsolsprit (det fungerar också på möbler eller bilklädsel enligt ett system).
När Yra var en högdräktig fotboll var hon ståkissare, då tog jag plastfolie på väggarna och bytte varannan dag.

Vi har så tjockt lager sand att kisset inte kommer ner till botten på lådan. Funderar på hur jag skull kunna få fast plastfolie på lådkanten, folien verkar inte fästa på plasten :-k

Ska testa Alsolsprit och se vad katterna tycker om det!
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 16 jul 2017, 22:40

Starwatcher skrev:

Jag spånar - tänkte det kanske skulle funka med plexiglasskivor på sidorna som man dra upp och diskar när de blir för smutsiga.

Finns någon variant på Bilema som exempel. De går också att skära till i lämplig storlek.

Plexiglas en annan storlek Plexiglas modell större

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » sön 16 jul 2017, 22:41

Jag torkar av småspill med handspritservetter, alternativt först fuktat hushållspapper och sedan ytdes. Men gillar de inte ytdesinfektion är nog inte handsprit poppis heller, plus att det kanske är något allergiframkallande i dem.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 16 jul 2017, 23:11

ApanAnn skrev:Jag torkar av småspill med handspritservetter, alternativt först fuktat hushållspapper och sedan ytdes. Men gillar de inte ytdesinfektion är nog inte handsprit poppis heller, plus att det kanske är något allergiframkallande i dem.

Handsprit är inte poppis :swear: så det tror jag inte kommer uppskattas att lådan luktar av.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 16 jul 2017, 23:16

Missan skrev:
Starwatcher skrev:

Jag spånar - tänkte det kanske skulle funka med plexiglasskivor på sidorna som man dra upp och diskar när de blir för smutsiga.

Finns någon variant på Bilema som exempel. De går också att skära till i lämplig storlek.

Plexiglas en annan storlek Plexiglas modell större

Lådorna vi har har tyvärr inte slät insida utan det är diverse inbuktningar längs alla fyra sidorna, tror plexiglas blir svårt då det är så styvt.

Lådorna vi har är: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90102971/

Byta till mindre lådor anser hankatten är helt oacceptabelt. Hans lycka var enorm när jag köpte första lådan av den här sorten. Läste på ngn sida (Cornell vet??) att en låda bör vara 1,5 ggr kattens längd. Den här lådan är även då för liten för hankatten men det är den längsta lådan jag lyckats hitta.

Och lådan ska vara genomskinlig enl hankatten som helst vill att alla människor inkl gäster samlas när han ska kissa :smile: Nåja, han är en dröm när man ska ta ett kastat urinprov :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 16 jul 2017, 23:46

Jag misstänker att du har mycket sand så plastskivorna kan förmodligen stoppas ner i sanden och hålls på plats genom trycket.

Skivorna behöver heller inte gå ända ner om de ska vara stänkskydd. De ska ta upp det mesta men kanske inte allt.

Alternativt är att fixera dom i lådan genom att borra hål och sätta en twingmutter som går lätt att skruva bort när du gör rent.

Kör du plastfilm kanske Papperklämma kan hjälpa till. De finns i olika storlekar.

Sen finns även dubbelhäftande tejp.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 17 jul 2017, 11:23

Provade att torka av med scentstop. Hankatten verkade inte störd, Tösen som har extremt bra luktsinne verkade lite mer tveksam. Får utvärdera lite till. I princip tror jag att det kan räcka med att torka sidorna en gång per vecka och sedan skura lådorna veckan efter.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"