Bajs å klös

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
MissanoAnna
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Sommarkatt

Bajs å klös

Inläggav MissanoAnna » tor 13 jul 2017, 13:32

Hej på er Kattälskare !
Har en innekatt som är 13 år. Hon brukar bajsa i badkaret, men sedan ett par månader sedan gör hon det, varannan gång på innedörrsmattan. Har inte ändrat något i hemmet. Vad beror det på och vad kan jag göra för att hon inte fortsätter ? Placerar skor på mattan men det hjälper inte.
Kram på er ! /Anna

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Bajs å klös

Inläggav satanica » tor 13 jul 2017, 13:36

Missnöjd med lådsituationen kanske? Hur många lådor har du och vilket lådmaterial har du? Var är de placerade och är det öppna eller har huv?
Har något ändrats på sistone tex ny familjemedlem, ny sand osv
Har katten nyligt haft problem med tex förstoppning eller annat som kan ha utlöst detta beteende
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tor 13 jul 2017, 22:13

Du behöver se över din katts lådsituation. Katter som går till badkaret, brukar tycka att lådan redan är för full eller att den luktar äckligt och vill inte sätta sig där. Katter är renliga djur. Det är viktigt att erbjuda en sådan katt helst två stora kattlådor. De ska vara öppna lådor och inte ha tak och lucka. Du behöver fylla lådorna med finkorning klumpbildande kattsand, och rensa från klumpar två gånger om dagen.

Du kan läsa om kattlådan och kattens behov kring den här så får du lite större förståelse:
http://www.kattstatus.se/sida130.html
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 14 jul 2017, 08:37

Har du gjort någon hälsokontroll på henne? Vid 13 år kan åldersproblem tyvärr börja märkas.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 14 jul 2017, 09:54

Håller med övriga! Börja med veterinärkoll och byt ut låda. Många katter vill ha en bajslåda och en kisslåda så minst 2 lådor behöver du. IKEA (och t.ex Rusta) har billiga, stora plastbackar som fungerar perfekt som kattlåda. Fyll upp med ett rejält lager oparfymerad, finkornig sand och rensa lådorna minst 2 ggr/dag. Lådorna behöver göras rent ca var 3:e vecka med rengöringsmedel som inte innehåller ammoniak (så att lådan inte för katten stinker kiss). Vanligt Yes-handdiskmedel fungerar bra.

Rengör badkaret med medel som verkligen tar bort bajslukten. Bara för att vi inte känner lukten innebär inte att katten inte gör det. Vanligt badrumsmedel funkar inte! DAX-ytdes kostar ca 40 kr/l och finns på apoteken men man måste fråga efter det då det brukar finnas bakom disk. Annat bra alternativ är Scentstop som enligt min erfarenhet är snäppet bättre än DAX.

Dörrmattan hade jag kastat och köpt ny . IKEA har sådana billiga. Jotex har jättebra billiga dörrmattor som kan tvättas i tvättmaskin.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"