Dominant hankatt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Dominant hankatt

Inläggav ingeborg21 » sön 09 jul 2017, 11:35

Hej

Jag har två kullsyskon, en hane och en hona som är 2 1/2 år. Min hankatt har blivit väldigt dominant och min honkatt vågar inte leka och tittar sig hela tiden runt för att se om han är i närheten.
Likadant om de får något extra att äta, räkor eller skinka t ex. När hon ser att han ätit färdigt och hon har mat kvar så går hon därifrån och låter honom äta upp resten.
Han hoppar på henne och biter henne i nacken så hårt att det följer med pälstussar, eller i halsen när hon ligger på rygg .Trots att hon morrar och fräser så låter han henne inte vara . Hon är mycket mindre kroppsmässigt och jag tycker så synd om henne att hon är så undergiven. Har feliway men det har inte hjälpt.

Båda är självklart kastererade

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på, har aldrig haft två katter samtidigt tidigare så jag kanske bara är nojjig.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Dominant hankatt

Inläggav eye of a tiger » sön 09 jul 2017, 14:44

Gör en bascamp med nätdörr. Honan ska inte behöva vara rädd för hanen. Börja från ruta 1 och kör positv förstärkning. Lek,mata och beröm när de ignorerar varandra.

Låt katterna få ta den takt de behöver.

Börja fundera vad du kan göra i det hem i för att förbättra relationen. Lek mycket med hanen.

Jag rek böckerna catification och catify to satisfy av jackson galaxy . Som har en bra film hur man introducerar katter på youtub

Finns kattbeteednde rådgivarr man kan kontakkta med
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » sön 09 jul 2017, 21:09

Tack för ditt svar, det pågår inte hela tiden men ett par gånger per dag, men jag ska försöka göra som du skrev :mellow: :mellow:

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » sön 09 jul 2017, 22:38

Du använder väl feliway friends, den är bättre just vid osämja. ;-)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 09 jul 2017, 22:40

+1 på det Eye skriver. En fundering är om han alltid varit så dominant eller om det är något som kommit smygande? Är honkatten också kastrerad?

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » sön 09 jul 2017, 23:23

Båda är kastrerade, använder Feliway som inte hjälper, och beteendet började för några månader sedan, han har hoppat på henne förut också men jag har inte hört henne morra och fräsa som hon gör nu så jag vet inte om hon blivit bättre ¨på att säga ifrån eller om han blivit mera hårdhänt. Det har ju fungerat jättebra mellan dem men nu sover de oftast i olika rum. Jag har ju haft dem sedan de var 12 veckor och det är lite svårt att förstå de dom är helsyskon. :-( Vet inte om det kan hjälpa att ge hankatten zyklene men jag vet ju inte så mycket om det här

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 10 jul 2017, 10:23

Att honkatten uppfattas som mer känslig kan bero på att hon börjat känna och bete sig som en vuxen katt som uppnått social mognad. Det är ganska vanligt att katters relation till varandra förändras lite när de (eller en av dem) är i 2-årsåldern.

Finns det även tecken på att de känner tillit, trygghet och samhörighet med varandra? Förekommer det tvättning? Förekommer det att de stångar eller stryker huvudena/kinderna mot varandra?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » mån 10 jul 2017, 10:27

Loomis tvättar Alice och när han gör det slutar det ofta med att han hoppar på henne och biter henne. Ibland när hon ligger och sover så hoppar han upp till henne men då går hon oftast därifrån. Det är alltid han som söker sig till henne.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 10 jul 2017, 11:04

ingeborg21 skrev:Loomis tvättar Alice och när han gör det slutar det ofta med att han hoppar på henne och biter henne. Ibland när hon ligger och sover så hoppar han upp till henne men då går hon oftast därifrån. Det är alltid han som söker sig till henne.

Att Loomis gärna biter och brottas kan helt enkelt bero på att det är hans sätt att leka. Min erfarenhet är att unga hankatter gärna leker hårdhänta fysiska lekar med en likasinnad kattkompis och bäst brukar den leken fungera om det är två hankatter. Min honkatt älskar en av sina kattkompisar och lägger sig gärna i hans famn för att bli tvättad och mysa, men försöker han leka med henne (dvs jaga och brottas) skriker hon i högan sky och blir både livrädd och tvärsur.

Att Loomis tvättar Alice betyder att han gillar henne, och visst, det är samtidigt ett slags dominansbeteende men för de katter som är inblandade behöver dominansbeteenden inte alltid uppfattas som något negativt utan något som är helt normalt och naturligt för katterna själva. Att katter har olika roller beror ju även på medfödda egenskaper som personlighet och temperament. Det man som kattägare kan göra för att underlätta för katterna är att utöka resurserna i det gemensamma reviret för att minimera risken för onödig konkurrens. Resurser är allt som katterna behöver, använder och tycker om, t.ex. matplatser, toalådor, klösmöjligheter, gömställen, utkiksplatser, sovplatser, aktivitetsmöjligheter m.m.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 10 jul 2017, 16:05

Lill grabben hoppar oftast på tösen när hon slappar eller sover. Varken jag eller tösen är direkt road av det och jag brukar då avstyra det hela.

Det är väl oftast för att han vill leka och hon har inte direkt någon lust just då.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » mån 10 jul 2017, 16:47

Jag är nog en curlingmatte tror jag, oroar mig säkert alldeles i onödan precis som när mina barn var små. :-)

Hygieia
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Hygieia » tis 29 aug 2017, 22:04

Hur har det gått för dig med katterna? Jag har en liknande situation med en hona på två år som låter sig "hunsas" av min hane på ett år. Han är chippad men på god väg att bli fertil och hon får p-piller (ej släkt men vill inte ha kattungar just nu). De har jättemysigt och roligt emellanåt men hon är alltid på sin vakt och "viker ner sig"/springer iväg när han blir alltför fysisk. Han börjar bli högljudd också...
någon som har erfarenhet av Feliway Friends när det gäller fertil hankatt? Förmodligen dum fråga när det är hans hormonproduktion som startat igång.

PatriciaJohansson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Dominant hankatt

Inläggav PatriciaJohansson » tor 31 aug 2017, 14:52

Vi har en honkatt på 4,5 år (som alltid varit ensamkatt) och skaffade i somras en kattunge. Hon har alltid varit osäker och rädd för speciellt andra katter. Hon var innekatt innan hon kom till oss och nu har hon fått bli utekatt och det går jättebra, men hon är fortfarande väldigt rädd för katter.

Vår kattunge är nu 16 veckor och han verkar bara bli mer och mer dominant gentemot henne. I början verkade han mest tycka hon var rolig att smyga på och ville leka. Nu har det utvecklats till att han jagar henne och hoppar på henne, speciellt när hon inte är beredd. Hon fräser och morrar och slår till honom ibland, men har inte sagt till "på skarpen" en enda gång. I början la han sig ner och verkade tolerera att hon fräste, men nu struntar han i det och hoppar på henne om och om igen. Hon får inte äta ifred och hon går bara ifrån när han kommer. Hon är en ganska liten tjej och han väger redan mer än henne.

Vi har lagt upp en bädd, mat och vatten på en bänk dit han inte kan hoppa än, men det dröjer inte lång tid tills han kommer upp där.

Står överallt att man inte ska lägga sig i när de "bråkar", men jag tycker så synd om vår honkatt. Hon har även tappat lite i vikt nu.

Vad ska vi göra?!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 31 aug 2017, 15:41

gör en bascamp med nättdörr och sära på dem.

din hona ska inte behöva känna sig rädd.

kör positv förstärkning samt sätt i feliway friends i väggen .

låt det få ta sin tid. kolla om du kan göra något med detras katmiljö .

jag rek jacks galaxys film på youtub hur man introducerar katter samt hans böcker catification och catify to satisfy

håll bägge katterna inomhus till de accpeterar varandra.lek mycket med bägge

och skaffa fler sandlåder och sprid ut dessa . då det också handlar om trygghet
Jackson Galaxy

Bild

PatriciaJohansson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav PatriciaJohansson » tor 31 aug 2017, 15:53

Tack!

Kan det vara så att han håller på att bli könsmogen? Hon är kastrerad och vi ska kastrera honom också.
Ska vi annars låta dem vara när han hoppar på henne? Jag vill bara gå fram och skydda henne när han är respektlös...

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 31 aug 2017, 16:54

låter som han har väldigt mycket energi och har behov att lekas med mycket som de flesta kattungar har .
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 31 aug 2017, 18:38

Mkt lek är viktigt. Se till att leka lillen rejält yrlty men lek även med honkatten få det stärker hennes självförtroende.
Bild

PatriciaJohansson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav PatriciaJohansson » fre 01 sep 2017, 13:55

Tack för svaren!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 01 sep 2017, 18:40

Om han är 16 veckor kan du kastrera. En hankatt kan bli könsmogen väldigt tidigt och med en kastrering hjälper du till att bryta det beteende han har mot tösen.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 01 sep 2017, 18:42

Moderation Sammanfogat trådar med samma frågeställning

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » sön 24 sep 2017, 13:08

Har använt Feliway Friends och zylkene nu några månader och det har blivit bättre, var hos vet i början av augusti för förstoppning och då togs även ett blodprov som visar på höga njurvärden, vilket veterinären tyckte var oroväckande när han bara är 2 år och 9 månader. Var sedan och gjorde ett ultraljud på njurarna och den veterinären såg ingenting konstigt men vid röntgen såg hon att han ff var förstoppad.

Det är det största problemet just nu, ingen av dom dricker vatten vilket dom gjort tidigare, har försökt med vatten på flaska samt köpt ett litet reningsfilter som jag använder när jag fyller deras skålar, har ven blandat ut såsen i blötmaten för att dom ska få i sig mera vätska, har även gett en dos lactulos men nu har dom tydligen ledsnat på varenda sorts blötmat jag köper så nu är jag helt tom på ideér hur jag ska få dom att dricka, tinade lite räkor och hällde på lite vatten men det passade inte någon av dom heller. Ger kattmalt för förstoppningen. Har testat med vattenfontän men funkar inte heller.

Ska beställa ett blodprov för att kolla njurvärdet igen

Håller på att bli knäpp

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 24 sep 2017, 21:23

Vatten och mat ska vara på olika ställen. Jag har ändå en vattenskål där maten är men den som används är den som står cirka 2 meter bort där det fanns ett bra ställe. Ställ ut skålar på olika ställen så märker du vad de föredrar.

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 25 sep 2017, 09:27

Psylliumfröskal (Fiberhusk) är bra för förstoppade katter och brukar tolereras väl om du blandar det med blötmat. Mixa 2 msk vatten med 1 krm psyllium och låt det svälla tills det blir en gele som du blandar ut med blötmaten. Det är lukt och smaklöst och brukar inte märkas av katten.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » mån 25 sep 2017, 10:43

Jag har skålar i alla tre rummen´+ en fontän, konstigt för dom har ju tidigare druckit vatten men går bara och nosar och går därifrån, har försökt med både genomskinlig större glasskål och rostfritt.

Har bokat en tid i morgon för blodprov för att kolla njurvärdet, röntgen för att kolla tarmen samt uppvätskning.

Blir väldigt orolig eftersom han inte ens äter godis så han mår nog inte så bra, lilla kissemiss :(

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 25 sep 2017, 11:40

Ett knep jag läst är att blanda lite tonfiskspad i vattnet för att får det mer smakligt. Men kanske inte hjälper just nu om han mår dåligt. Vi har också flera rejält stora vattenskålar utspridda över lgh. Rejäla keramikfat och glasskålar i olika former. Ett stort står t.ex. på vardagsrumsbordet och en stor skål på fot, står på golvet + skålar på fönsterbrädorna.

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » mån 25 sep 2017, 16:16

Jag läste i en kattbok om tonfiskspad så jag har fryst in tärningar men tyvärr funkade inte det heller. Ska till vet i morgon, Jag hoppas dom ger mig något råd, känner mig helt maktlös, stackars lilla kisse :(.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 25 sep 2017, 18:31

Äter han ngt alls??
Bild

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » mån 25 sep 2017, 20:16

Äter lite torrfoder Royal canin fibre response, samt lite Mjau, tycker det är viktigast att han får i sig såsen som jag blandar ut med vatten, syrran är likadan vad beträffar vatten, kanske dricker dom när inte jag ser men det kan inte vara mycket.

Ska till vet i morgon så dom får kolla hur han mår, han har inte gått ner något i vikt och han kräks inte så det känns iaf bra

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 25 sep 2017, 22:08

Du har inte möjligtvis bytt diskmedel? Mina katter vägrade äta och dricka när jag hade köpt annat maskindiskmedel. Efter att bytt tillbaka var det inga problem alls.

Provat stort glas att ha vatten i till katterna?

Är han fortfarande förstoppad?
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 26 sep 2017, 08:34

Håller tummarna för att det går bra hos vet.

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » tis 26 sep 2017, 12:59

:rose: Tack,

ingeborg21
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ingeborg21 » tis 26 sep 2017, 17:01

Njurvärdet ligger som det ska, tack och lov, han har fått dropp m m för förstoppning så nu hoppas jag att han kommer igång att dricka vilket båda är jättedåliga på.
:)

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » tis 26 sep 2017, 17:49

Han kanske gillar att dricka rinnande vatten direkt från kranen? Hör hemma är favoritordningen på vatten såhär:
1. Rinnande vatten från kranen på terrassen
2. Regnvatten på bordet på terrassen
3. Vatten i vattenskålen på terrassen, helst med några löv i
4. Vatten i skålen på ovanvåningen, utanför toan

Ungefär på plats 100 är vattnet i skålen vid matskålarna
Ragdoll och huskatt

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"