Åldrande katter och aptit

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Åldrande katter och aptit

Inläggav Safia » mån 03 jul 2017, 18:29

Upplever att de åldrande missarna (12, 12 och 11) blir allt mer svårflörtade med maten. Just nu är det en kamp för att försöka få i dem dagsbehovet, och det är förmodligen fler dagar de ligger under vad de ska få i sig än 'on target'. Bör jag börja bli orolig och boka ett vet besök, eller är det bara en naturlig del av åldrandet att aptiten försvinner (likt den gör för människor)?
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Åldrande katter och aptit

Inläggav Birmafröken » mån 03 jul 2017, 18:32

Nä, så gamla är de inte. Boka tid för undersökning och blodprover för att utesluta sjukdom.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » mån 03 jul 2017, 23:04

Nej Safia, det låter inte normalt. Min 17 åring och 18 åring åt med god aptit och glädje.
Bild
Robin SE*Kattzelius Buldoo de Alba, barnbarn till Jansson.
Mina älskade änglakatter Josephine, Alice och Emil.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 03 jul 2017, 23:34

Håller med övriga om att det inte låter normalt men andra saker än sjukdom kan göra att katter tillfälligt äter sämre. Prickisarna är extremt petiga med hur de rena faten får lukta. Vårt maskindiskmedel har nyligen gjorts om, för mig luktar det samma som tidigare men inte för katterna som dissade lukten helt och åt sämre. Med annat medel gick det bra igen.

Mina katter äter Bozita tetror och vissa bäst före datum är inte jättegoda tydligen och då testar jag med annat datum på maten.

Är det riktigt varmt äts det sämre dagtid och då ger jag extra gott på kvällen, natten så att katterna äter rejält då.

Är matte tråkig äter mina Prickisar sämre. Rolig lek med matte, gärna mitt i natten så äter båda glatt.

Hur som helst kolla upp så det inte är sjukdom men efter vad jag läst av det du skrivit på forumet så verkar du ha bra koll på dina katters hälsotillstånd.
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » tis 04 jul 2017, 10:45

Kan finnas många faktorer så som sjukdom, värme, tröttnat på fodret, m.m. Upplever själv att aptitlöshet blir värre när jag trugar mycket, fast jag kan inte låta bli med min sjukling. "Hunger är bästa kryddan" som man brukar säga, något som jag praktiserar med mina friska katter åtminstone.
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » tor 06 jul 2017, 09:15

Tack för tankar. Vilbert var iväg en sväng till veterinären eftersom han helt matvägrade och kräktes slem häromdagen. Han fick lite aptitstimulerande, dropp och lite andra mediciner för orolig mage och äter just nu OK (om det sen är en effekt av Mirtazapin eller något som håller i sig får vi se).

De andra två hankar sig fram på egen maskin för tillfället. Ibland något mer, ibland något mindre. Just för tillfället får det ses som att det hamnar inom normalvariationen, men blir det sämre även för dem får vi ta en sväng till vet även med dem.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » mån 10 jul 2017, 22:11

Håller tummarna för er :hug:

Jag har använt Mirtazapin till min multisjukling och det var bra skit, om man säger så... Kraftigt aptitstimulerande, men ofta blir de också vokala och uppspelta, vilket jag tyckte var lite läskigt.

I USA använder de även Cetirizin som en mildare aptitstimulantia. Det är ett antihistamin och kan köpas receptfritt i Sverige. Jag har provat det, men upplevde ingen direkt effekt.

Visst är det någon av dina kissar som har njurpåverkan? Du har säkert stenkoll på allt sånt redan, men ofta får ju dessa kissar problem med överskott av magsyra som man kan behandla med t.ex. Pepcid. Håller på och nystar i detta problem själv för tillfället då varken Pepcid eller andra receptfria mediciner hjälpt min katt.

Är lite insnöad på USA, haha... Där använder man också rödalmsbark (slippery elm) som sägs lägga sig som en skyddande hinna i magen och lindra många former av magbesvär.
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » ons 19 jul 2017, 19:28

Ber i förväg ursäkt om en novell, men det behövs för att ge alla detaljer.

Vilbert har haft två omgångar hos veterinär. Blodprover kollade utan anmärkning (lite förhöjd sänka, som resulterade i att han fick antibiotika för att få bukt med eventuell infektion/inflammation i kroppen). Röntgad buk, lite tecken på förstoppning som löstes upp med Microlax. Fått Mirtazapin två omgångar och äter då hjälpligt (inte bra, bara hjälpligt). Fått Vetergesic med hem för att smärtstilla och se om han äter bättre då, eventuellt hans tänder/munhåla som börjar spöka igen. Ingen förändring jämfört med icke smärtstillad.

Jacek har också haft två omgångar hos veterinär efter sin senaste tandoperation. Smärtstillad med Vetergesic i flera omgångar för att ta ner eventuell smärta och hjälpa honom att äta. Fått Mirtazapin i flertalet omgångar för att försöka få igång honom att äta. Äter på Mirtazapin, återgår till "vanligt läge" så fort medicinen går ur kroppen.

Vilbert äter mellan en halv och 2/3 Mush-boll morgon/kväll, äter sannolikt lite från en boll som lämnats framme över natten då de andra är måttligt intresserade av rå föda ännu och bara äter lite om jag ger från handen. Tar några urinvägstorrisar från en skål som erbjuds, gissningsvis inte mer än 10 gram totalt sett. Slickar lite förstrött i sig sås/gele om jag försöker erbjuda honom de andra katternas Bozita. Fortiflora har provats utan effekt. Krossa torrisar och strö över Mush-bollen har försökts utan effekt. Tre olika urinvägsfoder (både blötmat och torrisar) har provats utan effekt. Just nu får han RC Urinary torrisar eftersom det är de han ätit bäst av.

Jacek tar knappt en halv Mush-boll morgon/kväll. Äter sparsamt från Bozita som blandas ut med resten av bollen. Äter även sparsamt från ren Bozita om jag försöker det. Gissningsvis inte mer än 40-50 gram per gång, vilket är sett till rekommendationer är alldeles för lite. Tar några bitar av torrfoder om jag erbjuder det, men inte så att han kastar sig över dem. Fortiflora hjälper lite, men inte så att han äter några större mängder om jag strör det över maten. Har inte provat med krossade torrisar här, men misstänker att det inte ger någon större effekt eftersom han är måttligt intresserad av dem rent.

Båda äter i förhållande till utfodringsriktlinjer alldeles för lite. Ingen av dem visar något större tecken på hunger annat än när det börjar närma sig utfodring. Ingen av dem är särdeles intresserad om jag tar bort maten en stund och sen försöker ställa ner skålen framför dem en timme senare för att se om de vill ha mer mat. Har ingen våg för tillfället så kan inte väga, men känner jag över revben har ingen av dem förlorat något större i vikt.

Är tom på idéer själv på vad som kan göras med dem, annat än att sätta dem på Mirtazapin då de faktiskt äter någorlunda i närheten av vad de ska, även om de inte blir så där superhungriga som berättas om vissa katter. På Mirtazapin är de normalhungriga och äter som de ska, utan återgår de till att äta som fågelungar. Men Mirtazapin kontinuerligt är sannolikt inte lösningen, det bara maskerar ett underliggande problem. Eller är det ett problem? Är det så att jag ser deras naturliga hunger- och ätnivå och att det är på det här sättet de faktiskt funkar?

Hjälp mig med tankar, eller om ni har funderingar på sånt jag missat för hur jag kan få igång dem att äta igen. Just nu går jag mest omkring med en svidande klump i magen för att de äter för lite och jag är orolig för deras hälsa i förlängningen.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 19 jul 2017, 21:00

Jag önskar jag hade något supertrick men tyvärr. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Min liga består av fem katter. Yra och Manami är mor och dotter och jag tror inte att jag någonsin kommer att behöva vara orolig för deras ätande. De är båda av åsikten att all mat är god alltid och äter med god aptit. Yra väger väl lite för mycket men hellre det, hon är stabil i sin vikt.
Ludde är min kastratpojke, inga problem där heller. Mat är gott oavsett vad det är även om kokt torsk gör att han äter sig till matkoma.

Sen har jag Madde och Luna, också det mor och dotter. Madde har jag alltid fått kämpa med och det blir inte lättare allteftersom hon blir äldre, hon blir sju i sommar. Luna är som sin mamma och kommer säkert att ge mig gråa hår.

Alltså, jag tror att det här med aptit och vikt till viss del är ärftligt och inte så mycket man kan göra något åt. De äter exakt vad de behöver och inte en smula extra.

Mina bästa tips när jag provat är:

Aptus recovery pasta, en "dutt" om dagen (oerhört näringstät) och ökade aptiten.
Alltid en rejäl lekstund före mat för att jobba upp lite aptit.
Lite smält osaltat smör över maten
Byta tider när jag serverar blötfoder, typ ingen mat direkt på morgonen utan vänta till de varit vakna ett tag.
Köpte massor av olika torrfoder i småpåsar (så små som det bara gick) och varierade smak varje vecka.
En liten dutt räkost som kvällsgott före läggdags.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 19 jul 2017, 22:32

Då både Vilbert och Jaceks haft problem med tänder tidigare bör du göra ny tand rtg. Har de ont i munnen äter de sämre.
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » ons 19 jul 2017, 22:43

Det är 2 respektive 4 månader sedan tänderna senast kollades på dem (och sjuka tänder drogs). Föreslog för vet att det eventuellt kunde vara tänder som spökade igen, men både jag och vet tycker att det låter rätt otroligt att det skulle komma tillbaka så snabbt efter gjord tandsanering. Men det är klart, inget är omöjligt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 20 jul 2017, 09:04

Skaffa en våg! Claes Ohlson har bra bagagevågar som är bra för att väga katter, bara att väga väskan/buren separat och dra av vikten. Kostar under 200 kr.

Många fodertillverkares rekommendationer är på tok för höga för vad en katt bör äta. Hur mkt katten måste äta är ju också beroende på aktivitetsgraden och den individuella graden av ämnesomsättning. Min hankatt som är mager som en sticka behöver över 1kg Bozita blötmat under livliga perioder för att inte tappa i vikt, under lugn period räcker en tetra om dagen dvs 370g (det sistnämnda inträffar inte så ofta :roll: )

Så länge katterna inte tappar i vikt äter katterna tillräckligt. Jag har slutat att titta på fodertillverkarnas rekommendationer och tittar enbart på vikten.
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » tor 20 jul 2017, 16:04

Ny personvåg införskaffad idag då jag var ute och handlade (den gamla hade sjungit sin sista vers och stod bara och pendlade mellan noll och några kilon). Tycker det är enklare att ta katten i famnen, väga oss båda och sen dra av min egen vikt. Mindre stressande för katten än att stängas in i bur (alla tre hatar buren med passion). Förvisso är det bara på 100 gram när, men det ger ändå en indikation.

Jacek 5,8; Vilbert 4,7 och Jaromir 5,3 vid invägning idag, vilket är tillräckligt nära vad de vägdes in hos vet sist vi var där. Ska ge det någon vecka framöver, låta de äta så mycket som de vill vid måltiderna och följa vikten så får vi se var det landar. De äter i alla fall så risken för fettlever är inte så överhängande. Det är mer att jag blir orolig när de tycks få i sig så pass mycket mindre än rekommendationerna.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 20 jul 2017, 17:11

Då de var in hos veterinären var det då bara att sanera tänderna från tandsten eller drogs det några tänder? Har de inte gjort en riktig tandröntgen för att utesluta FORL helt så borde det vara steg 1. Har haft 2 med FORL.

Att väga på personvåg kan ge väldigt skiftande resultat så jag skulle inte lita till 100% att de blir rätt vikt. Jag köpte själv en barnvåg från apotea som fungerar jättebra.
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » tor 20 jul 2017, 19:30

När de har varit inne för tänder har det varit tandsten + röntgen + dra de tänder som behövs i och med att de är FORL-katter bägge två. Inte för någon av dem sa vet den här gången att det fanns tänder som var i gråzonen och som vi behöver hålla koll på, vilket hon gjort tidigare.

Ingen av dem har för övrigt något stort antal tänder kvar. Två kindtänder + småtänderna fram (som sällan drabbas om jag förstått det rätt) hos Jacek och någon fler kindtand för Vilbert.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » fre 28 jul 2017, 23:27

Katter får sämre doft- och smaksinne med stigande ålder så ja, det är en naturlig del av åldrande. Bristande aptit kan även vara tecken på sjukdom så man måste självklart utesluta sjukdom innan man drar slutsatsen att det är en följd av åldrande.

Är det åldrande som spökar kan man försöka hotta upp lukten genom att värma maten eller genom att hälla över (hemgjord) buljong eller tonfiskspad. Man kan även strö Bjäst-flingor över maten. Det är dofter katter brukar lockas till.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"