Bozita och urinvägskatter

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Bozita och urinvägskatter

Inläggav Safia » sön 02 jul 2017, 20:01

Någon som har erfarenhet av att utfodra urinvägskatt (struvitkristaller) med Bozita? Vilbert har fått dille på kompisarnas Bozita och går hellre och nallar från deras matskålar än att äta sina urinvägstorrisar. Blötmaten avsedd för urinvägsproblem är måttligt intressanta, Bozita ska det vara enligt herrns mycket bestämda åsikt.

Satt och läste lite på kvällen om surgörande egenskaper hos foder och hittade denna intressanta artikel. "De flesta kattfoder på marknaden har surgörande egenskaper även om det inte framhålls i varudeklarationen." enligt artikeln. Om så är fallet vore ju guld, men fortfarande tveksam i brist på bevis.

Skulle vara så enkelt om alla tre kunde utfodras på Bozita. Men vill ju inte att kristallerna ska komma tillbaka igen. Och vet inte om jag vågar chansa och se vad som händer. Suck.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Re: Bozita och urinvägskatter

Inläggav Stig-Britt » tis 04 jul 2017, 21:48

Nej, du ska absolut inte räkna med att Bozitas torrfoder är tillräckligt surgörande för att lösa upp struvitstenar. En katt med struvitstenar ska äta ett veterinärmedicinskt foder som löser upp struviter, gärna blötmat. När struviterna är borta kan man byta till ett annat foder (fortsatt gärna blötmat). En katt som haft struvitsten får ofta återfall så det är jätteviktigt att man ger ett torrfoder där det framgår vilket urin-pH det ger eller att man ger mycket blötmat.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » ons 05 jul 2017, 09:40

Precis, stenarna måste bort innan man kan gå över på "vanligt" foder igen.

Sen är ju frågan om de måste lösas upp eller om det går att spola ur dem? Om det krävs att man plockar ur dem kirurgiskt är det knappast värt det däremot, utan då är det bättre att låta fodret göra jobbet.

Om foder krävs skulle jag skippa torrisarna helt oavsett, och går kissen och nallar på de andras mat skulle jag dela upp allt på måltider och skilja på dem tills de ätit upp. OK, veterinärfoder i blöt form är svindyrt, men den extra vätskan hjälper definitivt till när det gäller att bli av med stenarna.

Förresten, att en massa foder har surgörande egenskaper är riktigt dåligt, i alla fall om det leder till surare urin än vad kattens naturliga föda gör. Visst, det motverkar struviter, men kan orsaka oxalater istället, och den sortens urinsten kan inte lösas upp med hjälp av fodret, utan måste opereras om stenarna är för stora för att spolas ut genom urinröret.
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 06 jul 2017, 09:12

Lika snabbt som intresset för Bozita dök upp, lika snabbt försvann det. Nyhetens behag eller något sådant. :D Vilbert är tillbaka på sina urinvägstorrisar, blötmat för urinvägarna vägrar han i sten och då har jag ändå försökt med det mesta som finns på marknaden.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Kulan
Superkatt
Superkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 10 jul 2017, 20:49

Har lite liknande problem med Poppe. Kastrerad hankatt ca 8 år. Han har haft kissproblem, slickade av pälsen på magen. Diagnosen var kristaller. Så han har ätit Hills torrfoder, först den sorten som löser upp kristaller väldigt ordentligt, sedan mediumversionen med reducerat kaloriinnehåll. Kissproblemet är borta. Fine, jättebra att han inte har kissproblem.

Men - torrfoder? Han åt annat torrfoder "förr i tiden". Då vägde han som mest 6,2 kg. Det var lite mycket. Så då började vi med bara blötmaten, Mjau tetra. Dånblev det ca 5,5 kg. Helt ok för en stor pojke.

Sedan har han fått detta torrfoder. Och lagt på sig ca 1 kg på ett år! Nu 6,6 kg hos veterinären!

Så kan vi inte fortsätta. Jag skulle helst vilja ge honom blötmat av någon sort. Men vad? Ja det finns veterinärfoder i blötmatsversion. Men det är så dyrt så det är ingen lösning i längden.

Helst hade jag gett typ Mjau/Bozita tetra. Möjligen tillsammans med någon medicinering, om det finns.

Har någon något bra förslag på hur man kan hantera detta?
Ragdoll och huskatt

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » ons 12 jul 2017, 12:20

Får han kristaller när han äter MJAUs blötmat eller varför slutade ni med det? Vet ni vad för kristaller det är? Om han får struvitkristaller när han bara äter MJAUs blötmat borde du kunna komplettera med surgörande kosttillskott som t.ex. Uro-Pet. Övervikt i sig är en riskfaktor för kristallbildning likväl som för ledproblem och diabetes så du har helt rätt i att det vore bra om katten kan gå över på bara MJAU blötmat igen.

Kulan
Superkatt
Superkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » ons 12 jul 2017, 18:21

Stig-Britt skrev:Får han kristaller när han äter MJAUs blötmat eller varför slutade ni med det? Vet ni vad för kristaller det är? Om han får struvitkristaller när han bara äter MJAUs blötmat borde du kunna komplettera med surgörande kosttillskott som t.ex. Uro-Pet. Övervikt i sig är en riskfaktor för kristallbildning likväl som för ledproblem och diabetes så du har helt rätt i att det vore bra om katten kan gå över på bara MJAU blötmat igen.

Ja, han fick kristaller i samband med Mjau-maten. Struvitkristaller.Men jag är inte säker på att det är Mjau som är boven i dramat, vi har inte varit strikta med kosthållningen. Han har fått godis också. Som Dreamies, goda "pinnar" och sånt. Men alltid det som det står "katt" på. Det är inte så säkert att allt sånt är så speciellt bra.

Lite konstigt att veterinären inte upplyste om Uro-Pet. Jag frågade speciellt om det fanns något annat än specialfodret. Men antagligen vill dom hellre sälja sitt vetetinärfoder. Min vet säljer RC-mat men jag är inte så intresserad av att ge RC-mat. Så vi får köpa Hills-maten på Djursjulhuset i Malmö.

Vi har också en rutin här hemma om att katterna får något "godis" exakt kl 18.00. Om dom kan klockan? Japp. Dom missar aldrig sitt godis. Också en bra rutin för att dom ska komma in en vettig tid på kvällen :-)

Nu är min fundering att vi ska ha följande matrutiner: Mjaumat hela dagen. Egentligen obegränsat. Tillskott av Uri-Pet. Godiset på kvällen ska vara Hills veterinärmat mot struvitkristaller. Inte för mycket, men som eftertraktat torrfoder-godis kl 18.00.

Förhoppningsvis håller detta borta kristallerna och gör att vikten minskas, lite långsamt.

Synpunkter på den funderingen?
Ragdoll och huskatt

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » ons 12 jul 2017, 20:07

Kulan skrev:Ja, han fick kristaller i samband med Mjau-maten. Struvitkristaller.Men jag är inte säker på att det är Mjau som är boven i dramat, vi har inte varit strikta med kosthållningen. Han har fått godis också. Som Dreamies, goda "pinnar" och sånt. Men alltid det som det står "katt" på. Det är inte så säkert att allt sånt är så speciellt bra.

Ja, det kan nog vara det andra som spökar. Godis brukar nog inte vara pH-reglerat.

Kulan skrev:Lite konstigt att veterinären inte upplyste om Uro-Pet. Jag frågade speciellt om det fanns något annat än specialfodret. Men antagligen vill dom hellre sälja sitt vetetinärfoder. Min vet säljer RC-mat men jag är inte så intresserad av att ge RC-mat. Så vi får köpa Hills-maten på Djursjulhuset i Malmö.

Det är inte säkert att veterinären känner till Uro-Pet. Sedan är det väl så att det bästa är att ge ett veterinärfoder för att lösa upp kristallerna. Det är mer kontrollerat än att ge surgörande tillskott, men tillskott är ett bra komplement när kristallerna väl är väck.

Kulan skrev:Nu är min fundering att vi ska ha följande matrutiner: Mjaumat hela dagen. Egentligen obegränsat. Tillskott av Uri-Pet. Godiset på kvällen ska vara Hills veterinärmat mot struvitkristaller. Inte för mycket, men som eftertraktat torrfoder-godis kl 18.00.

Förhoppningsvis håller detta borta kristallerna och gör att vikten minskas, lite långsamt.

Synpunkter på den funderingen?

Det låter väl som en bra plan. :-D

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"