Varför gör han så?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Ragdoll <3

Varför gör han så?

Inläggav Emsen » fre 30 jun 2017, 18:53

Min katt har idag legat och vilat på favoritfilten i soffan med båda framtassarna invikta under kroppen, blundat och andats med lite öppen mun!? Jag har balkongdörren öppen kan det vara därför? Ingen värme ute idag. Mulet och kallt.
Min katt har vilat så här en gång tidigare, det var när han varit sövd efter att ha varit hos veterinär. Fast då andades han snabbare och man såg på honom att han var omtöcknad.
Nu sover han normalt i klösträdet
Någon av era katter som har vilat eller vilar med öppen mun?
Är det normalt att katter gör så här?
De om stora katterna (lejon, tiger) vilar ju ofta med öppen mun men hur är det med tamkatten?
Senast redigerad av Emsen fre 30 jun 2017, 22:10, redigerad totalt 2 gånger.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Re: Varför gör han så?

Inläggav Reilly » fre 30 jun 2017, 19:09

Emsen skrev:Min katt har idag legat och vilat på favoritfilten i soffan med båda framfasarna inrikta under kroppen, blundat och andats med lite öppen mun!? Jag har balkongdörren öppen kan det vara därför? Ingen värme ute idag. Mulet och kallt.
Min katt har vilat så här en gång tidigare, det var när han varit sövd efter att ha varit hos veterinär. Fast då andades han snabbare och man såg på honom att han var omtöcknad.
Nu sover han normalt i klösträdet
Någon av era katter som har vilat eller vilar med öppen mun?
Är det normalt att katter gör så här?
De om stora katterna (lejon, tiger) vilar ju ofta med öppen mun men hur är det med tamkatten?

När mina katter har legat så där så har dom alltid mått dåligt. Att din katt dessutom andas med öppen mun är oroväckande tycker jag. Äter och dricker han? Har han några sjukdomar som du vet om?

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » fre 30 jun 2017, 19:24

Min katt äter och dricker som vanligt.
Han är inte sjuk på något sätt.
När han vilade så hade han ögonen halvslutna och andades lugnt.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 30 jun 2017, 19:31

Att din katt ligger med framtassarna invikta innebär att den känner trygghet och har det bra. Din katt behöver inte vara beredd på flykt.

Jag tror att din katt dessutom flemade. Det finns ett doft/smakorgan i munhålan som heter Jacobsonska organet. Detta organ används för att identifiera spännande dofter.

Så som du beskrivet det har din kisse legat och provsmakat på alla spännande dofter som kom in genom dörren.

Det är helt normalt men det är inte alltid så att man ser sin katt flema så det var mycket observant av dig att se det hela.

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » fre 30 jun 2017, 19:59

Missan skrev:Att din katt ligger med framtassarna invikta innebär att den känner trygghet och har det bra. Din katt behöver inte vara beredd på flykt.

Jag tror att din katt dessutom flemade. Det finns ett doft/smakorgan i munhålan som heter Jacobsonska organet. Detta organ används för att identifiera spännande dofter.

Så som du beskrivet det har din kisse legat och provsmakat på alla spännande dofter som kom in genom dörren.

Det är helt normalt men det är inte alltid så att man ser sin katt flema så det var mycket observant av dig att se det hela.

Ok. Skönt att höra :) tack :) och det stämmer säkert. Han älskar att vara ute på balkongen och mysa <3
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 30 jun 2017, 20:46

När katten flemar så ser man det tydligt. Jag tycker att det låter oroväckande att din katt andas med öppen mun. Ser du om din katt andas med buken också? Håll koll och kontakta djursjukhuset om du behöver.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 30 jun 2017, 21:05

Gisele skrev:När katten flemar så ser man det tydligt. Jag tycker att det låter oroväckande att din katt andas med öppen mun. Ser du om din katt andas med buken också? Håll koll och kontakta djursjukhuset om du behöver.

Fast om man inte vet hur en katt beter sig när den flemar är det ju inte så gott att veta.

Om katten äter, dricker och för övrigt är i god kondition förstår jag inte varför TS ska ringa vetten.

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » fre 30 jun 2017, 22:09

Det har inte hänt igen idag. Han andades inte med buken när han låg på filten. Det var lugna och fina andetag. Typ som att han halvsov. Fast med munnen lite öppen. Såg tydligt tungan men inte tänderna.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Inläggav Reilly » fre 30 jun 2017, 22:16

Gisele skrev:När katten flemar så ser man det tydligt. Jag tycker att det låter oroväckande att din katt andas med öppen mun. Ser du om din katt andas med buken också? Håll koll och kontakta djursjukhuset om du behöver.

Håller med dig till 100%. Även om hon nu aldrig skulle ha sett en katt flema så ser det så speciellt ut att hon rimligtvis inte borde ha misstagit det för att katten andas med öppen mun. Som jag förstår hennes beskrivning så låter det som att katten inte mår bra. Jag har haft många katter och alltid när dom har legat sådär längre än 10 minuter så har dom mått dåligt. Att hennes katt dessutom andas med öppen mun är oroväckande i min bok. Därmed inte sagt att katten är dödssjuk förstås men jag skulle ha koll på den över natten om jag vore henne.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 30 jun 2017, 22:21

Om en katt ligger vid ett öppet fönster eller dörr är det inte ovanligt att katten flemar om den upptäcker spännande dofter som kommer in utifrån och det var Ju det som hände.

Att sedan per automatik dra slutsatsen att katten är sjuk får vara er diagnos.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » fre 30 jun 2017, 23:02

Emsen skrev:Det har inte hänt igen idag. Han andades inte med buken när han låg på filten. Det var lugna och fina andetag. Typ som att han halvsov. Fast med munnen lite öppen. Såg tydligt tungan men inte tänderna.

Var det kanske bara tungan som stack ut lite? Att katter "glömmer" att dra in tungan ibland och lipar lite är inte något onormalt, men det kan vara svårt att få en riktig bild av hur det såg ut när man bara läser en beskrivning.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » lör 01 jul 2017, 13:18

Jag tänker inte säga varken eller här. Men om katten äter och dricker som den ska, verkar må bra i övrigt skulle jag inte vara jätteorolig. Jag håller nog med Missan här, en katt som ligger med invikta tassar trivs och är trygg. Sedan skall man inte ta det för givet. En katt som mår dåligt är ju expert på att dölja det tills det gått långt också.

Mina katter andas med öppen mun när jag har balkongdörr/fönster öppen. Jag vet att det är så. Dock behöver det inte betyda att din gör det (just för att balkongen är öppen alltså). Dock skulle jag nog inte känna mig orolig eftersom andningen i övrigt verkar lugn och fin. Ett tips är ju att vara fortsatt observant på eventuella nya konstiga, avvikande symptom och tecken. Håller ju med Reilly och Gisele också här förstås med att det förstås är ett observandum om du aldrig observerat detta förut.

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » lör 01 jul 2017, 21:30

Danton mår jättebra Idag :)
Lekte nyss med sin favoritmus och kurra en stund bredvid mig. Nu sover han och kompisarna i klösträdet.
Tack för er omtanke <3
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » mån 03 jul 2017, 09:56

Doxy ser ofta helt borta ut när balkongdörr/fönster är öppna. Hon ligger med huvudet lite bakåtkastat, ögonen slutna och munnen lite öppen.

Jag vet inte om hon flemar eller inte, men det syns att hon sniffar i luften. Det är lite tjuren Ferdinand över henne.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 03 jul 2017, 13:07

Det är mycket värdefullt att studera sin katt och reflektera över dess beteende.

Vad är det som är normalt för just min katt? Hur vet jag att det är något som är fel?

Alla katter har sina egenheter och det är viktigt att känna igen sin katts naturliga beteende till skillnad från ett avvikande.

Katter är som det sagts i tråden mycket duktiga på att mörka sjukdomar och smärta därför är det viktigt att känna sin egna katt när den är frisk.

Buskissen ligger gärna på hakan med helt utsträckt kropp. Kanske beror det på att hon vill ha luftvägarna fria för att hon skulle ha andningsproblem? Jag tror inte att det är så men för en annan katt som inte har detta inkörda beteende betyder det något annat.

Om en katt andas häftigt med öppen mun utan att den varit ansträngd eller att den som i det här fallet smakar på dofter kan det vara tecken på en allvarlig sjukdom från hjärtsvikt, tumörer, astma till en infektion.

Det är heller inte ovanligt att en sjuk katt drar dig undan på ett sätt som den annars inte skulle göra.

Vad jag vill säga med detta är att lär känna din katts egenheter så att du så tidigt som möjligt kan uppfatta avvikelser från din katts normala mönster.

Då har den störst chans att få hjälp.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"