Parodontit

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Parodontit

Inläggav skogisfantast » ons 28 jun 2017, 07:34

Diego var och fick tandrengöring igår och fick tyvärr dra ut fem tänder. Han blir alltid påverkad väldigt länge efter sövning, men nu mår han bättre igen. Alltid skönt när de inte är groggy efter sövningen längre. Det har gått bra att släppa ihop honom med Tiffy också, tack och lov. Han fick en liten dos Metacam igår och det blev han smärtlindrad av, men fick även lite diarré (det har han aldrig annars). Jag kan tänka mig att han har ont ett par dagar till nu. Men han äter och är mer sig själv, om än lite dämpad. Hade ni gett mer Metacam eller låtit det vara? Känns skönt att han kommer att må bättre när det onda släpper. Veterinären trodde att vi behöver göra om processen om ca 1,5 år. Men då kanske han slipper dra fler tänder. Är det någon som har erfarenhet av parodontit (det var inte FORL), som kan berätta om hur många tänder ni tvingats dra på er katt och hur det har gått. Han äter bara blötmat (för tidigare problem med urinvägarna), motsätter sig tandborstning och råa, köttiga ben och vet säger att Bucacat inte hjälper. Man kan inte göra annat än att ta bort tandsten och göra rent tandfickorna med ett eller ett par års mellanrum livet ut.

skogisfantast
Überkatt
Überkatt

Re: Parodontit

Inläggav skogisfantast » ons 28 jun 2017, 20:23

Beslutade mig för att inte ge honom Metacam idag. Det har gått bra. Han äter okej och är mer sig själv igen.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 28 jun 2017, 22:07

Eftersom Metacam även har en antiinflammatorisk effekt skulle jag nog försöka fortsätta med den så länge som veterinären ordinerat. Jag har ibland fått med något morfinliknande medel i engångssprutor som smärtlindring, som jag skippat i förtid när de inte verkar behövas längre, men med Metacam är det ju i så fall även den antiinflammatoriska egenskapen som man går miste om.

Hur lång kur hade veterinären ordinerat?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

skogisfantast
Überkatt
Überkatt

Inläggav skogisfantast » tor 29 jun 2017, 09:53

Han tyckte att han klarade sig utan smärtlindring. Men jag hade hemma, så jag har gett pytteliten dos bara för att ta bort den värsta smärtan de första dagarna. Jag hade själv velat ha smärtlindring om jag dragit ut fem tänder. Men nu mår han mkt bättre och är i princip sitt vanliga jag igen. Så det känns bra.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 14 jul 2017, 20:01

Till nästa gång. Får katten diarré eller kräks ska man sluta ge metacam.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"