Rå kyckling dåligt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Rå kyckling dåligt?

Inläggav Phobia » mån 26 jun 2017, 12:16

Jag läste en artikel i Kattliv att man inte ska ge rå kyckling pga campylobacter (har jag för mig att det var). Jag har inte hört talas om det tidigare.
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Rå kyckling dåligt?

Inläggav Lurvpöse » mån 26 jun 2017, 12:46

Har aldrig hört om det tidigare heller.

Jag har gett mina rå kyckling emellanåt och tänkt att det inte bör vara någon fara så länge den är färsk.

Campolybacter finns så vitt jag vet "naturligt" i kroppen hos många djur, däribland bytesdjur som fåglar och gnagare, så jag har nog resonerat som så att katten bör vara född med ett schysst försvar mot sådant.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » mån 26 jun 2017, 13:14

Precis, campylobacter är det som i första hand orsakar magsjuka hos människor som fått i sig inte helt genomlagat kycklingkött, eller inte hållit tillräckligt med hygien kring det råa köttet. Det är alltså inte salmonella som många felaktigt tror, i svensk kyckling finns detta nämligen inte alls i princip då vi har sådana oerhört höga krav och tar till rejält drastiska åtgärder om det skulle upptäckas i en djurbesättning.

Katter kan smittas av salmonella, men att de skulle bli sjuka av campylobacter är ytterst ovanligt, de har som Lurvpöse säger ett riktigt bra försvar mot sådana.

Det verkar som att artikelförfattaren missat att människor och katter är olika arter och därför inte påverkas likadant av alla mikroorganismer.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » mån 26 jun 2017, 13:20

Dåså! :-D Tilde äääälskar kyckling. :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 26 jun 2017, 14:25

Bra att du tog upp detta Phobia! :rosor:

Jag läste samma artikel och blev väldigt brydd och orolig eftersom jag ger råa kycklingvingar till ena kissen då och då. Tycker att det är bra för hans tänder eftersom han i princip annars bara äter MUSCH-bullar och det är ju inte så mycket att tugga på.

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Nakita, Albus + änglakatten Tore

Rå kyckling dåligt?

Inläggav idaho » mån 26 jun 2017, 16:30

För något år sedan berättade en veterinär för mig om nya studier som gjorts angående barf till hundar. Den hade påvisat bakterier och liknande som inte är bra för varken hundar, katter eller människor. Efter det så har jag inte gett en enda rå kycklingvinge till katterna. Jag anser inte att det är värt risken.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 26 jun 2017, 18:33

Katter kan faktiskt bli sjuka av campylobacter. En kollegas katt blev rejält dålig pga campylobacter (odlingsverifierad). Antalet svenska kycklingar som har just campylobacter har ökat rejält senaste tiden tyvärr:

http://www.jordbruksverket.se/pressochm ... 62bcb.html

Till katter som har ett nedsatt immunförsvar t.ex katter som medicinerar med kortison tycker jag att det är en onödig risk. Tösen får t.ex inte smaka på rå kyckling. Kollegans katt som var fullt frisk låg inlagd en vecka på djursjukhuset och var dålig i ytterligare ngn vecka.
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 26 jun 2017, 19:43

Jag skulle vara försiktig att ge rått kött till gamla eller riktigt unga djur också.

Det är väl lite som för oss människor att är man frisk och i bra form klara man det mesta.

Sen gäller det väl att ha koll på köttet, att ge tillräckligt lite/ mycket så att det inte blir dåligt av att ligga framme.

Campylobakter är en zonos så katten kan smitta oss och tvärtom.

Färskvara ska hanteras med respekt. BARF har inte bara positiva sidor.

När det gäller salmonella såg jag att många katter insjuknat lokalt på några ställen i Sverige. Det visade sig att de ätit sjuka salmonellasmittade fåglar. Tyckte det var lite roligt med tanke på häxjakten på katter som utrotar våra fåglar. Kanske har våra katter krubbat sekunda varor hela tiden...

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » mån 26 jun 2017, 20:16

Aha, där ser man. 8-[ Köper dock alltid fryst och låter det tina i kylen. Vingar har hon fått några enstaka gånger (tycker det blir så grisigt). Annars brukar jag ge henne någon bit när jag själv gör mat. Dock köpte jag kycklingmage (färsk) för ett tag sedan till henne och sedan fryst in. Men kanske något att tänka på hädanefter alltså. Men hon är verkligen _galen_ i kyckling!

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » mån 26 jun 2017, 21:54

Absolut att jag skulle vara mer försiktig med att ge rått fågelkött till en kisse med nedsatt immunförsvar, men där måste man ju vara försiktig vad gäller fler grejer än bara maten.

Att en frisk katt blir sjuk av svensk rå kyckling måste däremot vara minst lika ovanligt som att de smittas av salmonella genom torrfoder (har också hänt), och det är ju inte direkt salmonellarisken man tänker på i första hand när det gäller nackdelarna med torrfoder.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 26 jun 2017, 21:59

Jag tror att nyttan är större om kissen får mat den gillar än att den skulle bli sjuk men visst kan det hända om oturen är framme men det finns alltid risker med allt man gör.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 27 jun 2017, 08:44

Ni som är insatta i detta, några frågor:

Kvarstår risken om köttet varit fryst?

Andra tips för att lillen ska få något att tugga på?

Gäller risken allt rått kött? Lillen brukar få smaka på lamm, nötfärs m.m när vi lagar mat. :oops:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 27 jun 2017, 09:01

Aziz skrev:Ni som är insatta i detta, några frågor:

Gäller risken allt rått kött? Lillen brukar få smaka på lamm, nötfärs m.m när vi lagar mat. :oops:

Frysning minskar risken då antalet bakterier minskar men det kan fortfarande finnas kvar bakterier

https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... pylobacter

Bakterien är vanligast hos kyckling men kan finnas även hos gris, nöt och får. Själv blev jag jättedålig pga griskött. ´Var jättesjuk i 2 veckor, gick inte att behålla ngn vätska alls, 40 graders feber och många diarréer per dygn. En rejäl campylobacterinfektion kräver sjukhusvård så jag skulle aldrig låta katter äta rått kött utan att noga sanera allt där köttet varit i kontakt med då campylobacter smittar så lätt. Vill man ändå ge katten rått kött rekommenderar jag varmt att man spritar av ytorna i köket med t.ex DAX ytdes.
Bild

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » tis 27 jun 2017, 09:09

Aziz skrev:Ni som är insatta i detta, några frågor:

Hittade lite mer info här:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/bakterier/campylobacter
Bakterien förekommer i den normala tarmfloran hos livsmedelsproducerande djur, till exempel kyckling, gris, nöt och får, samt i vatten.

Campylobacter finns över hela världen och lever i tarmkanalen på många såväl vilda som tama däggdjur och fåglar, till exempel kyckling, änder, måsar, svin, nötkreatur, får, getter, hundar, katter, råttor och möss.

Campylobacter behöver en atmosfär med reducerat syreinnehåll samt en temperatur mellan +30ºC och +45ºC för att kunna växa. Under cirka 28ºC sker ingen nämnvärd tillväxt av bakterien. Den är känslig för uttorkning (frysning innebär torka för bakterier) och en betydande reduktion av antalet sker vid till exempel fryslagring. En hel del bakterier överlever emellertid. Bakterien överlever inte vanlig matlagningstemperatur.

Edit: Starwatcher hann före. :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 27 jun 2017, 17:18

Tack för informationen båda, men detta innebär väl att även MUSH är riskabelt att ge? :shock: Lillen vill inte äta något annat än rått kött. :consoling:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 27 jun 2017, 19:20

Aziz skrev:Tack för informationen båda, men detta innebär väl att även MUSH är riskabelt att ge? :shock: Lillen vill inte äta något annat än rått kött. :consoling:

Jag misstänker att det finns en skog av regelverk kring detta i och med att det handlar om zonoser.

Misstänker också att det finns EU- regler med nationella tillägg hur fodertillverkarna ska förhålla sig till råvaror och slutprodukt inklusive regelbundna kontroller.

Jag skulle inte vara jätteorolig.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 28 jun 2017, 11:54

Missan skrev:
Aziz skrev:Tack för informationen båda, men detta innebär väl att även MUSH är riskabelt att ge? :shock: Lillen vill inte äta något annat än rått kött. :consoling:

Jag misstänker att det finns en skog av regelverk kring detta i och med att det handlar om zonoser.

Misstänker också att det finns EU- regler med nationella tillägg hur fodertillverkarna ska förhålla sig till råvaror och slutprodukt inklusive regelbundna kontroller.

Jag skulle inte vara jätteorolig.

Nej, jag får utgå ifrån att det är ok. Är väldigt noga med hygienen dock. Någon som har tips på annat tuggvänligt än kycklingben? Har testat tuggben för hund och gnagare men de är inte intressanta enligt lillen.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 29 jun 2017, 20:09

Torkad kyckling?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 30 jun 2017, 14:46

ApanAnn skrev:Torkad kyckling?

Finns det att köpa eller gör man själv?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 30 jun 2017, 19:45

Aziz skrev:

Jag har hittat i mataffären. Det skulle egentligen vara till hund, men jag har gett mindre bitar till katterna. Jag har sett från samma tillverkare till katt med. En plastpåse med ganska stora bitar torkad kyckling.

Det går säkert att göra själv på nåt sätt också.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 30 jun 2017, 23:55

ApanAnn skrev:
Aziz skrev:

Jag har hittat i mataffären. Det skulle egentligen vara till hund, men jag har gett mindre bitar till katterna. Jag har sett från samma tillverkare till katt med. En plastpåse med ganska stora bitar torkad kyckling.

Det går säkert att göra själv på nåt sätt också.

Ska kika efter det,tack för tipset! :-)

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 01 jul 2017, 06:02

Mina birmahuliganer har ätit rått kött sedan de började äta fast föda utan några problem. Campylobakter klarar man med normal livsmedelshygien - klarar man att skära kyckling åt sig själv utan att bli sjuk klarar man att ge det till katterna. Man diskar använda redskap ordentligt. Mina katter har skålar som står på små brickor som körs i diskmaskinen.

Dremot ska man vara försiktigt med fågel till djur med nedsatt immunförsvar eller just när de går på antibiotika, i och med att så mycket svensk kyckling är smittade med ESBL-bakterier (där producenterna rent krasst skiter i det eftersom man ändå tillagar kyckling...). Där är faktiskt finns kyckling (MUSH) bättre, procenten ESBL är betydligt lägre i finsk kyckling.

Sedan ska man ju inte sticka under stol med att kycklingproduktionen i stort är rätt...kass.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 01 jul 2017, 08:59

Det var ett intressant inlägg om ESBL.

Det verkar dessvärre inte så att det skulle räcka med att bli vegan/vegetarian för att slippa skiten för även grönsaker kan vara drabbade.

Hittade en intressant studie från SVA i ämnet. I det här fallet handlade det om färskfoder till hundar men principen är nog densamma för katter.

ESBL i färskfoder för hund.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 01 jul 2017, 21:57

Hittade ett Kyckling recept, visserligen för hundar men det spelar nog ingen roll vem som äter.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 02 jul 2017, 14:51

Missan skrev:Hittade ett Kyckling recept, visserligen för hundar men det spelar nog ingen roll vem som äter.

Tack för receptet. :rosor: Jag hittade en påse torkade kycklingfiléer på djuraffären som jag bjöd lillen på till hans stora förtjusning. Han slet med den bra länge men till slut var den borta utan att lämna minsta spår. Jättebra tycker jag eftersom han gärna släpar runt på godbitar och gillar att sitta på vår ljusaste matta och äta. :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 02 jul 2017, 14:52

Tessera skrev:

Mina birmahuliganer har ätit rått kött sedan de började äta fast föda utan några problem. Campylobakter klarar man med normal livsmedelshygien - klarar man att skära kyckling åt sig själv utan att bli sjuk klarar man att ge det till katterna. Man diskar använda redskap ordentligt. Mina katter har skålar som står på små brickor som körs i diskmaskinen.

Dremot ska man vara försiktigt med fågel till djur med nedsatt immunförsvar eller just när de går på antibiotika, i och med att så mycket svensk kyckling är smittade med ESBL-bakterier (där producenterna rent krasst skiter i det eftersom man ändå tillagar kyckling...). Där är faktiskt finns kyckling (MUSH) bättre, procenten ESBL är betydligt lägre i finsk kyckling.

Sedan ska man ju inte sticka under stol med att kycklingproduktionen i stort är rätt...kass.

Tack för infon. :rosor:

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » fre 04 aug 2017, 15:04

Aziz skrev:Jag hittade en påse torkade kycklingfiléer på djuraffären som jag bjöd lillen på till hans stora förtjusning. Han slet med den bra länge men till slut var den borta utan att lämna minsta spår. Jättebra tycker jag eftersom han gärna släpar runt på godbitar och gillar att sitta på vår ljusaste matta och äta. :smile:

Var det typ såna här du köpte?
Bild

Jag hittade på ICA, märket Best Friend. Tilde är inne på andra förpackningen nu. :smile: visst, det tar ett tag att tugga sig igenom men sen är det spårlöst borta. Känns som att det tar mindre och mindre tid för varje gång dessutom. :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 04 aug 2017, 18:10

Phobia skrev:
Aziz skrev:Jag hittade en påse torkade kycklingfiléer på djuraffären som jag bjöd lillen på till hans stora förtjusning. Han slet med den bra länge men till slut var den borta utan att lämna minsta spår. Jättebra tycker jag eftersom han gärna släpar runt på godbitar och gillar att sitta på vår ljusaste matta och äta. :smile:

Var det typ såna här du köpte?
Bild

Jag hittade på ICA, märket Best Friend. Tilde är inne på andra förpackningen nu. :smile: visst, det tar ett tag att tugga sig igenom men sen är det spårlöst borta. Känns som att det tar mindre och mindre tid för varje gång dessutom. :smile:

Ja något liknande, de var egentligen avsedda för hundar men det är helt enkelt torkade skivor av kycklingfiléer utan tillsatser. Är inte iSverige just nu så kan inte titta vad märket hette.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"