Märker han revir?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Katthanna94
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Märker han revir?

Inläggav Katthanna94 » tis 30 maj 2017, 00:08

Hej!
För ca en månad sedan adopterade vi en hemlös hankatt på ca 6-7-8 månader. Han har från början varit väldigt skygg och rädd men nu mer modig och nyfiken.
Han har från start gått på lådan (konstigt nog, eftersom han levt ute) och allt har funkat bra. Enligt organisationen så vaccinerade+kastrerade de honom.
Men jag tycker hans kiss luktar väldigt fränt, vi har en kattunge på 4 månader också och hans kiss luktar inte över huvud taget.
Brukar inte kisset sluta lukta när katter kastreras?
Sedan har jag upptäckt att han 2 gånger kissat på kläder när de legat på golvet. Lätt fixat, se till att inga kläder ligger på golvet. Men ikväll kissade han i sängen. Ska tilläggas att han fortfarande går på lådan också.
Vi såg ju inte att det var just han som kissade, men eftersom hans kiss luktar och inte vår andra katts kiss så antar vi iallafall att det måste vara han.
Märker han revir? Det gör dom väl inte som kastrerade?

Funderar på vad som kan vara fel. Vi gör rent lådan också såklart, har 2 st lådor men han går bara på ena.

Är det normalt beteende? Vad kan vi göra?

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Re: Märker han revir?

Inläggav Magica de Hex » tis 30 maj 2017, 00:45

Det kan vara UVI dvs urinvägsinfektion som gör att kisset luktar mer och att han kissar på mjuka saker men bästa sättet är ju att få en tid hos veterinär för undersökning för att utesluta att nåt är fysiskt fel på honom.
Säljer Kevin Murphy Hydrate me rinse och nagellack på Köp & sälj - forumet

Bild

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » tis 30 maj 2017, 03:21

Det kan absolut vara en UVI som Magica säger, eller nåt annat fysiskt som urinsten eller liknande, så koll hos veterinär är att rekommendera. Att kisset luktar mer fränt kan bero på att katten druckit dåligt, men det är en mindre sannolik förklaring till felpinkeri.

Har du andra katter? Tillräckligt med lådor? Det rekommenderas att det skall finnas en mer låda än vad det finns katt i hushållet.

Det kan vara protestpink av någon anledning. Missnöje över nånting, ex ommöblering, renovering, för lite aktivering etc... Du har ju inte hunnit ha honom så lång tid ännu heller, så han har nog inte fullt ut vant sig vid sin nya situation med sin brokiga bakgrund.

En vän till mig fick en gång ta över en katt från nån bekant som inte kunde ha kvar katten. Jag minns inte hela balgrundsstoryn, men den är ganska rörig så jag drar en kortversion.... det sas att den katten var kastrerad. Och ja, det tyckte min kompis sig kunna se tills katten parade hennes hona och det blev ungar. Veterinären konstaterade att hankatten aldrig blivit kastrerad. Så.... Är du säker på att han är kastrerad? :oops:

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » tis 30 maj 2017, 03:23

Åh. Läste just att du hade en till kattunge. Förlåt, skyller på tiden på dygnet! :shock: :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 30 maj 2017, 04:24

Katter är väldigt renliga av sig så det är inget konstigt att han gick på lådan på en gång. min tös som var utekatt i sitt förra hem gick på lådan direkt.

Kolla honom hos vetrinären om han har uvi eller lider av någon annan smärta som tex ont i tänderna. Katter som går på mjuka under lag kan ha ont eller det kan handla om stress och han vill känna tryghet och gemenskap med er.

Hur är relationen till kattungen?Hur introducerade ni dom för varandra?i?vilken sand?Låda med huva?Hur stor är dom ?

Katter försöker tala om för er att något inte stämmer då de går utanför som sagt sjukdom eller något de inte känner sig brkväm med som lådsitationen,andra djur,katter med mera .

men det första man bör göra är att ta katten till vetrinären för en grundlig undersökning med urin och blodprov.
sen bör ni nog skaffa en 1 eller 2 låder till även om han bara går på 1 låda jag har 3 lådor och mina favoritiserar 1 låda som bägge använder flitigt. dock är det bra ha mer låder än katter då de kan gå på de andra då favorit lådan blir fylld och då har de ju rena lådor de kan gå på när jag är på jobbet eller inte hinner rengöra innan jag vaknar eller sover.

Katter behöver känna tryghet i reviret och jag rek varmt jackson galaxys böcker catification och catify to satisfy . mycket bra böcker för att få upp katters skjävförtroenede och känna att de äger reviret

hans youtubkanal har en he del bra info med.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 30 maj 2017, 12:28

Här har du lite lådtips från Catster; http://www.catster.com/lifestyle/cat-behavior-care-best-places-litter-box-location.

När en katt kastreras förändras mycket av beteende som är kopplat till könsdrift men allt försvinner inte. I allmänhet minskas kattens revir i och med en kastrering men den har fortfarande kvar behovet av ett revir.

En katt revirpinkar oftast vertikalt (strilar eller sprayar) och det kan både han och honkatter göra.

En katt gör inget i protest. Det är en mänsklig egenskap att hitta förklaringsmodeller utifrån sitt eget agerande. Det var inte länge sedan barn fick stryk när de pinkade fel heller.

En katt kissar fel av olika orsaker som tidigare nämnts och den horisontella felkissningen beror ofta på olika former av otrygghet men kan också vara kopplat till sjukdom som bakterier i urin.

Katter är inte speciellt stresståliga. De hanterar ofta sin stress genom att gömma sig. När vi håller våra katter inne blir det svårare för katten att hantera stressen och då får vi hjälpa till. När katter blir stressade kan de få urinvägsbesvär som då inte är kopplat till bakteriell infektion. Katten får ont när den kissar och kissar då gärna på mjuka underlag.

För att hjälpa kissen till lugn bör du se över dina katters miljö. Finns det tillräckligt många utsiktsplatser för dom båda? Använder du Feeliway för att lugna ner? Kan båda katterna gå undan? Har de skilda matplatser osv.

Vill man hjälpa sin kisse får man se över hela situationen inte bara fokusera på att den kissar fel.

Om du är osäker om kastrering ska du gå tillbaka till den organisation du köpt katten ifrån. Du borde fått ett vaccineringsbevis tillsammans med underlag att katten kastrerats. Det är viktigt att ha då du tecknar försäkring men du kanske tog över försäkringen från säljaren, så allt redan var klart?

Katthanna94
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Katthanna94 » mån 05 jun 2017, 23:29

Å hej allihopa! Förlåt för så himla sent svar och tack för er hjälp.
Jag hittade minstingen kissa i badkaret. Även där tyckte jag hans kiss luktade liknande (alltså lite illa) och tänker att det kanske visst kan vara han som kissar då? Han är ioförsig bara 4 månader, så det kanske är omöjligt att han redan märker revir?
Hade velat veta vilken katt det är som kissar innan jag ska till veterinär. Proverna lär ju inte vara gratis (de ska ju såklart tas - men bäst att ta reda på vilken katt först så det slipper chansas och betalas dubblas)
Båda skall snart in för sitt sista vaccin ändå så kan ju prata med dom då.

Annars har båda katterna det bra. Iofs 2 lådor "bara", kan absolut testa att skaffa en till.
Mat och vatten finns på olika ställen i lägenheten. De har flera gömställen, favorit under soffan för nykomna katten och gärna lådan under våra klösbrädor för minstingen.
De går bra ihop och både leker, kelar och sover ihop. Äter och dricker bra båda två vad jag kan se. Bra mat får dom och färskt vatten. Introducerades först i olika rum, sedan med galler emellan, sedan fick de mötas.
Samma sand i båda lådorna, har aldrig varit ett problem innan att gå på lådan för dom, en låda med huva en utan.
Jag tror jag också fått ett sådant "kort" från organisationen från veterinär. Måste dubbelkolla.
Svårt att kika på honom när han fortfarande är skygg och man får absolut inte tvinga sig på honom. Men jag ska be veterinär ta en extra titt också när vi är där.

Hoppas så innerligt att han bara fortfarande är "ovan" med hemmet. Tänk om det är något fel på honom, mitt hjärta brister. :(

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tis 06 jun 2017, 06:50

Katthanna94 skrev:Jag tror jag också fått ett sådant "kort" från organisationen från veterinär. Måste dubbelkolla.
Svårt att kika på honom när han fortfarande är skygg och man får absolut inte tvinga sig på honom. Men jag ska be veterinär ta en extra titt också när vi är där.

Hoppas så innerligt att han bara fortfarande är "ovan" med hemmet. Tänk om det är något fel på honom, mitt hjärta brister. :(

Men om en hankatt inte är kastrerad märker man tydliga kulor därbak, efter ingreppet är det iofs inte precis helt slätt (åtminstone inte på vår Knutte) men iaf inga utspända runda kulor. Går nästan inte att missa tycker jag, om inte katten är av någon extrem långhårstyp förstås.

Tror kanske de håller på att pinka in revir båda två, förhoppningsvis lugnar det ner sig i takt med att de känner sig tryggare hos dig.

Missan - vilket kanoninlägg! =D>

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 06 jun 2017, 11:37

Katthanna94 skrev:Å hej allihopa! Förlåt för så himla sent svar och tack för er hjälp.
Jag hittade minstingen kissa i badkaret. Även där tyckte jag hans kiss luktade liknande (alltså lite illa) och tänker att det kanske visst kan vara han som kissar då? Han är ioförsig bara 4 månader, så det kanske är omöjligt att han redan märker revir?
Hade velat veta vilken katt det är som kissar innan jag ska till veterinär. Proverna lär ju inte vara gratis (de ska ju såklart tas - men bäst att ta reda på vilken katt först så det slipper chansas och betalas dubblas)
Båda skall snart in för sitt sista vaccin ändå så kan ju prata med dom då.

Annars har båda katterna det bra. Iofs 2 lådor "bara", kan absolut testa att skaffa en till.
Mat och vatten finns på olika ställen i lägenheten. De har flera gömställen, favorit under soffan för nykomna katten och gärna lådan under våra klösbrädor för minstingen.
De går bra ihop och både leker, kelar och sover ihop. Äter och dricker bra båda två vad jag kan se. Bra mat får dom och färskt vatten. Introducerades först i olika rum, sedan med galler emellan, sedan fick de mötas.
Samma sand i båda lådorna, har aldrig varit ett problem innan att gå på lådan för dom, en låda med huva en utan.
Jag tror jag också fått ett sådant "kort" från organisationen från veterinär. Måste dubbelkolla.

En 4-månaders hankatt kan mkt väl blivit fertil, inte alls ovanligt hos min ras. Kastrera lillpojken så slipper han stressen av att gå fertil. Det minskar också risken för bråk mellan katterna.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"