Skrikig katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Skrikig katt

Inläggav Lilla Luna » sön 28 maj 2017, 00:11

Hej alla kloka på forumet!
Jag vet att detta är ett ämnen som är uppe ibland och jag har läst igenom ett par trådar och vi har testat massor, men Luna ger sig inte.

Vi har alltså en operasjungande katt hemma, och jag håller på att bli tokig, speciellt nu när jag jobbar natt och aldrig får sova..
Det började i våras och har sedan bara eskalerat, oftast börjar det vid 07-08 och håller på allt från 5 min till 30 min.
Sedan kommer nästa sväng vid någon gång mellan 12-14 och sista gången mellan 16-18. Hon har både ordentligt med mat, en vattenfontän samt leksaker hon kan leka själv med. Vi har varit hos veterinär ganska nyligen då hon var dålig i magen, men nu är hon ju bra igen och hon har definitivt lugnat ner sig sen hon var dålig. Men det är fortfarande mycket, i stort sett hela tiden när hon är vaken..

Men vad kan vi göra?? På morgonen sover vi ju så klart och ingen av oss går upp och ger henne uppmärksamhet för att hon ska fatta att det inte ska funka. Vi leker med henne ordentligt innan vi går och lägger oss typ 30min-1h med vippa.
På förmiddagen brukar vi vänta tills hon slutat och sen försöka busa/gosa, men oftast är hon inte så intresserad..

Kan man göra någonting?? Eller får vi lära oss att leva med det??

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Skrikig katt

Inläggav Aziz » sön 28 maj 2017, 12:05

Känner mig också som en tröttkörd småbarnsförälder fn eftersom vår yngsta kisse väcker oss alla i ottan genom att promenera på var och en av oss, husse, matte och herr katt, i tur och ordning typ var 15 minut och jama oss i öronen. :swear: Mot det hjälper inget annat än en stängd dörr och öronproppar. Men mot övrig rastlöshet hos lillen hjälper utevistelser jättemycket. Jag vill inte kalla det promenader eftersom vi är mest på tomten. Men alla dofter, djur som rör sig m.m ger en väldigt bra miljöberikning. 1,5 h sådan utevistelse på fm ger en rätt lugn em här hemma. :hi5:

Änglabuffen2
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: 4 goa perserkisar

Inläggav Änglabuffen2 » sön 28 maj 2017, 12:49

Har också en skrikhals här hemma, han skriker med förkärlek när jag precis ska somna, oavsett om jag gör det på kvällen, natten eller förmiddagen, han skriker högt och envist exakt precis när jag ska till att somna. J-la katt, är sååååå trött på detta och jag är typ aldrig utvilad längre. :-( :swear:
Jag älskar verkligen min katt men detta håller på att knäcka mig på allvar. :wait: :swear: :cry:
Så jag har läst och läst om hur man kan få ordning på detta och tipsen jag har hittat är:
Spruta med vatten på katten så fort den skriker. Oklart om detta egentligen är så smart, katten kanske blir rädd för dig? Nåväl, det var ett av tipsen.
Ett annat är att ha radion på lågt, fast detta gäller ju då främst när man ska sova.
Aktivera katten MYCKET, både under dagen och innan sängdags.
Ta ut katten i sele minst en timme per dag.
Om katten klöser på väggar eller dörrar använd aluminumfolie på dörren under en period eftersom katten inte gillar att klösa på det.
Öronproppar.
Stäng helt enkelt in katten i ett rum långt ifrån sovrummet och se till att katten har mat, låda, etc där.

Hoppas ni hittar en lösning på ert problem, för det är tuffare än man kanske tror att leva med en katt som inte låter en sova! :cry:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 28 maj 2017, 14:39

Katter fattar inte bestraffning ,det enda katten fattar är uppmärksamhet och hur ägaren känner sig medvete och omedvetet vilka singnaler man sänder ut.

Att spruta vatten på katten kan skada relationen .försök trötta ut henne mentalt mera. skjälv tycker jag tösen är betydligt mer lugnare med dvs flera leksaks stationer som lockar henne till mera lek inomhus endera med mig eller leka skjälv och då har hon endå en brosa som hon leker med dagligen. ,en balkong som är catificerad . där man kan ligga och spanna ute utan att behöva gå ut på promenad. ja tösen kan gå minst 2 km när hon har haft lust annars blir det knappt en km åt gången.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Lilla Luna » sön 28 maj 2017, 16:33

Tack för tipsen!
Skönt också att höra att vi inte är dom enda med en skrikig katt. Jag och sambon känner oss också som småbarnsföräldrar vissa nätter.. :swear:

Vi brukar vara ute ofta nu när det är varmt, och den här veckan när jag jobbat natt har husse tagit ut katten nästan varje dag så jag skulle få sova i fred. Vilket idag resulterade i att hon stod och gapskreck vid dörren till hallen och hoppade upp mot handtaget i typ 2h, hon gav sig verkligen inte.. blir så himla less, husse ville ju inte heller ge med sig och gå ut med henne så hon skulle lära sig att det funkar att skrika. Men tillslut fick jag nog och skrek åt honom att ta ut kattf*n. Blir lite lätt aggressiv när jag inte får sova.. :oops:

Vi har provat, radio, nattlampan, stänga in henne (det gör vi inte om, hon blev väldigt arg..) vattenflaskan låter vi bli att använda som bestraffning. Den tycker hon om att bli sprutat med när vi ute. Svårt att vara svart i solen.

Vi älskar Luna också väldigt mycket men blir verkligen tokiga. De leksaker hon har nu är en catit rollercoaster, kickaroo och en platta som det sitter en mus på. Sen ligger det mängder med små möss och bollar överallt som hon tycker om att smyga på. Hon får också sin mat i matlabyrint innan vi lägger oss så hon får pyssla lite.

Tar gärna emot fler tips på bra leksaker hon kan leka med själv utan uppsikt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 29 maj 2017, 18:27

Jag kanske skulle lagt till att det är bra att införa en utevistelse på bestämda tider som man kan upprätthålla någorlunda. Kissarna lär sig snabbt klockan och förväntar sig lätt att samma sak ska hända varje dag. Så man får tänka sig för lite var man lägger ribban s.a.s.

Men det fungerar även åt andra hållet om man är konsekvent. Tex om man stänger ute katten från sovrummet varje natt och inte alls reagerar på deras jamanden så ger de upp till slut. Handlar "bara" om att vara envisare än katten.

Har ni testat katthjul? Tror att man kan bygga rätt lätt själv så att man får rätt storlek anpassat till den egna katten. Ni kanske kan hitta instruktioner på Google. Rekommenderar även agility. Finns relativt billiga i frigolit att beställa från Zooplus, titta på hundavdelningen.

Lillen älskar det och lärde sig jättesnabbt (med hjälp av laktosfri räkost). Ingen egen-lek förvisso men kul aktivitet både för kropp och knopp.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 29 maj 2017, 18:53

Katter vet när de vinner och de vet hur de ska göra för att göra detta. mitt tips är att man är mycket mera envisare och håller sig till de rutiner man har satt.

nisse höll på att driva mig till vannsine med sitt ständiga tjat om godis. han skrek och sprang till hyllan där han visste var det fanns. när han höll på som värst så gick jag ut. men han lärde sig efter 1 månads tid

med tösen höll jag bara ut då hon kunde tjata om det ena och det andra och var bara envisare.

Nu vet jag att du frågade om leksaker hon kan leka skjälv med men jag tipsar endå om hexbug musen som tösen är mycket förtjust i. finns på ebay både som radiostyrd och skälv gående .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » tis 13 jun 2017, 17:20

Nu kanske detta inte är ett alternativ för er, men jag skriver ändå.

Kyra var också helt tokig med sina skrik under ett års tid, till och från. Man kunde riktigt höra på damen att hon var missnöjd, kunde ställa sig på magen och stirra på en vrålandes, 6 på morgonen. Jag provade med allt jag kunde komma på, men det saknades liksom någonting. Jag lyckades sällan trötta ut henne med lekar, eftersom hon snabbt tröttnar på leksaker och går därifrån innan hon hunnit bli trött. Klickerträning fungerar bra för henne, men det kör vi så korta sessioner, så det blir hon inte heller riktigt uttröttad av. Hon leker inte så mycket själv och är väldigt kräsen med leksaker.

Det hon behövde var en kompis, vilket var uppenbart då vi brukar åka till föräldrarna och hälsa på deras katt. Så det blev en till devon, och nu är hon helt knäpptyst. Skriker inte ens när hon får mat längre, helt som förbytt och hur nöjd som helst av att få leka och fara runt med en annan katt med samma aktivitetsnivå.

Är det en bengal det handlar om? För de är väl liksom DRX rätt aktiva, vad jag förstått.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tis 13 jun 2017, 21:54

Den första frågan jag alltid ställer är katten kastrerad?
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Lilla Luna » tor 15 jun 2017, 12:18

Vi har faktiskt funderat på att skaffa en till katt till hösten, problemet är att Luna inte verkar vara så jätteförtjust i andra katter.
Vi bor i ett väldigt katt tätt område och nästan varje gång vi är ute stöter vi på andra katter och Luna blir tokig på en gång.
Även om den andra katten lägger sig ner, blottar magen och blinkar. Luna SKA jaga iväg den. Hon blir också väldigt arg när hon sitter i fönstret och andra katter går förbi... Den enda katten hon inte riktigt blivit arg utan snarare mer nyfiken på är Grannens lilla svarta fluff som roligt nog också heter Luna. Den katten är ungefär ett år yngre än Luna. De andra katterna i området är mycket större och äldre, så det kanske är därför den lilla katten går bra..

Och så klart är Luna kastrerad, det gjorde vi så fort vi har möjlighet att göra det.

Kan också säga att Luna på senasten tiden blivit lite lugnare. De flesta nätterna kommer inte operasången förrän på morgonen 08.30 ca. Nattskriken har lugnat sig väldigt mycket men i stället blir det mycket på dagarna i stället. Men de gånger hon skriker på natten är hon tyst på dagen och tvärtom då.

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » fre 16 jun 2017, 14:41

Lilla Luna skrev:Den katten är ungefär ett år yngre än Luna. De andra katterna i området är mycket större och äldre, så det kanske är därför den lilla katten går bra..

Ja, så var det i mitt fall när jag introducerade Kyra för Elvis, som är 15 år och avskyr andra katter. Men han var ju 3 gånger större än henne, så han ansåg nog inte att hotbilden var särskilt stor :grin:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 18 jun 2017, 13:54

Vår 8 åriga herr katt avskyr andra katter på sitt revir och är inte nådig om han får tag på dom. Vi har varit tvungna att gå ut mitt i natten för att mota bort katter så att boende i huset ska få nattro för hans ylande på balkongen när han upptäckt en katt på tomten.

Jag var därför väldigt skeptisk till att skaffa ytterligare en katt men han accepterade ganska snabbt lillen som kom till oss 12 v gammal. Man får naturligtvis se till att introducera varligt och vara beredd att lägga ner lite energi och ha tålamod men det gick faktiskt över förväntan. Jag tror att det är lättast att introducera en liten kattunge om man har en väldigt revirvaktande katt.

Aleekh
Kattunge
Kattunge
Katt: Mymlan (Birma) & Sniff (husis)

Inläggav Aleekh » sön 13 aug 2017, 23:34

Får man fråga hur det har gått med Lunas skrikande? Har nämligen en liknande situation här hemma och skulle gärna höra hur det gått för er :)

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Lilla Luna » mån 14 aug 2017, 20:10

Aleekh skrev:Får man fråga hur det har gått med Lunas skrikande? Har nämligen en liknande situation här hemma och skulle gärna höra hur det gått för er :)

Vi var hos veterinären precis när det var som drygast, ca 2 veckor innan trådstarten och fick då tips om att byta mat då Luna verkar antingen ha någon form av mag-tarm inflammation eller helt enkelt bara är allergisk mot mycket. Sagt och gjort bytte vi till Royal canin sensitive controll och nu efter 3 månader på nya fodret så mår hon toppen. Nu jamar hon mest när hon vill prata eller ha uppmärksamhet. Så vi var nog lite snabba på ta bort just magproblemet ut ekvationen. Hon har troligtvis varit skrikig på grund av magen och det måste helt enkelt ha tagit ett tag innan nya maten började funka bra och magen/tarmen fått läka. Så tyvärr har jag inget magiskt bra svar där. Nu för tiden är Luna helt annourlunda i sättet att vara, mycket lugnare, inte alls lika aggresiv och väldigt gosig. Något hon väldigt sällan var förut.

Aleekh
Kattunge
Kattunge
Katt: Mymlan (Birma) & Sniff (husis)

Inläggav Aleekh » mån 14 aug 2017, 22:49

Vad härligt för Luna och er att det blivit bättre! :) tack ändå för svaret!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"