Göda två smala katter

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Göda två smala katter

Inläggav Bast » ons 10 maj 2017, 11:10

Har det lite krångligt med mina två cornishar på 9 och 10 då de blivit lite väl smala. Den äldre, hanen, har alltid legat lite på gränsen till tjockis så hos oss serveras det bozita blötmat i obegränsad mängd. Honan ligger oftast på gränsen till smal men är pigg och frisk så det är inga konstigheter, hon får torrisar (applaw kitten alt. orijen) som godis, aktivitet och ett litet kvällsmål. Hanen är inte så förtjust i torrisar så det fungerar bra. Ibland blir det en påse pussi som är den sorten honans mage klarar.
Vi flyttade till ett torp för ett par veckor sedan, allt gick super med flytten, bättre än någon annan gång tidigare och de verkar trivas toppenbra båda två. Men, det är kallare här än i vår lägenhet så det går åt mer energi för två små crx att hålla värmen. Försöker så klart både elda på ordentligt och ha element på, men om vi är borta på dagarna ett par timmar eller sena nätter sjunker det ner till ca 17 grader. (vill inte ha el-element på när vi inte är inne/hemma eller på natten, risken är inte obefintligt för en ev brand)

Såå.. tips på hur jag kan stödmata med lite extra energi för att de inte ska tappa innan sommaren sätter fart ordentligt? En är tveksam till kött och torrisar, den andra äter detta med glädje. Vill dock inte sätta över henne helt på torrisar då jag anser att blötmat är bättre. De är tveksamma till barf..
Äggula, blandfärs.. vad mer kan jag pröva? Någon inälvsmat i mindre bit?
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Re: Göda två smala katter

Inläggav myntasmatte » ons 10 maj 2017, 11:21

En extra fettboost kanske, det finns t.ex. flytande fårtalg att köpa på pumpflaska som är väldigt smidigt att dosera. Viktigt dock att det inte blir någon stor mängd då det kan tränga undan andra näringsämnen, men t.ex. ett pumpslag morgon och kväll.

http://www.pommys.se/index.php?route=pr ... uct_id=166

Till den som tycker om rått kött kan du ge det, det är energitätt. Kanske prova MUSH Vaisto Cat som är ett helfoder så slipper du oroa dig över hur stor mängd okompletterat du kan ge. Inälvsmat går bra, men inte lever då det lätt kan överdoseras.

Kanske du kan ordna något riktigt varmt krypin av kattbäddar, filtar och dyl. Kanske en värmefilt som du sätter igång när du är hemma och stänger av när du går, men som då håller värmen ett tag. Det finns säkert andra saker på marknaden som man kan köpa för varmhållning, speciella värmereflekterande filtar och annat.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 10 maj 2017, 13:10

Varmt fårskinn att ligga på gillas av mina katter när det är kyligt. En snugglesafe håller värmen större delen av dagen när man är borta:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundbad ... ken/249798 Jättebra produkt!

Min ack så magra hankatt gillar lite laktosfritt smör som lite extragott :-)
Bild

Användarvisningsbild
Zamia
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Helig Birma och Huskatt

Inläggav Zamia » ons 10 maj 2017, 14:46

Går de ut?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Bild Bild

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Bast » ons 10 maj 2017, 14:59

Smör ska prövas, äter ju laktosfritt själv så det var inte så svårt. Fårtalg lät intressant...
Vi har en värmefilt i fuskpäls som älskas av alla i familjen två som fyrbeningar. Använder den precis som ni nämnt, sätter på en stund innan vi går hemifrån/sova och drar ut. Har även lagt bästa filten och lindat in värmetofflor som micrats. Bygger upp små högar av filtar och kuddar mest överallt tycker jag, så de kan välja plats.
Men med ny utsikt med alla möjliga spännande fåglar, hjortar och annat som rör sig är det inte alltid intressant att ligga i värmen, å då måste ju matte hitta på annat :pfft: :smile:

De går ut i sele än så länge, gården är under uppbyggnad. Fått dra ner lite på tiden på "fri" tass, vi hinner ju inte bygga på gården om man ska springa efter äventyrliga katter som har insett hur spännande det är på landet. I alla fall om man jämför med stan där det är massor av läskiga barn som kommer springande hela tiden.
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
Zamia
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Helig Birma och Huskatt

Inläggav Zamia » sön 14 maj 2017, 14:24

Jag tänkte mest på om de kan ha mask.

Gammelkatten här hemma (15) gick ned i vikt och såg skruttig ut. Vi avmaskade och började ge näringslösning (Kaminox tror jag den heter) med kalium och B vitaminer och nu har han gått upp ca ett kilo på 3 veckor!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Bild Bild

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Bast » sön 14 maj 2017, 17:30

Det är inte helt omöjligt, även om jag är tveksam. Har jobbat sista veckan på att öka matintaget och jag inbillar mig att det inte går bakåt i alla fall. Men kanske ska ta några prover och kolla om det kan vara en liten parasit som tagit sig friheter. Tandsanering på fredag, så ska kolla med vet då också.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"