Kattsand till känslig katt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Kattsand till känslig katt?

Inläggav Starwatcher » lör 15 jul 2017, 23:33

Pjanic skrev:Kan rekommendera att byta från sand till pellets och köpa en dubbelbottnad låda, exempelvis från PeeWee. 10 kg pellets finns på Jula för 40:- och hela den säcken räcker fyra, fem månader för en katt.

Byte från sand till pellets kan vara svårt för katten, men om ägaren väl bestämt sig går det utan problem.

Nej, det går inte utan problem för alla katter att byta till pellets. Mina katter totalvägrar allt som inte är bentonitsand. Ett par pellets i en låda med sand räcker för att lådan ratas. Jag tänker inte utsätta mina katter för en så starkt stress att inte ha en låda som de anser vara acceptabel och har inte alls lust med att få problem med felkissande.

Är därtill lite tveksam till att att använda träpellets pga risk för att det bildas mögelsporer, speciellt med tanke på att ena katten är immunsupprimerad pga kortison. Fuktigt trä är en perfekt grogrund för mögelsporer.

Hur som helst är vi fortsatt nöjda med Compact Care, lite mer kisslukt men dammar klart mindre än Everclean.
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 15 jul 2017, 23:43

Jag tycker att det är kontroversiellt när man gör dessa olika tester på kattsand.

De utgår ju väldigt mycket från vad som känns bra för oss människor men som kanske inte är lika användbart för våra kissar.

Syftet med kattsanden är ju trots allt att kissen ska använda lådan. Den bryr sig inte speciellt mycket om pris eller miljövänlighet.

Frågan är om testerna inte borde kompletteras med en kattnöjdhetsfaktor också även om det är intressant med en oberoende dammkoefficient.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 16 jul 2017, 00:30

Missan skrev:Jag tycker att det är kontroversiellt när man gör dessa olika tester på kattsand.

De utgår ju väldigt mycket från vad som känns bra för oss människor men som kanske inte är lika användbart för våra kissar.

Syftet med kattsanden är ju trots allt att kissen ska använda lådan. Den bryr sig inte speciellt mycket om pris eller miljövänlighet.

Frågan är om testerna inte borde kompletteras med en kattnöjdhetsfaktor också även om det är intressant med en oberoende dammkoefficient.

Håller helt med! Det viktiga för min del är att mina katter ska tycka att deras lådor är optimala, det är inte jag som ska använda lådan utan katterna.

Som matte till allergisk katt efterlyser jag också detaljerad innehållsförteckning på sanden. Sådan är också av värde om man själv har allergier.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 16 jul 2017, 00:39

Missan skrev:Jag tycker att det är kontroversiellt när man gör dessa olika tester på kattsand.

+1. Vad jag som matte tycker är inte det viktigaste, katterna ska vara nöjda.

Pjanic
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Pjanic » ons 19 jul 2017, 22:45

Starwatcher skrev:
Pjanic skrev:Kan rekommendera att byta från sand till pellets och köpa en dubbelbottnad låda, exempelvis från PeeWee. 10 kg pellets finns på Jula för 40:- och hela den säcken räcker fyra, fem månader för en katt.

Byte från sand till pellets kan vara svårt för katten, men om ägaren väl bestämt sig går det utan problem.

Nej, det går inte utan problem för alla katter att byta till pellets. Mina katter totalvägrar allt som inte är bentonitsand. Ett par pellets i en låda med sand räcker för att lådan ratas. Jag tänker inte utsätta mina katter för en så starkt stress att inte ha en låda som de anser vara acceptabel och har inte alls lust med att få problem med felkissande.

Är därtill lite tveksam till att att använda träpellets pga risk för att det bildas mögelsporer, speciellt med tanke på att ena katten är immunsupprimerad pga kortison. Fuktigt trä är en perfekt grogrund för mögelsporer.

Hur som helst är vi fortsatt nöjda med Compact Care, lite mer kisslukt men dammar klart mindre än Everclean.

Det går alltså inte utan problem för alla katter att byta från sand till pellets.

Men anser ändå att stressen katten får de dagar bytet pågår kan vara värd besväret kontra en tidigare hosta som riskerar att vandra vidare till en efterföljande, potentiellt livslång kortisonbehandling, särskilt när katten sedan tidigare är känslig för kortison.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » tis 01 aug 2017, 15:14

Bara nyfiken, testade du det där med aktivt kol? :-)
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 01 aug 2017, 16:07

Thaeri skrev:Bara nyfiken, testade du det där med aktivt kol? :-)

Nej, har inte testat ännu med aktivt kol. Fungerar hyggligt utan så länge man skurar lådan lite oftare.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Thaeri » tis 01 aug 2017, 16:20

Starwatcher skrev:

Nej, har inte testat ännu med aktivt kol. Fungerar hyggligt utan så länge man skurar lådan lite oftare.

OK

Jag försöker spara pengar genom att gå igenom den gamla sanden snarare än byta ut all när jag skurar ur lådan. Men om man ändå byter ut alltihop så gör det ingen större skillnad, antar jag :-)

Att gå igenom all sand och skura ur lådan om resten ändå dragit till sig lukt är rent slöseri med tid ;-)
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 01 aug 2017, 16:25

Thaeri skrev:
Starwatcher skrev:

OK

Jag försöker spara pengar genom att gå igenom den gamla sanden snarare än byta ut all när jag skurar ur lådan. Men om man ändå byter ut alltihop så gör det ingen större skillnad, antar jag :-)

Att gå igenom all sand och skura ur lådan om resten ändå dragit till sig lukt är slöseri med tid ;-)

Så illa är det inte att man måste byta ut all sand när det är dags att skura lådan. Vi har haft samma sand nu i ungefär en månad och sanden luktar inte kissig, däremot luktar det mer längs lådans kanter där ståkissande hankatten varit i farten. Sannolikt får man byta ut sanden lite oftare än med Everclean men skulle tro att sanden håller sig längre om man tillsätter aktivt kol.

När jag känner mig säker på att den här sanden verkligen fungerar för oss tänker jag testa med aktivt kol.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Thaeri » tis 01 aug 2017, 16:52

Ahh.

Jag går igenom sanden och skurar ur en gång i månaden så... men sen har jag ju bara en katt, och han sitter ner och kissar :-)

Han hade ju kunnat hålla sig borta från hörnen å andra sidan :swear: :P
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"