Kattsand till känslig katt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Kattsand till känslig katt?

Inläggav Starwatcher » tis 18 apr 2017, 09:16

Nu letar vi efter ny, bättre sand!

Båda katterna har fått så torra tassar, framför allt Tösen som också har en benägenhet att få hosta av dammande sand och hon har också tidigare fått rejäl klåda av en del sand. Nu börjar hon klia på tassarna som är rejält torra men även hankattens tassar är torra.

Vi har idag finkornig Everclean, den damm-nivån klarar Tösen men av mer dammande sand får hon hosta.

Extreme Classic har vi provat tidigare men av den fick hon hemsk klåda och ville få bli duschad efter varje lådbesök :consoling:
Sjöbodens Kitty fick hon nästan astma-anfall av
Zoozoo sanden stinker piss redan efter ett par veckor och vare sig jag eller katterna uppskattar det.

Kristallsand gillar ingen av oss och katterna vägrar allt som inte är mkt finkornigt och grävvänligt.

Katterna och jag behöver således tips på sand som passar känsliga tassar och luftvägar :-D

:edit: Ngn som provat Compact care?
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Kattsand till känslig katt?

Inläggav eye of a tiger » tis 18 apr 2017, 16:00

compact care var väl bra i början om jag inte minns fel men efter ett par nya säckar så damade de mer än classic extrem .
. hoppas ni hittar sand som passar åt prickisarna
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 18 apr 2017, 16:35

eye of a tiger skrev:compact care var väl bra i början om jag inte minns fel men efter ett par nya säckar så damade de mer än classic extrem .
. hoppas ni hittar sand som passar åt prickisarna

Tack, Eye!
Hmm, då passar nog inte heller compact care, vill ju inte att lilla gumman ska få astma-anfall :-(
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 18 apr 2017, 17:44

Jag har inte provat själv men kanske någon av de här:

http://www.zooplus.se/shop/special/ekol ... r/kattsand

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 18 apr 2017, 18:02

Yrhättans skrev:Jag har inte provat själv men kanske någon av de här:

http://www.zooplus.se/shop/special/ekol ... r/kattsand

Cats best Öko har vi provat men Prickisarna totalvägrar den.

Lilla gumman är ju tyvärr rejält allergisk mot massor av saker inkl majs så majsbaserad "sand" som World's best går inte heller. Applaws är från nötskal och jag tycker det är lite olustigt att hon ska ha så mkt kontakt med ngt så allergent som nötter.

Golden Pine och Greenplants Plant fibre verkar vara träflis vilket katterna inte accepterar tyvärr :-(

Jag tror att det som är bäst är att hitta en bentonitsand utan tillsatser och som inte dammar så mkt, Ursvårt!! Många av sanden verkar ha div tillsatser för att eliminerar lukt och jag misstänker att en del sådant inte går riktigt bra ihop med katterna. Lilla gumman reagerar på en hel del parfym i olika saker med klåda vet jag så oparfymerat ska det nog vara.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 18 apr 2017, 18:03

Jag har funderat på att prova Applaws "Nature's calling", som är gjord av nötskal (?). Har inte vågat mig på det eftersom den verkar skräpa ner en del och jag bor ju så litet att det kan bli jobbigt.. Iom färgen syns det ju mer, liksom. Men vad jag kunnat utläsa av recensioner tidigare så har den större dammkorn (än t.ex. klassisk sand och sand av träspån) vilket borde göra att partiklarna fastnar mer i näsans flimmerhår (i likhet med t.ex. damm från torv) istället för att leta sig ner. Verkar grävvänlig för tassarna.

EDIT: Åh, såg ditt sista inlägg nu. Sorry.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 18 apr 2017, 18:21

Monster kattsand har jag provat, den är inte dammfri men jag tyckte den dammade väldigt lite. Varianten som var oparfymerad och till för kattungar vad väldigt snäll mot tassarna.

https://vetzoo.se/monster-kattsand-long-hair-kittens

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » tis 18 apr 2017, 18:46

Jag använder Intersands Odour lock till min astmatiska katt. Dammar minimalt. Även Racinels kattsand är helt ok. Men det är ändå lersand för deras tassar.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 18 apr 2017, 18:49

Jag köpte monster oparfymerad och de sista omgångarna dammade rejält
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 18 apr 2017, 19:27

betjänten skrev:Jag använder Intersands Odour lock till min astmatiska katt. Dammar minimalt. Även Racinels kattsand är helt ok. Men det är ändå lersand för deras tassar.

Intersand tillverkar även Extreme Classic som Tösen fick klåda av. Lyckades aldrig hitta vad de färgade kornen bestod av. Hittar inget om exakt vad Odour lock innehåller. Ska kolla upp Racinel!
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 18 apr 2017, 19:28

Yrhättans skrev:Monster kattsand har jag provat, den är inte dammfri men jag tyckte den dammade väldigt lite. Varianten som var oparfymerad och till för kattungar vad väldigt snäll mot tassarna.

Hur stora är kornen jämfört med t.ex Evercleans vanliga oparfymerade sand?
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 18 apr 2017, 19:45

Starwatcher skrev:
Yrhättans skrev:Monster kattsand har jag provat, den är inte dammfri men jag tyckte den dammade väldigt lite. Varianten som var oparfymerad och till för kattungar vad väldigt snäll mot tassarna.

Jag och mått.., mitt minne är snäppet mindre än everclean. Finns kanske provpåse?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 18 apr 2017, 19:52

Yrhättans skrev:
Starwatcher skrev:

Jag och mått.., mitt minne är snäppet mindre än everclean. Finns kanske provpåse?

För att fylla en av katternas lådor går det åt iaf 30 kg sand :roll: så ett sandtest ger mig bra styrketräning :smile: Verkar enligt beskrivningen vara enbart bentonit vilket är bra.

Önskar att det skulle vara krav på att kattsanden ska deklareras så man vet vad den innehåller exakt.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 18 apr 2017, 20:01

Inte många som säljer Racinel verkar det som tyvärr
Bild

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » tis 18 apr 2017, 22:06

Odour lock är lera med naturliga enzymer som bryter ner urinämnen. Bästa leran för oss hitills, everclean var väldigt ojämn i kvaliten,racinel var bra en vit lera med aktivt kol i , classic var bra, men denna är ännu bättre. Monster däremot har jag öppnat ett par säckar och dem var dammiga med stort D. Hoppas du hittar en lösning.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 18 apr 2017, 22:44

Gillar också odourlock. Dyr som stryk, men dammar väldigt lite.

I andra lådan har vi Evercleam multikatt och den ska inte vara parfymerad, men jag tycker att den luktar typ tvättmedel...

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tis 18 apr 2017, 23:39

Jag har tyvärr inga tips, men hoppas att ni hittar en sand som funkar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » ons 19 apr 2017, 07:07

Enligt mina gamla damer är den billiga Klumpes klumpande kattsand bäst. Vanlig betonitsand utan tillsatser. Ett tag var jag tvungen att köra något dyrare sand, som var väldigt finkorning då ÖoB hade levernasproblem med klumpe.

Den finkorniga sanden var så otroligt opopulär + katten med artros hade problem att stå ordentligt. Den finkorniga sanden gled undan för lätt.

Har du testat diverse pellets; finns halm pellets och sågspåns pellets (på granngården)
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 19 apr 2017, 07:34

jecnodde skrev:Enligt mina gamla damer är den billiga Klumpes klumpande kattsand bäst. Vanlig betonitsand utan tillsatser. Ett tag var jag tvungen att köra något dyrare sand, som var väldigt finkorning då ÖoB hade levernasproblem med klumpe.

Den finkorniga sanden var så otroligt opopulär + katten med artros hade problem att stå ordentligt. Den finkorniga sanden gled undan för lätt.

Har du testat diverse pellets; finns halm pellets och sågspåns pellets (på granngården)

Prickisarna avskyr innerligt allt annat än finkornig sand tyvärr. Ja, har provat pellets, träflis, spån odyl men det totalvägrar dom även om jag provat att mkt försiktigt blanda ut i deras vanliga sand. Några få spån/flis i lådan innebär att den inte används, då går dom hellre till låda med finkornig sand som jag inte rensat.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 19 apr 2017, 07:40

betjänten skrev:Odour lock är lera med naturliga enzymer som bryter ner urinämnen. Bästa leran för oss hitills, everclean var väldigt ojämn i kvaliten,racinel var bra en vit lera med aktivt kol i , classic var bra, men denna är ännu bättre. Monster däremot har jag öppnat ett par säckar och dem var dammiga med stort D. Hoppas du hittar en lösning.

Hmm, då ska vi nog inte ha Monster :-( Vilken variant av Monster har ni provat?

Är lite fundersam, vet du om enzymerna finns även i Intersands andra sand dvs Extreme Classic? Är lite orolig att Tösen inte ska tåla Odour lock med tanke på att det ju är samma företag som tillverkar både den och Extreme Classic. Hon fick sådan klåda av Extreme classic tyvärr.

Racinel är tyvärr jättesvår att få tag i. Närmsta butiken innebär 10 mils bilåkning vilket är en stor nackdel. Verkar inte finnas i några av de större web-butikerna.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 19 apr 2017, 07:42

Hur är Tigrino sand som Zooplus säljer?
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 19 apr 2017, 08:03

Starwatcher skrev:Hur är Tigrino sand som Zooplus säljer?

Har ställt frågan till en kompis som jag tror har den, återkommer.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 19 apr 2017, 09:04

Tigarino är är så där . klumpar inte så bra . kommer dock inte i håg om den dammar lika mycket som extrem classick eller inte
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 19 apr 2017, 12:51

Yrhättans skrev:

Har ställt frågan till en kompis som jag tror har den, återkommer.

Tack :rosor:
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » ons 19 apr 2017, 16:46

Det kanske går att posta någon deciliter sand om du vill testa så att hon inte reagerar på det innan du köper en hel säck?

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » ons 19 apr 2017, 19:12

Starwatcher skrev:
betjänten skrev:Odour lock är lera med naturliga enzymer som bryter ner urinämnen. Bästa leran för oss hitills, everclean var väldigt ojämn i kvaliten,racinel var bra en vit lera med aktivt kol i , classic var bra, men denna är ännu bättre. Monster däremot har jag öppnat ett par säckar och dem var dammiga med stort D. Hoppas du hittar en lösning.

Är lite fundersam, vet du om enzymerna finns även i Intersands andra sand dvs Extreme Classic? Är lite orolig att Tösen inte ska tåla Odour lock med tanke på att det ju är samma företag som tillverkar både den och Extreme Classic. Hon fick sådan klåda av Extreme classic tyvärr.

Racinel är tyvärr jättesvår att få tag i. Närmsta butiken innebär 10 mils bilåkning vilket är en stor nackdel. Verkar inte finnas i några av de större web-butikerna.

Nä jag tror inte att det är enzymer i classic, det står i alla fall inte på Lupus sida annars kan du ringa dem. Angående Monster fick jag en av varje sort att prova öppnade 2 st en oparfymerad och en lavendel, rörde runt i säcken tejpade sedan igen dem och skänkte dem till djurhjälpen. Med tanke på tassarna så är ju lera uttorkande så även parfym, men jag tar för givet att du använder oparfymerad sand pga astman.

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » ons 19 apr 2017, 19:17

ApanAnn skrev:Gillar också odourlock. Dyr som stryk, men dammar väldigt lite.

I andra lådan har vi Evercleam multikatt och den ska inte vara parfymerad, men jag tycker att den luktar typ tvättmedel...

Multicat är svagt parfymerad, dem enda utan doft är multicrystal och extra strenth unscented.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 19 apr 2017, 19:59

betjänten skrev:
Starwatcher skrev:

Nä jag tror inte att det är enzymer i classic, det står i alla fall inte på Lupus sida annars kan du ringa dem. Angående Monster fick jag en av varje sort att prova öppnade 2 st en oparfymerad och en lavendel, rörde runt i säcken tejpade sedan igen dem och skänkte dem till djurhjälpen. Med tanke på tassarna så är ju lera uttorkande så även parfym, men jag tar för givet att du använder oparfymerad sand pga astman.

Får försöka kontakta tillverkaren och höra efter, Idag har vi Everclean unscented extra strength men verkar som om även det irriterar tassarna. Vi har 3 luftrenare och med den här sanden och luftrenarna hostar hon inte. Idag har hon ingen konstaterad astma, lungröntgen är helt normal men hon har haft ngt enstaka astmaanfall pga stark lukt och som sagt tendens till hosta vid några få tillfällen. Vill verkligen inte att hon ska utveckla astma så jag är mån om att sanden ska damma så lite som möjligt.
Bild

Användarvisningsbild
Bobbin
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Lexi, huskatt

Inläggav Bobbin » ons 19 apr 2017, 21:27

Vi kör Tigerino sedan en tid, och den dammar knappt något jämfört med Pussi Compact som blivit mycket sämre. Klumpar också bra och är finkornig. Använder den oparfymerade varianten. Vi tycker att Lexis hostanfall minskat sedan bytet.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » ons 19 apr 2017, 21:42

betjänten skrev:
ApanAnn skrev:Gillar också odourlock. Dyr som stryk, men dammar väldigt lite.

Multicat är svagt parfymerad, dem enda utan doft är multicrystal och extra strenth unscented.

Det var extra strength vi hade... jag kommer tydligen inte ihåg vad det står på lådorna... kanske har stått bredvid nån låda med parfymerad sand på lagret eller nåt...

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » mån 24 apr 2017, 20:38

Catrine Maxi skulle du kunna prova.

Användarvisningsbild
Aonach
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Mirrie och Tim (huskatter)

Inläggav Aonach » tor 27 apr 2017, 18:36

Jag kör Yarrah organic catlitter till min astmakatt. Den är finkorning och luktar inte något egentligen. Den funkar bra här och det är lite petigt med grävvänligheten och kornstorleken här också. Enda nackdelen är små påsar och det är kanske inte den billigaste sanden.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 27 apr 2017, 21:45

skogisfantast skrev:Catrine Maxi skulle du kunna prova.

Hur är Catrine numera jämfört med för ett par år sedan? Vi testade den sanden för ett par år sedan men då dammade den mkt mer än Everclean trist nog.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 27 apr 2017, 21:48

Aonach skrev:Jag kör Yarrah organic catlitter till min astmakatt. Den är finkorning och luktar inte något egentligen. Den funkar bra här och det är lite petigt med grävvänligheten och kornstorleken här också. Enda nackdelen är små påsar och det är kanske inte den billigaste sanden.

Har missad den sanden helt. Vågar tyvärr inte prova då den tydligen innehåller olika oljor. Tösen är ju hemskt allergisk mot massor av saker från växtriket. Lyckas inte hitta exakt vilka oljor som är tillsatt i sanden 8-[
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » fre 28 apr 2017, 01:29

Jag har bytat till denna. Jag föredrar den framför EC, den har mycket bättre klumpar, håller sig fräsch längre och är aningen finkornigare tycker jag. Dessutom föredrar jag färgen (lite lätt beige). Vet inte om den dammar mer eller mindre dock, jag har aldrig haft problem med dammandet av någon sand.
Ska kanske tillägga att jag köper den med äppeldoft, inte oparfymerad, så om den oparfymerade beter sig annorlunda kan jag inte svara p[.

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » sön 30 apr 2017, 07:10

Testfakta testar kattsand den här veckan. De miljövänliga vinner stort, men precis som för dina darlings Starwatcher så det inte heller nåt alternativ för katten Kajsa som vägrar annat än prima bentonit - http://www.gp.se/polopoly_fs/1.4255946.!Kattsand.jpg
Artikeln - http://www.gp.se/livsstil/konsument/mil ... -1.4255956

Relevant för denna tråd är dock omdömet om Monster, att den dammar mycket.
Men när det gäller damm är min erfarenhet att det kan variera en del trots samma märke, olika batchar dammar olika mycket.

Tigerino tycker jag är likvärdig med Everclean och EC vad gäller "allmänt uppförande" (och mängden damm), men jag kör också med parfymerad sand.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12½ år, är ensam kvar.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » lör 08 jul 2017, 10:11

Efter att vi märkt att Tösen verkligen börjat klia av Evercleans finkorniga oparfymerade sand testar vi nu Compact care oparfymerad sand. Dundersuccé :hi5: Båda katterna föredrar nya sanden som är mkt finkornig och grävvänlig. Tycker att den faktiskt dammar mindre än Everclean.

Tösen nyser mindre också vilket talar för att Compact care dammar mindre. Möjligen så är Compact care lite sämre på att ta bort kisslukt än Everclean :-k

Compact Care premium har vi inte testat då det finns färgade korn i sanden och det framgår inte vad de färgade kornen består av.

Dessutom nu kampanjpris på Compact Care på Arken Zoo - 2 x 14kg för 299 kr!

Som bonus har jag äntligen få användning av den dyra Litter lifter som fungerade uselt med Everclean - till Compact Care är dyra spaden perfekt :-D
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » lör 08 jul 2017, 23:51

När det kommer till att den tar bort lukten lite sämre så kan du ju testa om det funkar att blanda i aktivt kol?

Det är det som gör EverClean så bra jämfört med de flesta andra märken på den fronten.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 12 jul 2017, 20:54

Thaeri skrev:När det kommer till att den tar bort lukten lite sämre så kan du ju testa om det funkar att blanda i aktivt kol?

Det är det som gör EverClean så bra jämfört med de flesta andra märken på den fronten.

Bra idé! :rosor:

Väntar dock för att se om den här sanden verkligen fungerar i längden innan jag gör ngt. Tösen kliar sig iaf mindre och jag fortsätter att tvätta upp textilier och sådant som kan ha Evercleans damm på sig.
Bild

Pjanic
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Pjanic » lör 15 jul 2017, 21:36

Kan rekommendera att byta från sand till pellets och köpa en dubbelbottnad låda, exempelvis från PeeWee. 10 kg pellets finns på Jula för 40:- och hela den säcken räcker fyra, fem månader för en katt.

Byte från sand till pellets kan vara svårt för katten, men om ägaren väl bestämt sig går det utan problem.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"