Kattfoder-4mån.gammal kattunge

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Kattfoder-4mån.gammal kattunge

Inläggav kise_kisse » fre 14 apr 2017, 22:04

Hej,

Har en kattunge på fyra månader. Jag undrar hur mycket mat den ska ha eller hur mkt mat jag ska ge den? Den äter endast torrfoder. Det står att man ska ge ca. 50-80g på förpackningen, vilket borde motsvara ca. 1 dl om dagen? (100g?). Men han äter 1dl på morgonen och sedan fyller jag på 1dl på kvällen och då är skålen tom på morgonen, och då är det samma sak igen. Så jag tänker att 2dl. kattmat = motsvarar ca. 200g vilket är mer dubbelt så mycket som han borde äta? Eller tänker jag fel med måtten?
Hur mkt kattfoder ger ni/skulle ni ge en kattunge på 4 månader?

Undrar även om jag borde ge honom något annat, som t.ex. torsk eller rå kyckling eller dyl.?

Tack för svar!

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Re: Kattfoder-4mån.gammal kattunge

Inläggav Gisele » fre 14 apr 2017, 22:11

Vilken sort torrfoder ger du?

Kattungar växer så du ska inte mäta upp utan ungen ska få äta så mycket den vill. Mitt förslag är att du förvarar matskålen i ditt rum, där kattungen lätt når, men inte hundarna.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 14 apr 2017, 22:50

Kattungar ska få äta så mycket dd vill. fasa över honom på bra blötmat som mjau eller bozita. ska du köra rått så bör du barfa . annars får han inte det han behöver. min tös åt som en häst när hon var iden åldern. hon åt upp nästan en hel stor burk mjau per dag. kattungar växer och brukar vara mycket aktiva så de behöver all näring de kan få
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 14 apr 2017, 22:56

Håller med övriga. Kattungar ska ha fri tillgång till mat vare sig det är torrfoder eller blötmat. De behöver allt för att växa upp till en stor och stark katt

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 09:46

Tack för alla svar.
Han får pure natural-torrfoder för kattungar.
Ska köpa blötfoder med, men haft blötfoder som fått stå framme, men han har inte rört den. Men jag borde kanske vänta på att fylla på torrfordret tills han ätit upp blötfodret? För är han verkligen hungrig så borde han börja äta blötfoder med.

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 09:48

Men är ändå osäker på om han äter som han ska, nästan rädd att han äter för mkt då han får 1dl pure natural på morgonen och 1dl på kvällen (borde motsvara 100g?) och på förpackningen står det att han ska ha ca. 50g/per dag. Så det blir ju mer än dubbelt så mkt i så fall! Så jag vet liksom inte hur mkt 1dl torrfoder motsvarar i gram och har ingen våg hemma?:/ (kommer dock inköpas snart!).

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 15 apr 2017, 09:49

kise_kisse skrev:Tack för alla svar.
Ska köpa blötfoder med, men haft blötfoder som fått stå framme, men han har inte rört den. Men jag borde kanske vänta på att fylla på torrfordret tills han ätit upp blötfodret? För är han verkligen hungrig så borde han börja äta blötfoder med.

Nej, en så ung katt ska aldrig svälta! Ge så mkt mat han vill äta. I hans ålder åt mina katter 1 kg blötmat per dag + torrfoder. Ingen av mina katter har haft minsta lilla övervikt, båda har alltid varit smala.

Prova att ställ matskålen med blötmat på ngn annan plats. Du kan också testa ngn annan sorts blötmat om han inte gillar just den maten du testat med.

Mängden han äter låter inte mkt tycker jag!
Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 09:51

Jag tänkte dock att han kanske hetsäter för att han förknippar mig med maten (stress pga. hundarna?) :-( eller stress pga. hundarna. Inte så att han hetsäter, men tänker ändå att om 2dl motsvarar 100g. så är det ju dubbelt så mkt som han borde ha. :/ vill ju inte att han ska vänja sig vid mer mat än vad han behöver. Bor i hus nu dock så han rör ju på sig ganska mkt här, och kommer flytta till en lägenhet snart som är lite mindre än huset (dock är han ju inte i husets alla rum..). Så vill ju inte att han får för vana att äta mkt nu och sedan kanske inte rör på sig lika mkt i lägenheten = men har en dålig vana att äta för mkt. Eller tänker jag fel? Rätta mig gärna i så fall.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 15 apr 2017, 09:51

Starwatcher skrev:

Nej, en så ung katt ska aldrig svälta! Ge så mkt mat han vill äta. I hans ålder åt mina katter 1 kg blötmat per dag + torrfoder.
Prova att ställ matskålen med blötmat på ngn annan plats. Du kan också testa ngn annan sorts blötmat om han inte gillar just den maten du testat med.

+1
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 09:52

Starwatcher skrev:

Nej, en så ung katt ska aldrig svälta! Ge så mkt mat han vill äta. I hans ålder åt mina katter 1 kg blötmat per dag + torrfoder. Ingen av mina katter har haft minsta lilla övervikt, båda har alltid varit smala.

Ok, skönt att höra! Tack för svar! Vill ju inte att han ska bli för stor eller föräta sig:) Men då är allt lugnt med andra ord. Ja, ska testa med något annat blötfoder.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 15 apr 2017, 09:55

Fas in det långsamt så hansmage inte krachar i så fall.
Jackson Galaxy

Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 11:00

Ok, nu fick jag tipset om att ge honom MUSH? Ska eller kan jag ge honom MUSH kattmat istället för blötfoder som typ Mjau och Whiskas?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 15 apr 2017, 11:22

kise_kisse skrev:Ok, nu fick jag tipset om att ge honom MUSH? Ska eller kan jag ge honom MUSH kattmat istället för blötfoder som typ Mjau och Whiskas?

Mush är bra mat men tänk på att du ger den påsen som är för kattungar. Fasa försiktigt in så inte magen rasar. Katter har ofta mkt känsliga magar som inte mår bra av snabba foderbyten.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"