4-månader gammal katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kise_kisse
Kattunge
Kattunge

4-månader gammal katt

Inläggav kise_kisse » fre 14 apr 2017, 22:02

Hej,

Nu är det så att jag har tagit över en fyra månader gammal katt. Har några frågor om dess beteende. Bor just nu i hus med två hundar i samma hushåll och höll katten och hundarna separerade. Första natten sov katten i min famn och myste och kröp ner under täcket och sov och kurrade hela natten. Efter några dagar släppte jag katten och hundarna i samma rum så de båda har tillgång till hela huset. Vet inte om det var för tidigt och borde kanske inte gjort det så fort, för han sover fortfarande hos mig men antingen vid fodändan eller vid sidan om mig men han kommer inte och kryper ner under täcket mer. Kommer flytta efter en vecka till en ny lägenhet utan hundarna, så då blir det bara katten och jag igen. Kommer han bli ok igen? Jag kanske överdriver?men tänker om han inte kommer "lita" på mig igen, för lite så känns det (typ, dumma matte/husse som inte skyddar mig och släpper in mig i samma hus med de där monsterna").
Vad tror ni? Han är trots allt bara fyra månader så han kanske blir sådär gosig igen. För han kan ju inte ha mindre behov av närhet nu jämfört med tidigare.

Tacksam för svar!

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Re: 4-månader gammal katt

Inläggav Gisele » fre 14 apr 2017, 22:14

Det är oansvarigt att sätta ihop en kattunge med nya hundar, kattungen måste skyddas från hundarna. Den är så liten att den kan inte skydda sig själv. Kattungen är ju inte heller van vid hundar och kan försöka försvara sig och kan då lätt bli ihjälbiten av hundarna.

Ko m ihåg att vaccinera din kattunge mot kattpest och kattsnuva, idmärka den och försäkra också.
Här finns information om kattens skötsel som är bra att läsa: www.kattstatus.se
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 15 apr 2017, 07:42

Eftersom ni kommer att flytta och hundarna inte följer med - håll katt och hund separerade! En 4-månaders kattunge har ett stort trygghetsbehov. Katten har redan bytt hem flera ggr och det kan vara skönt att få landa i ditt sovrum utan hundarna. Håll katten sällskap så mkt du kan, lek och gosa.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 15 apr 2017, 08:15

Håller med Stawatcher
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 09:43

Hej igen,
Ok, jag försökte separera dom eller höll dom separerade första dagarna, men sedan introducerades dom. Byggde sedan en dörr mellan vardagsrummet och övriga huset, så hunden fick bara vara i vardagsrummet och katten kunde gå fritt fram och tillbaka mellan vardagsrummet och övriga delen. Han väljer ändå att gå till vardagsrummet och sitta där i samma rum som hundarna. Bl.a. ligger hundarna i soffan och vilar medan katten vilar/sover (på dagtid) i fåtöljen eller ett av de andra rummen (inte mitt sovrum). På natten låter jag honom sova med mig i sovrummet separerade från hunden.
Han (katten) verkar ändå ganska nyfiken av sig och det har gått två dagar nu utan att varken hunden skällt på katten eller tvärtom. Dom har båda ätit mat i köket utan att det varit några problem.
Så hade jag bott kvar tror jag han nog hade vant sig efter några veckor med hunden. Men som tur flyttar vi snart! Så då blir det bara katten och jag. Tror ni inte att han kommer bli lite uttråkad då?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » lör 15 apr 2017, 09:53

Inred lägenheten så att det passar även katten. Ngn fönsterhängmatta att ligga i och spana ut genom fönstret, klätterträd (finns bra träd till bra pris på zooplus.se) leksaker framme och regelbunden lek med dig några ggr per dag.

Koppelpromenader gillar många katter. Precis som med en valp måste man dock koppelträna katten.
Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » sön 23 apr 2017, 21:13

Men nu i efterhand kan jag säga att det var ett misstag att ha honom hos mina föräldrar och inte hålla honom separerad från hundarna. Vet inte hur jag tänkte nu i efterhand men tänkte väl att han skulle må sämre av att vara i sovrummet än att vistas i hela huset, där även hundarna fanns. Samt att han där och då såg mest nyfiken ut och såg inte ut att ta någon skada av det. :/ (dum som man är).

Förstår nu i efterhand att det var ett misstag/dumt beslut från min sida då jag ser hur det har påverkat honom och på köpet på det, även flytten. Då han inte framstår som lika trygg och kontaktsökande som tidigare. Kan säga att första veckan i nya lägenheten har varit ganska stressig och tagit hårt även på katten, som inte riktigt känts som "sig själv", eller vad man ska säga, eller så som han var när han kom till mina föräldrars lägenhet. Hade jag vetat vad en flytt innebär för honom så hade jag aldrig utsatt honom för det. Utan flyttat till min lägenhet på en gång där han hade fått en trygg start redan från början. Osäker på om han kommer finna samma trygghet igen eller bli sig själv igen. Men problemet är att han verkade så framåt och nyfiken där och då, och verkade inte alls vara rädd för hundarna t.ex. samt att han verkade så nyfiken på att utforska hela huset, etc. Men med facit i hand så var det ett misstag att göra så.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 23 apr 2017, 21:36

Flytt är en omställng även för katter. Han kommer säkerr bli skg skjäkv igen om du ger det tid. Inred med klösträd,platser. lek med honom så att han blir trött.
kattungar har mycket energi .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » sön 23 apr 2017, 21:50

Jag hoppas det. :cry: Saknar honom hur han var förut när han kom och mös med en varje kväll och morgon och satt och väntade på att man skulle vakna och när man vaknade hoppade han upp i sängen och la sig bredvid en och spann. Han är inte alls så kelig längre utan sover mest för sig själv i hallen eller på sin egen plats eller i soffan, t.ex. Till skillnad från förut när han alltid sov i sängen. + att han alltid kom när man ropade på honom och satt man i soffan så kom han alltid och satte sig bredvid en och spann. Så han är inte alls lika kelig eller kontaktsökande som tidigare utan håller sig mest för sig själv. Han har såklart sitt behov av bus och lek, men thats it.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 23 apr 2017, 22:11

Det kommer tillbaka. Det har varit stora omställningar och det tar tid att finna sig tillrätta igen. Bara fortsätt att erbjuda honom lek och gos så blir det bra på sikt. Om han tycker om godis kan du ge honom några bitar i sängen varje kväll när du lagt dig, då blir det en vana igen att gå och lägga sig med dig.
Sen, som alla små katter växer de upp och ska igenom en tonårstid som kan vara jobbig. Glöm inte att kastrera så fort som möjligt.

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » mån 24 apr 2017, 10:01

Ok, tack jag hoppas det. Ja, jag kommer kastrera honom så fort som möjligt. Jag brukar locka med lite godis och då kommer han och i samband med klappar så får han alltid någon liten godsak. Men det är ändå inte samma sak som förut när han kom av sig själv. :cry:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 24 apr 2017, 13:40

Han börjar nog bli tonåring tror jag och då har man inte så mkt tid över för att gosa.

Du kan kastrera honom redan nu :-D Min hankatt kastrerade jag när han var runt 4 månader. Finns ingen fördel med att vänta.
Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » mån 24 apr 2017, 14:25

Ok, ja vi har ju precis flyttat så vill ju inte utsätta honom för mer stress just nu. Så ska avvakta lite till nästa vecka iallafall/en månad och då besikta, vaccinera, ev. kastrera honom. Om man kan göra alla dom sakerna samtidigt?

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » mån 24 apr 2017, 14:26

Men han var väldigt gosig första veckan så det är väl därför jag tycker det är konstigt att han ändrats helt. Då kunde man ligga med honom i timmar morgon och kväll och gosa utan problem. Men det kanske är miljöombytet och ny miljö osv. som gör att han inte känner sig trygg än och behöver mer tid bara.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 24 apr 2017, 17:04

kise_kisse skrev:Ok, ja vi har ju precis flyttat så vill ju inte utsätta honom för mer stress just nu. Så ska avvakta lite till nästa vecka iallafall/en månad och då besikta, vaccinera, ev. kastrera honom. Om man kan göra alla dom sakerna samtidigt?

Ja, du kan vaccinera, kastrera och id-märka samtidigt. Jätteviktigt att inte glömma bort ID-märkningen om katten skulle smita och komma bort. Många djursjukhus har paketpris för rubbet.
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tis 25 apr 2017, 10:11

kise_kisse skrev:Jag hoppas det. :cry: Saknar honom hur han var förut när han kom och mös med en varje kväll och morgon och satt och väntade på att man skulle vakna och när man vaknade hoppade han upp i sängen och la sig bredvid en och spann. Han är inte alls så kelig längre utan sover mest för sig själv i hallen eller på sin egen plats eller i soffan, t.ex. Till skillnad från förut när han alltid sov i sängen. + att han alltid kom när man ropade på honom och satt man i soffan så kom han alltid och satte sig bredvid en och spann. Så han är inte alls lika kelig eller kontaktsökande som tidigare utan håller sig mest för sig själv. Han har såklart sitt behov av bus och lek, men thats it.

Ville bara säga att vår bengalhane nästan alltid sover själv, han gjorde det ännu mer som ung. Han har alltid valt strategiska platser där han kan ligga och vakta.

Fick en tanke om att din katt kanske känner större kontrollbehov nu när inga andra djur är där och håller koll nattetid?

Vår hankatt har blivit mer gosig med åren dock, han ligger gärna ovanpå mig och sussar en stund i soffan framför teven eller datorn - men efter max en timme går han iväg - ganska skönt tycker jag för han är tung för min stackars bröstkorg. :heart:

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » tor 04 maj 2017, 21:51

Hej,
Hur tänker du då, borde han inte ha mindre kontrollbehov då inga djur finns i lägenheten o han borde kunna slappna av? Dock bor jag i lgh nu och grannarna har hund, så jag märkte dom två första veckorna hur han bara låg i hallen nattetid o typ "vaktade". Var som art han inte kunde slappna av och reagerade på minsta lilla ljud liksom. Iofs gör han det nu också när han hör ljud från hallen men det kanske är normalt. Han är ju nyfiken i en trut och även lyckats ta sig ut ett flertal gånger.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"