Samlar och bär runt på gräs och mossa?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Diremone
Kattunge
Kattunge
Katt: Katten. Hittekatt.

Samlar och bär runt på gräs och mossa?

Inläggav Diremone » tor 13 apr 2017, 17:34

Min kastrerade, tvååriga katthona har börjat med ett lite underligt beteende. Har vid ett par tillfällen nu sett henne komma hem med munnen knökfull av gräs och mossa. Första gången såg jag henne på håll och trodde hon lyckats fånga en sork, och när jag närmade mig så "morrade" hon på mig och sprang iväg sådär som de gör när de har något de inte vill att man ska ta.. Men det var ingen sork utan bara massa mossa och gräs.. Idag kom hon hem med munnen full av gräs och mossa igen..

Någon som har en aning om vad hon pysslar med? :-k

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Re: Samlar och bär runt på gräs och mossa?

Inläggav jecnodde » lör 15 apr 2017, 10:37

Jadu...det kan nog bara katten själv svara på.

En av mina katter var helt hopplös på att fiska upp akvarieväxter ur mitt akvarium för sedan springa runt och bära på det medan hon morrade. Tror att det var en slags lek för henne - hon älskade att leka med blad, pinnar och grässtrån

Sen kunde samma katt få helt fnatt på någon grästuva och ligga och gosa med den tuvan - jag misstänkte att något djur gått förbi där och kissat/markerat och något i detta luktade himmelskt enligt den katten (andra katter kunde gå förbi samma grästuva och utan att bry sig)

Eller så bygger hon bo :P
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 16 apr 2017, 11:22

Katter har ju en medfödd instinkt att fånga och bära iväg på byten (antingen för att själv äta dem på ett säkert ställe eller för att ge dem till sina ungar) , så förmodligen är det den instinkten som gör sig påmind. Min kastrerade honkatt gör så ofta och eftersom hon inte fångar levande byten är det vissa leksaker (inomhus) eller torra löv och liknande (utomhus och på balkongen) som gäller. Att det är byten (till ungar?) hörs väldigt tydligt eftersom hon ropar med en väldigt speciell röst samtidigt som hon bär runt på bytet.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Diremone
Kattunge
Kattunge

Inläggav Diremone » mån 17 apr 2017, 12:27

jecnodde skrev:Jadu...det kan nog bara katten själv svara på.

En av mina katter var helt hopplös på att fiska upp akvarieväxter ur mitt akvarium för sedan springa runt och bära på det medan hon morrade. Tror att det var en slags lek för henne - hon älskade att leka med blad, pinnar och grässtrån

Sen kunde samma katt få helt fnatt på någon grästuva och ligga och gosa med den tuvan - jag misstänkte att något djur gått förbi där och kissat/markerat och något i detta luktade himmelskt enligt den katten (andra katter kunde gå förbi samma grästuva och utan att bry sig)

Eller så bygger hon bo :P

Haha, ja att hon höll på att bygga bo var min första tanke också :smile: Sambons förslag var att hon skulle bygga ett bo till fåglarna så hon kunde fånga dem (hon sitter gärna vid fågelbordet och smyger och försöker fånga småfåglarna)

Hon är lite knasig den här kattfröken så det är säkert någonting hon bara fått för sig att hon ska göra.. :P. Såg henne aldrig göra något liknande förra sommaren.

Diremone
Kattunge
Kattunge

Inläggav Diremone » mån 17 apr 2017, 12:33

Birmafröken skrev:Katter har ju en medfödd instinkt att fånga och bära iväg på byten (antingen för att själv äta dem på ett säkert ställe eller för att ge dem till sina ungar) , så förmodligen är det den instinkten som gör sig påmind. Min kastrerade honkatt gör så ofta och eftersom hon inte fångar levande byten är det vissa leksaker (inomhus) eller torra löv och liknande (utomhus och på balkongen) som gäller. Att det är byten (till ungar?) hörs väldigt tydligt eftersom hon ropar med en väldigt speciell röst samtidigt som hon bär runt på bytet.

Hon fångar massor av levande byten.. Finns gott om möss, ödlor och kryp här som hon gärna jagar och det hon själv inte äter (näbbmössen) brukar hon så snällt bära hem och lämna på trappan.. :wait: Men hon är en katt med en del roliga idéer så kan mycket väl bara vara någonting hon fått för sig att hon ska göra.. :P

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"