Angående orädsla hos katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Gråtandstiger
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Angående orädsla hos katt

Inläggav Gråtandstiger » mån 10 apr 2017, 05:59

Hej! Våran fina kisse, är allt annat än rädd. Min dotter älskar att åka omkring på sin balanscykel (Modell)och ett par gånger har det varit riktigt nära att katten har blivit påkörd, för han hoppar aldrig iväg hur nära han än har varit att bli träffad. Jag har dock väldigt bra koll nu när dottern är ute, men katten kommer va ute mer i sommar och då är jag orolig för tex bilar och motorcyklar.
Vill du dock inte göra min katt för rädd, men har ni något tips på hur man kopplar ihop fordon med att han bör akta sig?

Tack på förhand!
/Gråtiger

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Angående orädsla hos katt

Inläggav eye of a tiger » mån 10 apr 2017, 06:21

Det är nog rätt svårt . UteKatter enligt min erfarenhet blir förr eller senare dödae av fordon .Det räcker att katten blir jagad,skrämd eller helt enkelt inte inser faran att gå över en väg .Hatbrott mot katter och sjuka människor handlingar har också ökat .

Jag skulle bygga en rastgård och lära honom gå ut i sele och kopplel.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Gråtandstiger
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Gråtandstiger » mån 10 apr 2017, 08:28

Ok! Ja får börja göra något sådant, tycker dock att det är skönt att katten får upptäcka saker av sig själv. Får bygga en rastgård i huset och satsa på släppa ut han på landet där det knappt finns bilar. Han är en pärla så vill inte förlora han pga orsaker ja skulle kunna undvika.
Tack för snabba svaret hur som helst =)

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » ons 12 apr 2017, 18:55

Du ska ju helst inte släppa honom lös på landet heller. Han känner ju inte området, och tänk om han försvinner när ni ska hem. Vi har haft flera såna fall på forumet.
Kolla lite på de här rastgårdarna så får du se alternativ till att ha katten lös ute. Några har byggt rastgård efter att ha fått sin katt överkörd. Jag tänker på hur er dotter kommer att reagera, det skulle ju vara fint om hon slapp vara med om en sån förlust. Katter är oftast nöjda med det revir vi ger dem, de behöver inte grannarnas tomt också.

Han är väl kastrerad?

Länk till rastgårdar:
http://www.kattstatus.se/sida45.html
http://www.kattstatus.se/sida82.html
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"