Lite frågor om mat, o beteende...

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 Huskatter

Lite frågor om mat, o beteende...

Inläggav Mulla » tis 04 apr 2017, 18:36

Mina 2 katter är nu 9 månader gamla. Jag ger de en halv portionspåse mat var, 3 ggr om dagen samt har de fri tillgång till torrfoder. De är inte så förtjusta i torrfodret, fyller på ungefär varannan dag, samt vatten naturligtvis. Min syster säger att jag ger de för mycket mat o att de kommer att bli tjocka, o det vill jag inte. Så vad tycker ni? Hur mycket mat ska jag ge dem?

Jag köper alltid denna mat:

Bild

Den finns med andra smaker, men jag tar alltid den med grönsaker i, det låter nyttigast. Kyckling o Tomat tycker de bäst om, o Oxe o Morötter tycker de sämst om, men i morse väckte de mig runt 09-tiden o jag la upp någon av fisk o grönsaker, de tycker oftast att de är helt ok. Men de var jättekräsna, de tog inte en tugga! Varför gör de så? Men när jag kom hem runt 14 så hade de i.a.f. ätit upp.

Sen lite om beteendet. Tidigare när jag lagade mat var jag tvungen att stänga in de i sovrummet, eftersom de hoppade upp på diskbänken hela tiden. Är rädd att de ska bränna sig på spisen eller ugnen. Men på senare tid har de nog lärt sig, för nu är de jätteduktiga o låter mig laga o äta mat ifred, så jag behöver inte stänga in dem. Har de lärt sig att sköta sig så att de slipper o bli instängda? Jag tycker själv jag är elak när jag stängt in dem, men nästan alltid lägger de sig o sover i sängen. Men nån gång har jag hört någon krafsa på dörren, då får jag dåligt samvete...

Sen upptäckte jag nyss att min väckarklockas alarm får katterna att lyda... En var uppe på diskbänken, ca 8 meter från mig. Då satte jag på väckarklockan, o han hoppade genast ner. Provade igen, då gick båda katterna iväg o ställde sig på "säkert" avstånd. Är det taskigt att använda klockan till att få pli på dom?

Väckarklockan:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Lite frågor om mat, o beteende...

Inläggav eye of a tiger » tis 04 apr 2017, 19:42

Ja jag tycket det är taskigt att använda klockan .
Katter är katter och som jackson Galaxy säger så kan man lära katter genom att ge dom platser där de får vara .

Ge dom mera blötmat om du är rädd att de blir tjocka. mat som bruckas rek är mjau och bozita

Kattungar behöver äta så mycket de vill .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 04 apr 2017, 21:24

Håller med Eye, kattungar ska ha obegränsat med mat tills de är vuxna. Lär man katterna att det alltid finns mat så tror jag risken är mindre att de överäter (Det är min egen erfarenhet). Blötmat är bra, det finns många bra sorter. Grönsaker i kattmat är till för att ägaren ska tro det är nyttigt, normalt sett är katten ingen grönsaksätare.

Jag tror katterna lärt sig att de inte får vara på spisen, om du använder klockan är det risk att de blir rädda för allt som låter som en klocka. Man får helt enkelt vara lite försiktig. Jag tog det som en ursäkt att köpa några riktigt fina kastruller som jag fyller med kallt vatten och sätter på spisen när jag använt den. Även om mina katter är vuxna nu och inte går på spisen så vet jag ett en fluga eller annat gör att de inte bryr sig vart dom far för att fånga sitt byte.

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » ons 05 apr 2017, 01:05

Mulla: Du behöver läsa på om kattens näringslära så att du inte går på rena myter som att torrfoder är bäst, att grönsaker gör kattmaten nyttigare. Barf, rå egentillagad kattmat med råa köttiga ben efterliknar bäst kattens föda, därefter kommer blötmat och torrfoder passar bättre för arter som ska ha en hög halt av kolhydrater i sin kost (katter är rena köttätare).
Ta bort torrfodret och köp Pussie burkar och ge dem så mycket de vill ha uppdelat på t ex tre tillfällen per dag.

Katterna blir ivriga när det är matdags, och de vill också vara med och se på vad som händer, och bästa utsikten är därför köksbänkarna. Som Yrhättan säger, ställ en kastrull med kallt vatten när du använt en platta så att de inte skadar sig. Det är inte ok att använda skrämselmetoder mot katterna, de kan skada sig när de i hast skräms ner från diskbänken och rusar iväg. Själv har jag en köksstol mitt på golvet där min pojke får sitta och ha koll över serveringen. Han har lärt sig att det är hans plats.

Satsa på att aktivera dina katter med klickerträning istället så att de får jobba med sin hjärna. Och läs gärna på om kattens beteende så att du inte hamnar i motpol med dina katter och försöker ändra på dem med fel metoder. Katter är fantastiska djur att leva med och man kan ägna ett liv åt att försöka förstå dem.

Det finns bra grupper på facebook med kattbeteende och aktivering t ex: Kattaktiv
Och så finns artiklar om kattens näringslära på www.kattstatus.se
Jag vill också rekommendera dig att gå Pawpeds.com kattkurs som heter G1: https://pawpeds.com/pawacademy/courses/ ... ts_se.html
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka

Inläggav Mulla » tor 13 apr 2017, 13:09

Tack för era svar!

Jag köpte nu sist, samma typ, Pussy, men med:
Oxe o fjäderfä
Kyckling o kalkon
Tonfisk o torsk
Räkor o rödspätta

De tycker att det är mycket godare, för de brukar äta upp allt på en gång nu. Men jo, jag gick ju på att det skulle vara nyttigt med grönsaker till katterna... :-?

Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka

Inläggav Mulla » tor 13 apr 2017, 17:24

Är det någon fara att ge katterna lite glass?

Ibland äter jag glass som efterrätt, jag låter katterna få locket där det sitter en del glass kvar på. Det är väl ingen fara?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 13 apr 2017, 17:52

Mulla skrev:Är det någon fara att ge katterna lite glass?

Ibland äter jag glass som efterrätt, jag låter katterna få locket där det sitter en del glass kvar på. Det är väl ingen fara?

Choklad är giftigt för katter så chokladglass är inte hälsokost för katter. Lite vaniljglass som inte innehåller konstigheter är nog inte så farligt om dom får slicka i sig lite av dock.
Bild

Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka

Inläggav Mulla » tor 13 apr 2017, 22:23

Starwatcher skrev:
Mulla skrev:Är det någon fara att ge katterna lite glass?

Choklad är giftigt för katter så chokladglass är inte hälsokost för katter. Lite vaniljglass som inte innehåller konstigheter är nog inte så farligt om dom får slicka i sig lite av dock.

Tack, det var bra du sa. Så jag inte ger de choklad-glass. Har bara haft vanilj.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"