Behöver åsikter om dessa torrfoder

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Koshka_ru
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Behöver åsikter om dessa torrfoder

Inläggav Koshka_ru » tor 23 mar 2017, 14:52

Hej!

Två mina kattungar (10 och 9,5 mån) äter just nu Orijen Cat & Kitten som torrfoder och Catz Finefood som våtfoder. Våtfoder går bra beroende på olika smaker där, men Orijen är de inte så överförtjusta i. Så, men tanke på priset tänkte jag försöka att byte till nåt lika bra (eller bättre) och billigare.
Kom över dessa fyra foder sorter och vill veta vad ni vet/tycker om dessa:

Applaws Kitten Chicken - spannmålsfritt
Simpsons Premium Kitten 90/10 Mixed Meat & Fish
Purizon Kitten Chicken & Fish
Acana Grasslands kattfoder

Tacksam på förhand för alla åsikter!
/Koshka_ru

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: Behöver åsikter om dessa torrfoder

Inläggav Lilla Luna » fre 24 mar 2017, 11:19

Applaws är super bra och har ett väldigt bra pris!
Luna åt enbart Applaws ett tag och har fungerat bra på det, men nu är applaws inte så gott längre.. :pfft:

I regel brukar jag kolla på mängd protein samt så kort innehållsförteckning så möjligt, ju kortare lista, desto bättre mat!
Onödigt med massa tillsatser och annat som katterna inte bryr sig. Applaws har kort lista och bra protein mängd.

Kom ihåg att ett foderbyte ska ta lång tid, så byt inte mat för fort eller ofta bara. :)

Koshka_ru
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Koshka_ru » fre 24 mar 2017, 14:46

Lilla Luna skrev:Applaws är super bra och har ett väldigt bra pris!
Luna åt enbart Applaws ett tag och har fungerat bra på det, men nu är applaws inte så gott längre.. :pfft:

I regel brukar jag kolla på mängd protein samt så kort innehållsförteckning så möjligt, ju kortare lista, desto bättre mat!
Onödigt med massa tillsatser och annat som katterna inte bryr sig. Applaws har kort lista och bra protein mängd.

Kom ihåg att ett foderbyte ska ta lång tid, så byt inte mat för fort eller ofta bara. :)

Jag brukar titta på de fem första ingredienserna och spannmållsfritt. Alla 4 svarar mina krav, så det är just därför svårt att välja ;-)
Och ja, jag har bytt foder på de from RC till Orijen under typ 3 veckor, så jag vet att det tar tid :-) De äter upp 7 kilos säck nu, så därför tänkte jag att eventuellt byta.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 24 mar 2017, 15:02

Håller med Luna om att bra foder innehåller få ingredienser utan spannmål och annat än kött.

Acana har faktiskt jättemånga ingredienser så det fodret tycker jag mindre bra om.

Applaws kitten brukar räknas som ett bra torrfoder och är gott iaf enl mina katter men har lite väl små bitar för stora fullvuxna kattpojkar tycker min hankatt.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"