Katt bajsar utanför lådan

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Katt bajsar utanför lådan

Inläggav Fredrik » fre 17 mar 2017, 19:10

Vet inte om min katt är smart eller dum, men vissa gånger då jag har glömt rensa kattlådan har katten bajsat utanför kattlådan. och detta sker endast då kattlådan inte är rensad. Kanske, katten gör det för att säga till mig att kattlådan behöver rensas?
Isåfall är min katt smart..
Era tankar?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Katt bajsar utanför lådan

Inläggav Yrhättans » fre 17 mar 2017, 19:31

Jag tror att det är ett sätt att visa att han vill ha en ren låda att använda. Det är bra att ha två lådor (om du inte redan har det). Det finns katter som vill ha en låda att kissa i och en att bajsa i. Sen finns det katter som visar sitt missnöje med att bajsa utanför om lådan inte är rensad.
Att ha fler än en låda är också bra om det händer att man blir sen hem och lådan är orensad länge.
Så ja, din katt är smart och visar att han inte är nöjd utan vill att du ska ändra på något.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 17 mar 2017, 19:32

Moderation Ändrat rubriken

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 17 mar 2017, 19:43

Nej, katter är inte utstuderade och talar om saker för oss ägare.
Däremot reagerar de om de inte längre har en ren plats att göra sina behov på. Har du bara en låda till katten så blir den ju snabbare smutsig. Rekommendationen är två lådor till en katt. Katter är renliga av instinkt, de vill gå till ett ställe som är rent och fräscht för ute i naturen är det viktigt att inga rovdjur ska kunna lockas av lukten. Därför behöver vi kattägare respektera kattens naturliga instinkt och uppfylla kattens behov. Det handlar varken om att katten är elak eller smart. Den är ett djur.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Fredrik » fre 17 mar 2017, 19:46

men jag rensar kattlådan ofta, kanske blir katten mer och mer bortskämd ju tätare man rensar kattlådan?
Till slut vill katten ha en perfekt kattlåda varje gång?
:-)

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 17 mar 2017, 20:01

Fredrik skrev:men jag rensar kattlådan ofta, kanske blir katten mer och mer bortskämd ju tätare man rensar kattlådan?

Fast vad som är ofta för dig är ju tydligen inte tillräckligt ofta enligt din katt.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Fredrik » fre 17 mar 2017, 20:02

ok, får rensa den lite oftare

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 17 mar 2017, 20:09

Fredrik skrev:men jag rensar kattlådan ofta, kanske blir katten mer och mer bortskämd ju tätare man rensar kattlådan?

Fredrik, har du läst några kattböcker om kattens beteende? Det är ett djur du har. Och genom att säga att katten blir bortskämd så ser du ju på din katt som om den är en liten människa, vilket den inte är. Det kallas för att förmänskliga katten.

Det är kattens instinkt att göra sina behov på en ren plats. När vi skaffar katt så går vi ju med på att leva med det djurslaget och då måste vi också ordna så att deras behov blir uppfyllda. Det är faktiskt illa ställt i kattlådan om din katt bajsar utanför.

Hur skulle du känna det om du levde i en familj och alla bestämde sig för att bara spola varannan gång efter sig för att de tycker att du inte ska bli bortskämd? Hur länge skulle du tycka att det var ok att gå på en sån toalett?
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Fredrik » fre 17 mar 2017, 20:25

Tack för svaret, :rose:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 17 mar 2017, 21:10

Din katt är inte dum snarare försöker han säga åt dig att han inte tycker toa lådan situationen duger.

Har du bara en låda så bör du skaffa en till och rengöra lådan oftare än du gör.

mina går oftast bara på en låda fast jag har tre .så det blir att se till att ta bort klumpar och bajs mer än två gånger per dag. då den blir fylld snabbt

men samtidigt har katterna rena platser som de kan gå på när jag inte är hemma så de behöver inte söka upp andra platser för att göra sina behov.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 18 mar 2017, 00:53

Jag har haft olyckor utanför lådan vid några få tillfällen, men lyckligtvis längesedan nu. Jag fick lite taskigt samvete eftersom jag uppenbarligen misslyckats med att fixa en acceptabel lådsituation då. De gånger det hänt har jag tolkat det som en kombination av lite läskig låda och väldigt nödig katt. Lådorna var väl inte de allra fräschaste just då och bajset var precis utanför, och vid ett tillfälle på kanten.

Det blev liksom nära nog...

Nu har vi 2,5 lådor på 2 katter (en går bara att kissa i i nödfall...) plus en bonuslåda på balkongen som egentligen skulle tas bort, men det är tydligen härligt att pinka i minusgrader :roll: En av kissarna blir skitnöjd (no pun intended) när hon får kissa lite i en låda och sen byta låda för nr 2. Att katten med känsligast mage nu får en blandning av vanligt foder och magsnällt foder har nog också hjälpt lite, om det nu var hon som missade då.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 18 mar 2017, 10:16

Att katten bajsar utanför lådan är inte konstigare än att katten tycker att lådan som inte rensats är äcklig.

Vi vill inte gå och skita på en toalett där ngn bajsat eller kissat tidigare och inte spolat efter sig. Jag kan gå långt då för att hitta en spolad toa :-D
Bild

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bengal & Bondkatt

Inläggav angelicasamuelsson » sön 09 apr 2017, 14:26

Min katt gör samma!

lådan ska vara ren & har så mycket sand som hon vill ha. Liten prinsessa den haha!

Sen har jag även märkt att dem missar lådan, har ofta kommit på bägge katterna sitta lite för nära kanten.

lycka till :)
angelica

Bonnekatten
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Bonnekatten » ons 12 apr 2017, 17:18

Jag adopterade en 3-årig bondkatt för 4-5 dagar sen. Jag är inte kattvan alls, men ägaren skulle avliva henne för att hon kissade utanför lådan inomhus (innekatt har hon alltid varit). Förra ägaren trodde Majsans beteende berodde på stress/konkurrens från en annan katt de har.

Här hos mig gick hon och kissade på lådan varje gång, men bajsade de två första dygnen i soffan. Det berodde troligen på att hon inte fick tillgång till mitt sovrum för det var väldigt ostädat. Hon mjauade massor om nätterna när jag stängde in mig om nätterna, och även fast jag kom ut till vardagsrummet kl 3 första natten och sov på soffan (har två soffor) så hör jag hur hon dunkar i soffan och ser att hon försöker gömma bajset.

Problemet upphörde när jag städade sovrummet och nu låter henne ha tillgång in dit 24/7. Hon har förvisso bara hunnit bajsa en gång i lådan, men den här kattens problem verkade vara att jag stängde in mig. I morgon bitti eller ikväll lär hon va tvungen att gå igen, och hoppas då hon fortfarande går på lådan. Uppdaterar om så är fallet, annars har jag också samma problem som trådstartaren. Just nu känns det lugnt dock.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 12 apr 2017, 17:24

Hur många lådor har du ?
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Bonnekatten
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Bonnekatten » ons 12 apr 2017, 20:22

eye of a tiger skrev:Hur många lådor har du ?

Frågar du mig har jag en. Hon bajsa nyss igen i lådan, nu ligger hon i min famn och spinner gott efter lite blötmat.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 12 apr 2017, 20:55

Bonnekatten skrev:
eye of a tiger skrev:Hur många lådor har du ?

Frågar du mig har jag en. Hon bajsa nyss igen i lådan, nu ligger hon i min famn och spinner gott efter lite blötmat.

Då rek jag att du skaffar en eller två låder till. En katt som har en historia som gör sina behov utanför bör ha flera låder.

En hel del katter vill ha en att bajsa i och en att kissa i samt att kunna gora sina behov på flera ställen är också ett sätt att känna sig trygg på reviret.

Ger också tipset att kolla in böckerna catification och catify to satisfy av jackson galaxy
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"