Inflammation tandkött som inte läker

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inflammation tandkött som inte läker

Inläggav Pipett » fre 17 mar 2017, 08:42

Min lilla katt Casper 10 mån har haft inflammation i tandköttet ett tag nu.
Veterinären vill bara kolla en sak i taget och jag har inte råd att gå på massa besök när dom borde kunna kolla upp allt tänkbart på en gång.
Så här är det jämt när man besöker veterinärer...
Så jag tänkte kolla om ni har några idéer eller varit med om liknande.

Tänderna ser fina ut men dom gjorde ingen röntgen - varför vet jag inte.
Han är väldigt röd och svullen i tandköttet.
Det hänger ner små flikar över dom innersta kindtänderna, pga svullnad sa vet.
Svårt att se hur det ser ut under.
Vet. trodde absolut det var Calicivirus och tog ett prov på det och kollade inte speciellt noga annars.
Han hade inte Calici och visar heller inga andra symtom på det.
Nu äter han kortison och jag rengör med Stomodine.
Det luktar inte riktigt lika illa men fortf svullet och rött (ev har det minskat, minns ej säkert).

Nu vill vet. att jag ska komma in så hon får titta igen.
Jag frågade vad hon tror det kan vara men det var svårt att få ur henne vad hennes plan är.
Hon räknade upp Herpes (han har inga symtom på det), svamp (borde dock bli sämre av kortison sa hon), allergi eller nåt immunologiskt.
FORL har hon inte nämnt alls.
Jag vill inte åka dit flera ggr bara för att dom ska titta...
Helst vill jag ta reda på vad jag kan be dom att kolla upp.

Är det ens nödvändigt att kolla herpes när han inte har typiska symtom?
Om det är immunologiskt - hur kollar dom det?
Då borde väl kortison ha gett effekt, han har ätit det snart 3 veckor, eller kan det ta längre tid?
Min andra katt har stomatit och jag frågade om han kan ha blivit smittad, det trodde hon inte eftersom det inte hade spridit sej i munhålan.
Min tanke är att det kanske inte hunnit göra det än...

Till saken hör att han ätit 2 antibiotika kurer sedan november.
Den första gav inte nån större effekt.
Den andra fick han i jan pga att han blev akut sjuk (bl.a hög feber) och fick ligga på IVA i 2 dygn.
Han repade sej men ingen vet vad som hände.
Blodet koagulerade dåligt och han blödde i tandköttet.
Troligen inte förgiftad men reagerade så och han fick medicin för det.
Inflammationen i tandköttet blev lite bättre av antibiotikan första veckan men blev sen sämre igen (blöder inte nu).

Jag tänker att denna plötsliga infektion han drabbades av hade något samband med inflammationen i munnen.
Den första vet. i nov trodde att han hade dåligt immunförsvar.
Jag upptäckte efter drygt 1 månad att han hade mask.
I Jourhemmet där han bodde kom och gick många katter och han var bara avmaskad 1 gång drygt 1 månad innan jag hämtade honom.
Jag avmaskade honom 2 ggr för att vara säker.

Det togs en massa prover på honom när han låg på IVA.
Förutom de vanliga även FIP/Felv och Corona.
Och nu Calici.
Har ni nån idé på vad man borde kolla?
Borde jag gå till en annan veterinär som kanske gör det mer grundligt på en gång?
Jag vet bara inte vart jag ska vända mej då jag har varit på alla ställen i stan och inte riktigt har förtroende för nån.
Jag önskar man kunde ringa och fråga vad andra veterinärer anser att man borde kolla och få prisuppgifter, men alla vill ju att man kommer dit och alla besök kostar runt 1000 kr bara för att titta...

They say time heals everything, but I'm still waiting...

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Inflammation tandkött som inte läker

Inläggav Aziz » fre 17 mar 2017, 10:44

Låter jobbigt. Har tyvärr inte mycket att komma med men då du undrar över möjlighet att ringa en veterinär istället så kan jag tipsa om att Agria har tel rådgivning. Kan det vara något?

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » fre 17 mar 2017, 12:44

Nu är det en väldigt ung katt, men jag tänker på gingivostomatit som är just inflammation i tandköttet. Dels kan det bero på en reaktion på placket på tänderna, men en del har problem även efter att man tagit bort samtliga tänder. Jag står inför detta dilemma själv med en katt som ska ta bort sina sista två tänder på onsdag och då får vi se ifall det läker ut eller om det är den tråkiga varianten som inte blir bättre. Detta är dock en gammal katt och jag blir fundersam till denna diagnos just eftersom din katt är så ung. Men jag har inte kunskap om hur unga individer som kan drabbas.

Du kan googla på "feline chronic gingivostomatitis" för mer information.

Jag vet att du inte har allt för långt till Stockholm och kan du ta dig till Mälarhöjdens Veterinärpraktik så är de helt överlägsna på tänder.
Bild

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » fre 17 mar 2017, 22:19

myntasmatte skrev:Nu är det en väldigt ung katt, men jag tänker på gingivostomatit som är just inflammation i tandköttet.

Det är just det min andra katt har.
Hade en katt som slutade äta och dog pga det för snart 1 år sen.
Veterinären påstod att katter inte slutar äta pga ont i munnen utan menade att han mådde illa.
Men jag såg att han hade ont och ville äta.
Ett halvår senare fick min andra katt samma problem att äta.
Jag åkte till en veterinär i Karlskoga som rensade munnen och drog ut 7 tänder.
Hon är inte bra i munnen än.
Funderar om dom alla fått samma problem.
Än så länge har Casper inga problem att äta.

Tyvärt vet jag inte hur han såg ut när han kom hit för han var så skygg.
Jag lät honom äta andra kattens matrester men slutade med det när jag upptäckte att han var inflammerad.
Men nu anser ju denna veterinär att det inte skulle vara stomatit så jag vet inte om jag ska lita på det.

Det är svårt för mej att åka längre sträckor.
Jag kan göra det 1 gång men om det behövs flera besök så blir det svårt.
Har träffat så många veterinärer de senaste åren och har svårt att lita på nån.
Den veterinär som nonchalerade min bortgångna katts problem är den som anses vara bäst på tänder här.

Funderar på hur mycket stress kan påverka...
Vi har alla haft en stressad miljö här och med alla sjukdomar blir det inte bättre.
Kattungen och den äldre går tyvärr inte ihop så bra heller.
Använde Feliway i flera månader men kändes inte som det hjälpte.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 18 mar 2017, 14:31

Jag förstår att det är en besvärlig situation :hug:

Om din andra katt (som dragit ut 7 tänder) har tänder kvar, så se till att ta bort samtliga tänder. Om det är FCGS så blir 80% bra efter fullständig tandextraktion, medan 20% fortsätter att ha problem, och då får man behandla med smärtstillande och inflammationshämmande. Men det är väldigt väsentligt att få bort tänderna.
Bild

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » lör 18 mar 2017, 15:46

myntasmatte skrev:Jag förstår att det är en besvärlig situation :hug:

Om din andra katt (som dragit ut 7 tänder) har tänder kvar, så se till att ta bort samtliga tänder. Om det är FCGS så blir 80% bra efter fullständig tandextraktion, medan 20% fortsätter att ha problem, och då får man behandla med smärtstillande och inflammationshämmande. Men det är väldigt väsentligt att få bort tänderna.

Ja nu när jag vet mer förstår jag inte varför dom inte tog alla tänder.
Men dom tyckte inte man skulle dra friska tänder.
Nä det tjänar dom ju på, att det dras några då och då...

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 18 mar 2017, 16:30

Pipett skrev:Ja nu när jag vet mer förstår jag inte varför dom inte tog alla tänder.
Men dom tyckte inte man skulle dra friska tänder.
Nä det tjänar dom ju på, att det dras några då och då...

Det är ett ganska stort kroppsligt trauma att dra ut tänder och jag tror att praxis i Sverige är att ta det i omgångar. Men däremot måste de vara väldigt tydliga med att alla ska bort, och inte ge sken av att det räcker med att dra ut några. Inte om det är FCGS.
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 18 mar 2017, 20:18

Så tråkigt att du drabbats så hårt med sjukdomar, ibland är det inte rättvist.

Jag tror inte att det är smittsamma sjukdomar men det kan vara så att dina katter har blivit smittade av vanliga kattsjukdomar som satt ner immunförsvaret eller om de är släkt kan de ha en ärftlig nedsättning av immunförsvaret. Visst är det så att stress påverkar hälsan negativt men dina kissar mår ju inte bra just nu och det är ju inte så konstigt om de inte är i harmoni.

Jag tror inte att din vett försöker förhala eller fördyra något utan vetten försöker utesluta allt och prova med en mjukare behandling först för att se om det gör någon effekt.

Tyvärr brister det i kommunikationen många gånger och det hade ju varit bättre om du fått en klarare bild över helheten redan från början när du är en del av vården av kissarna. Är du lugn och säker påverkar det ju även katternas hälsa oavsett hur utgången blir.

Mitt tips är att spalta ner några frågor - skriv ner dom och ta med eller prata med vetten innan besöket så att du kan skicka frågorna. Viktigt är att du får svar på det som oroar dig. När man är mitt i besöket är det så mycket annat man behöver ha koll på så det är inte alltid att allt kommer fram.

Jag har lagt upp två föreläsningar om FCGS (Feline Stomatitis) i tråden Kattdokumentärer, föreläsningar ... ifall du vill ta del av mer information om just den sjukdomen. Jag väljer att lägga dom där så att du själv kan välja om vill se dom eller inte.

Buskissen håller alla tassar och en svans för er alla!

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » ons 22 mar 2017, 00:00

myntasmatte skrev:Det är ett ganska stort kroppsligt trauma att dra ut tänder och jag tror att praxis i Sverige är att ta det i omgångar. Men däremot måste de vara väldigt tydliga med att alla ska bort, och inte ge sken av att det räcker med att dra ut några. Inte om det är FCGS.

Dom satte iaf diagnos gingivostomatit.
Det fanns ingen plan på att ta bort fler om det inte visade sej behövas.
Snarare lät det som att man i möjligaste mån skulle spara de som gick att spara.

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » ons 22 mar 2017, 00:42

Klipper bort lite ur citatet för att det inte ska bli så mycket text.

Missan skrev:Jag tror inte att det är smittsamma sjukdomar men det kan vara så att dina katter har blivit smittade av vanliga kattsjukdomar som satt ner immunförsvaret eller om de är släkt kan de ha en ärftlig nedsättning av immunförsvaret. Visst är det så att stress påverkar hälsan negativt men dina kissar mår ju inte bra just nu och det är ju inte så konstigt om de inte är i harmoni.
...
Jag har lagt upp två föreläsningar om FCGS (Feline Stomatitis) i tråden Kattdokumentärer, föreläsningar ... ifall du vill ta del av mer information om just den sjukdomen. Jag väljer att lägga dom där så att du själv kan välja om vill se dom eller inte.

Vilka sjukdomar kan sänka immunförsvaret?
De har kollat det mesta på Casper då han var in akut, samt att dom kollade calici sist.
Vet. pratade om andra virus t.ex herpes, men jag tycker inte han har symtom på dessa sjukdomar.
Läste lite om herpes nu, det är tydligen svårt att testa en vaccinerad katt om den inte har t.ex sekret i ögat.

Dessutom är kortison INTE bra för immunförsvaret.
Känns inte direkt bra...
Vad finns det som är bra för immunförsvaret?
T.ex nån mat?

Ingen av mina katter är/var släkt.
De 2 jag har nu har aldrig gosat med varann så enda smittorisken är toalådor och i början när jag lät Casper äta upp Minsans rester.
Om det fanns virus i jourhemmet borde det ha märkts och dom borde ha berättat det för mej, hoppas jag...

Jag är rädd att min psykiska ohälsa påverkar katterna negativt.
Och ju sämre dom mår desto sämre mår jag.
En ond cirkel...

Tack för info, ska se om min hjärna orkar ta in det.

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » ons 22 mar 2017, 00:55

Läste om CBD-olja, kan det vara något att testa?

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » ons 22 mar 2017, 15:51

Pipett skrev:Läste om CBD-olja, kan det vara något att testa?

L-lysin är bra för immunförsvaret. CBD-olja använder de i USA, har sett att människor använder det i Sverige också. Men jag vet inte så mycket om det, annat än att det sägs vara rena mirakelmedlet. Men du kan nog förvänta dig rejält motstånd om du frågar en veterinär. Känner du till kolloidalt silver? Det blir ju fullkomligt ramaskri om det tas upp för diskussion i facebook-grupper t.ex. Men själv kan jag inget om det, så jag uttalar inte mig.

Bäst är nog att läsa på och bilda dig en egen uppfattning. Veterinärer kan vara konservativa och frågar man i forum eller grupper så riskerar man att stöta på "frälsta" som kanske inte är pålästa, men nog så påstridiga.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 22 mar 2017, 18:43

Det mesta som påstås vara rena mirakelmedlet som botar allt brukar mest vara ett mirakelmedel för att få pengar att mirakulöst försvinna. Jag har själv en kronisk sjukdom och brukar få välmenande tips. Jag har lärt mig att sortera bort sånt som påstås bota allt mellan himmel och jord (även kroniska sjukdomar och medfödda skador som per defenition inte kan botas) för det är oftast lurendrejeri. Den som tipsar kan ha känt sig bättre av det, men det kan lika gärna vara placeboeffekt så jag tänker inte slösa pengar på dyra halmstrån.

Kortison dämpar immunförsvaret, bland annat. Det kan vara bra om immunförsvaret reagerar för starkt (t.ex. i en allergisk teaktion eller olika autoimmuna sjukdomar där immunförsvaret attackerar den egna kroppen).

Ibland behöver en svullnad och irritation försvinna för att kroppen ska kunna läka sig själv, och i såna fall används kortison för att lugna ned.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 22 mar 2017, 19:56

myntasmatte skrev:
Pipett skrev:Läste om CBD-olja, kan det vara något att testa?

L-lysin är bra för immunförsvaret. CBD-olja använder de i USA, har sett att människor använder det i Sverige också. Men jag vet inte så mycket om det, annat än att det sägs vara rena mirakelmedlet. Men du kan nog förvänta dig rejält motstånd om du frågar en veterinär. Känner du till kolloidalt silver? Det blir ju fullkomligt ramaskri om det tas upp för diskussion i facebook-grupper t.ex. Men själv kan jag inget om det, så jag uttalar inte mig.

Bäst är nog att läsa på och bilda dig en egen uppfattning. Veterinärer kan vara konservativa och frågar man i forum eller grupper så riskerar man att stöta på "frälsta" som kanske inte är pålästa, men nog så påstridiga.

Här finns det lite att läsa om kolloidalt silver:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... lt-silver/

Inget jag skulle ge mina Prickisar!
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 22 mar 2017, 22:15

Pipett skrev:Vilka sjukdomar kan sänka immunförsvaret?
De har kollat det mesta på Casper då han var in akut, samt att dom kollade calici sist.
Vet. pratade om andra virus t.ex herpes, men jag tycker inte han har symtom på dessa sjukdomar.
Läste lite om herpes nu, det är tydligen svårt att testa en vaccinerad katt om den inte har t.ex sekret i ögat.

Jo, det är säkert därför man gjort så många tester. Din kisse kan bära på något virus fast det inte finns några symptom. Sen är det ju så att din kisse verkligen varit mycket dålig under en period och det isig kan ha gjort att immunförsvaret försvagats men nu spekulerar jag.

Pipett skrev:Dessutom är kortison INTE bra för immunförsvaret.
Känns inte direkt bra...
Vad finns det som är bra för immunförsvaret?
T.ex nån mat?

Jag förstår din oro kring kortisonet och blir det ingen förbättring med det kan man undra om det är en medicin som kissen behöver.

Tips som finns är att ge katten allergifoder för att undvika all påfrestning på kattens immunförsvar. Det finns till och med en del som rekommenderar att undvika vaccinationer eftersom även det blir en påfrestning men det skulle inte jag undvika.

Pipett skrev:Ingen av mina katter är/var släkt.
De 2 jag har nu har aldrig gosat med varann så enda smittorisken är toalådor och i början när jag lät Casper äta upp Minsans rester.
Om det fanns virus i jourhemmet borde det ha märkts och dom borde ha berättat det för mej, hoppas jag...

Tyvärr är det väl så att det inte alltid framgår om en katt är smittad eller inte eftersom en smittad katt inte alltid behöver uppvisa symptom så det är inte gott att veta även om man är försiktig.

Pipett skrev:Jag är rädd att min psykiska ohälsa påverkar katterna negativt.
Och ju sämre dom mår desto sämre mår jag.
En ond cirkel...

Det är naturligt att bli ledsen och vara orolig om man har ett sjukt husdjur oavsett vilken art det än är. Det är isig ett friskhetstecken även om man nu inte känner det så. Dina katter betyder säkert väldigt mycket för din hälsa precis som det gör för många andra oavsett om man är hårt prövad eller inte och dina katter kunde inte få en bättre tillvaro än hos dig. Det är inte ditt fel att de inte mår bra och du gör allt för att de ska må bättre.

Jag tycker att du ska spara dina pengar till annat än till dessa medel du hänvisar till. Om inte annat så för att man inte riktigt vet hur en katt kommer att reagera för de ämnen som finns där men som kanske inte påverkar oss människor.

Pipett skrev:Tack för info, ska se om min hjärna orkar ta in det.

Ta det varligt och var rädd om dig och kissarna.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"