Katt som verkar hungrig

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Katt som verkar hungrig

Inläggav Merci » mån 13 mar 2017, 13:18

Hej!

Jag har precis tagit hand om en katt som annars skulle ha avlivats. Hon är en liten dam på någonstans mellan 3-5 år och 3 kg. I sitt förra hem fick hon torrfoder köpt på ICA och hon hade i princip alltid mat i skålen.

Nu har jag köpt Royal canins foder för kastrerade katter och följer deras doseringstabell. Första dagen hällde jag upp hela dagens dos direkt och det tog slut i ett swisch. Efter det har jag delat upp det på tre så hon ska slippa stå utan mat resten av dagen, men hon står vid matskålen och försöker ge intrycket av att hon svälter. Gillar hon bara maten väldigt mycket? Blir hon orolig när hon är van vid att alltid ha mat?

Är det bättre att ge allt på en gång så hon får äta sig rejält mätt eller att dela upp det så som jag gör nu? För svälter gör hon ju inte haha.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Katt som verkar hungrig

Inläggav eye of a tiger » mån 13 mar 2017, 13:22

Tänk på att fasa in långsamt när du byter. sen så kan det vara att torfoder inte mättar . så jag skulle rek att du långsamt börjar fasa in bra blötmat som bozita eller mjau . då blötmatt mätar mera. så du har både och
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » mån 13 mar 2017, 13:27

eye of a tiger skrev:Tänk på att fasa in långsamt när du byter. sen så kan det vara att torfoder inte mättar . så jag skulle rek att du långsamt börjar fasa in bra blötmat som bozita eller mjau . då blötmatt mätar mera. så du har både och

Tack för svaret. Enligt veterinären så skulle det här mätta bra. Det var tydligen speciellt bra för innekatter som riskerar att äta för mycket.
Våtfoder testade jag först men det gillar hon inte alls. Det blir helt enkelt inte uppätet. Jag vet tyvärr inte exakt vilken mat hon hade innan, tror det varierades en del. Eftersom förra ägaren gick bort så kan jag inte ta reda på det heller.

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » mån 13 mar 2017, 13:55

Royal canins är inte ett bra foder, det är fyllt av spannmål och mininivån av protein. Det är så dumt att tillverkarna gör foder för kastrerade katter med så stora mängder kolhydrater till katter som ju är köttätare.

Blötmat innehåller däremot vad katten behöver, hög andel protein och hög andel vatten. Katten kan också äta ordentliga portioner så att de håller sig mätta och nöjda utan att bli överviktiga. Många veterinärer är inte utbildade i kattens näringsbehov, dessutom säljer många kliniker olika torrfodermärken för att få in pengar. Och det är tråkigt nog så att de trugar gärna på kattägare speciella torrfoder för kastrerade katter.

Jag vet inte vilket blötfoder du provat till din katt, hon är fortfarande ny hos dig så du bör ge det lite tid. Hon väger ju bara 3 kg så jag skulle satsa på att ge henne mat så att hon får lov att äta sig mätt. Hon ska defintivt inte bantas eller ha foder för kastrerade.

Det finns bra information om kattens näringslära om du vill läsa på: http://www.kattstatus.se/page1.html
Det finns också bra grupper på facebook där många kattmatskunniga personer ger råd.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » mån 13 mar 2017, 14:28

Finns det något torrfoder som faktiskt är bra? Jag har till tidigare katter använt Eukanuba och tyckt det fungerat bra och tyckte inte det skiljde direkt i innehåll mellan det och Royal canin?
Jag har testat några olika under den månad jag haft henne, plus att hon tydligen ratat våtfoder innan. Hade planerat att köra BARF men det känns dyrt om hon vägrar äta det.
Hon är bra på att dricka vatten utöver maten så jag behöver inte oroa mig för det i alla fall.
Varför ska hon inte äta foder för kastrerade?

Hon är liten, men absolut inte spinkig. Hon är dessutom pigg och glad så upp i vikt behöver hon inte gå :)

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » mån 13 mar 2017, 14:49

Bara för att jag skrev det här inlägget så har hon inte slukat all mat direkt idag och hon har inte antytt att hon velat ha mer. Men jag borde kanske inte ge upp tanken om barf ändå.

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » mån 13 mar 2017, 15:24

Royal canin är bra mat. Att hon är så ivrig på maten kan ju vara så enkelt att Icas mat inte är någon höjdare. Har du tur så kanske du kan ha fri tillgång efter någon veckan när hon lärt sig att det är den här goda maten som gäller nu. Sen är det ju aldrig fel om dem vill äta lite blötmat också.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 13 mar 2017, 16:08

RC innehåller en hel del spanmål som de flesta torrfodder gör

prova med frysna much bullar . helfoder och du behövr bara ta fram 1 bulle i taget
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » mån 13 mar 2017, 16:16

Merci skrev:Finns det något torrfoder som faktiskt är bra? Jag har till tidigare katter använt Eukanuba och tyckt det fungerat bra och tyckte inte det skiljde direkt i innehåll mellan det och Royal canin?
Jag har testat några olika under den månad jag haft henne, plus att hon tydligen ratat våtfoder innan. Hade planerat att köra BARF men det känns dyrt om hon vägrar äta det.
Hon är bra på att dricka vatten utöver maten så jag behöver inte oroa mig för det i alla fall.
Varför ska hon inte äta foder för kastrerade?

Hon är liten, men absolut inte spinkig. Hon är dessutom pigg och glad så upp i vikt behöver hon inte gå :)

Har du kollat länkarna jag lagt in? Där kan du få hjälp om hur man bedömer foder och räknar ut innehållet. Det fodret innehåller mest av anges som de första ingredienserna och RC sterilised är det:
Torkat fjäderfäprotein, majs, vegetabiliskt proteinisolat.
Katter är rena köttätare, och behöver en kost med hög proteinhalt, hög fetthalt och hög vattenhalt. De kan inte kompensera bristen på vätska i fodret med att dricka själv de mängder de behöver.
Just foder för kastrerade brukar innehålla mindre mängd protein, mindre mängd fett och större mängder kolhydrater. Torrfodertillverkarna gör ju egentligen mat åt andra djurslag än katt....katter ska inte ha de mängderna kolhydrater.

Det finns bättre torrfoder, som du själv nämnt, men fortfarande är det för mycket kolhydrater och för lite vätska för att det ska vara ett bra foder för katt. Du är själv inne på BARF så du har ju tänkt rätt. Har du provat Mush Vaisto färdig BARF för katt? Kanske gillar hon de köttbollarna.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 13 mar 2017, 16:32

När vår äldsta katt flyttade hem till oss 4 år gammal fick han också RC till en början. Av den tidigare ägaren hade han få billigaste torrfoder från Ica. Han kastade i sig maten och gick ganska snabbt upp för mycket i vikt. Då byte jag till ett torrfoder som heter Canagan och serverar det endast i aktivitetskeksaker. Han får också våtfoder, Mjau eller Gourmet tre gång per dag. Det gjorde att han återfick formen och numer får han bara sitt älskade torrfoder från RC som godis då och då. Det verkar som om vissa katter tycker RC är otroligt smakligt så det kanske bara är det som gör att hon inte kan få nog, inte hunger i sig. Se upp för övervikt om du fortsätter med RC.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » tis 14 mar 2017, 12:34

Gisele skrev: Har du provat Mush Vaisto färdig BARF för katt? Kanske gillar hon de köttbollarna.

Jag har inte testat det än, men det är den och från vom som jag tittat på. Bollarna verkar ju otroligt smidiga att servera. Tyvärr blir det lite drygt det dubbla priset mot var hennes mat kostar nu och sambon är väldigt opepp på det så jag måste i så fall hitta dom billigare någonstans.
visst kan man tillverka eget men det kräver lite mer tid och planering än vad jag känner att vi kan lägga på det nu.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » tis 14 mar 2017, 12:41

Aziz skrev:När vår äldsta katt flyttade hem till oss 4 år gammal fick han också RC till en början. Av den tidigare ägaren hade han få billigaste torrfoder från Ica. Han kastade i sig maten och gick ganska snabbt upp för mycket i vikt. Då byte jag till ett torrfoder som heter Canagan och serverar det endast i aktivitetskeksaker. Han får också våtfoder, Mjau eller Gourmet tre gång per dag. Det gjorde att han återfick formen och numer får han bara sitt älskade torrfoder från RC som godis då och då. Det verkar som om vissa katter tycker RC är otroligt smakligt så det kanske bara är det som gör att hon inte kan få nog, inte hunger i sig. Se upp för övervikt om du fortsätter med RC.

Tack för tipset! Gissar att det är en kombination av att det är godare och förvirringen över att hon får mat tre gånger per dag istället för att ha det konstant som gjort att hon kastat i sig maten. Lustigt att det lugnade ner sig precis efter jag startat den här tråden. Nu delar hon upp måltiderna på två tillfällen iaf och verkar inte orolig över att det aldrig ska fyllas på igen. :grin:
Jag håller strikt koll på mängden mat jag ger henne och väger henne emellanåt så hon varken ska gå upp eller ner i vikt så förhoppningsvis så märker jag om det börjar gå åt något håll :)

Kattvän-78
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattvän-78 » tis 25 apr 2017, 15:58

Ett annat tips om katten slänger i sig maten och sedan blir stressad av att skålen är tom är att lägga ut torrisarna runt om i hemmet istället så att hen måste anstränga sig lite för att få tag i dem. Då får hen dessutom något meningsfullt att göra (särskilt bra om det är en innekatt). Det här funkade bra med min katt som åt allt vad han kom över så fort som möjligt, och sedan hann bli alldeles för hungrig innan det var dags för nästa måltid.

Men nu verkar det ju ha löst sig för dig och din katt ändå!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"