Katterna kräks ofta efter matintag

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mareng73
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Siames och seychellois
Kontakt:

Katterna kräks ofta efter matintag

Inläggav Mareng73 » sön 12 mar 2017, 15:30

Har två siameser (9 år) och en oriental (2 år). Från början har katterna fått blötmat (pussi, mjau) och torrfoder (RC) men jag fick bara slänga blötmaten då de var sparsmakade, så vi bestämde att de bara skulle få torrfoder och började med Acana. I början gick det bra men efter någon vecka kom kräkningar lite nu och då med allt från smält till osmält mat, inga hårbollar. Vi har anti-glupskskålar. Nu har vi har bytt för någon månad sedan från Acana till Carnilove då det ska vara ett likvärdigt foder men med större bitar så de måste tugga och inte kan sluka dem hela. Det gick bra till en början men efter en dryg vecka så började de kräkas. Någon mer som varit med om liknande? Vad gjorde ni för att få bukt med kräkningarna? Vet inte vad vi ska göra, vilket foder vi ska ge så de inte kräks. Det är pigga och friska i övrigt. Tacksam för snabbt svar
Mareng med 3 katter

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Katterna kräks ofta efter matintag

Inläggav Yrhättans » sön 12 mar 2017, 19:15

Äter de för fort även med specialskålar? Ger ni mat på bestämda tider eller har de tillgång till mat hela tiden?
Generellt är blötfoder bättre men jag förstår det kan vara svårt om de inte äter bra. Hur är det med vikten, smala, runda eller lagom?
Kräks de direkt efter maten eller kräks de timmar efteråt?

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » sön 12 mar 2017, 21:44

Just halvsmält mat är ett tecken på att de hetsäter. Det kan tom vara så att de är för tomma i magen när mat väl serveras och att de kastar i sig maten och kräks. Det kan också vara något med fodret som de inte riktigt tål. Katter tuggar inte maten, men jag förstår din tanke med att ge dem större bitar.

Det brukar vara svårt att få en torrfoderkatt att gå över till blötmat så länge det finns torrfoder i närheten. Tillverkarna, speciellt RC, sprayar sin mat med smakförstärkande medel för att locka katterna. Det gör inte blötmatstillverkarna så därför kan det krävas lite lirkande att få katterna över på blötmat. Det brukar fungera om man serverar blötmat på morgonen när de är hungriga efter natten.

Hur gör du med mängden mat och hur ofta serverar du?
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » fre 17 mar 2017, 11:29

En av mina kräks om det gått för lång tid mellan målen. Hon är rätt smal och föredrar torrfoder, men det finns alltid blötmat framme som hon äter av om hon "måste". Torrisar är godis och nattamat när vi släcker hemma. Nu har jag tur att den andra katten säger till tydligt om maten är slut (välta saker :roll: ) då han inte tackar nej till blötmat.
Jag är inte så orolig över att blötmaten "blir dålig" så ibland blir det lite torra smulor på en kant, och dessa äter gärna den smala katten. Under förutsättning att det inte är något de inte tål i den mat det äter, skulle jag föreslå att du prövar att ge mat lite oftare. Då är det även möjligt att utesluta helt tom mage som anledning till kräkningarna.
Men här är många av olika åsikt. Jag tycker det fungerar med mat framme av just anledningen att ena katten annars kräks, och den andra blir sur och välter allt från blomkrukor till böcker ur bokhyllan i kombination av primalskrik (han är dessutom döv så det finns bara en volym) när han är hungrig :smile:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"