Min katt har blivit aggressiv mot hundarna!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Emlan91
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min katt har blivit aggressiv mot hundarna!

Inläggav Emlan91 » fre 10 mar 2017, 10:01

För 6 månader sedan så fick vi en liten bebis och strax efter det försvann våran äldsta katt (då 11 år, nu 12år) ut genom ett öppet fönster. Hon har varit innekatt hela livet förutom de gånger vi varit i våran sommarstuga som ligger på en ö.
Vi hittade igen henne efter 6 veckor, väldigt utmärglad men hon blev snabbt återställd.
Vi har även två hundar hemma och ytterligare en katt på snart 4 år som idag är utekatt. Den yngre katten har alltid gått bra ihop med hundarna men den äldre fräser åt dem, men de brukar då backa undan och det har inte varit mer med det. Förrän nu.

Hon har aldrig varit speciellt barnkär, alltid gömt sig om det varit barn i närheten. Men våran son har hon varit förtjust i sedan dag ett och hon tror nästan att det är hennes egen, men aldrig haft något problem av att andra djur eller människor varit i närheten av honom.
Men då för några dagar sedan så satt jag och matade sonen och när maten sedan tog slut skrek han till. Katten flög då på ena hunden som kom in i köket precis då och det blev slagsmål mellan de två. Samtidigt kom den yngre katten och flög på hunden han med. Fick isär dem och sambon kom och schasade bort katterna till övervåningen. När de sedan kom ner ett par timmar senare flög den äldre katten på hundarna igen.
Har sedan haft de separerade i ett par dagar men igår var allt som vanligt igen så tänkte att det kanske är lugnt nu. Så imorse när jag var på väg ner för trappen med sonen jollrande i famnen och hundarna skyndande bakom så ser jag henne komma från köket i full fart och hon flyger sedan på ena hunden. Sonen skriker till och då släpper hon taget om hundarna och precis när jag ska skicka upp dem igen så flyger den yngre katten på dem. Jag skyndar mig in i vardagsrummet med sonen och lägger honom i vagnen och stänger in honom där och går sedan ut för att kolla läget. Den äldre katten är i köket, den yngre på övervåningen och hundarna ligger på golvet i sovrummet på övervåningen.
Antagligen så flög hon på dem för att sonen gjorde ett tjut när vi var på väg ner och för att hundarna alltid ska ha bråttom (håller på för fullt med att lära bort det, men vi har inte bott i hus så länge).

Jag undrar om det är någon som har något förslag på hur jag ska lösa det här. Vill inte behöva ta bort katten som är fullt frisk och som sagt varit med mig i 12 år nu, haft henne sedan hon föddes. Annars är hon världens snällaste katt men det är bara det att hon är så överbeskyddande mot sonen.
Jag vill inte behöva oroa mig så fort han gör ett litet ljud att det ska bli slagsmål och största oron är att han hamnar emellan när han snart börjar på att krypa eller att något av djuren skadas eller ännu värre! :cry:

Har läst lite om feromonsprayer, någon som har kunskap av detta?
Kanske även ska tillägga att den yngre katten är en kastrerad hankatt.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Min katt har blivit aggressiv mot hundarna!

Inläggav eye of a tiger » fre 10 mar 2017, 10:09

Jag tror hon nu förknipar sonens ljud med saker hon blir rädd för och det blir en överlags handling då hunden och hon rök i hop.

jag ger tippset att du sära på dessa två med nätdörr och gör det positivt .mat endast när de känner lukten av varandra. lek samt beröm

låt det gå längre än två dagar . så länge de behöver det. Håll henne inne

Katten har nog fått ett trauma och hon behöver inse att det finns ingen fara sama sak med hunden

jag rek sussane hellman med.

Kolla in Jackson galaxys intoducerings film på youtub och hans böcker catification och catify to satisfy

feliway i väggen om ni inte har det och lungnade som seren-um
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Emlan91
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Emlan91 » fre 10 mar 2017, 10:19

Tack för svar!

Har inte feliway eller liknande i dagsläget man verkar som att det är dags att skaffa.
Ska se om det går att lösa på något sätt att ha nätdörr men är inte så enkelt då vi inte har så många ställen där man kan sätta en. Det jag blir så brydd över är att det funkat hur bra som helst mellan dem alla tills för några dagar sedan.

Hon är innekatt och kommer fortsätta att vara det, var bara oturligt att hon skulle smita ut i höstas.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 14 mar 2017, 01:03

Mitt i allt elände, och jag förstår verkligen att det är skitjobbigt, kan jag ju tycka att det är lite gulligt att katten älskar din son och försvarar honom även om det blir helt fel. Tänker lite på youtube videon med katten som försvarar den lilla killen som leker utanför sitt hus när en hund kommer och hotar honom. :luv:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 14 mar 2017, 09:47

Feliway adapter som som man sätter i vägguttag är mkt bättre än sprayen. Det finns 2 varianter, vanliga Classic som ger trygghet på reviret och Friends som är bättre vid osämja. Är det riktigt jobbigt kan det vara bra att prova båda tror jag. Tipsar om att Apotea.se har bra pris på feliway.

Jag tror att det är så enkelt att din katt missuppfattade situationen och trodde att hundarna hotade hennes älskade lilla pojke. Vi har råkat ut för liknande situation då hankatten råkade få linan till en vippa runt ena tassen som en strypsnara. Han sprang i full fart in under matbordet och vippan fastnade i stolsbenen så snöret drog hårt åt runt tassen. Han skrek i panik och när jag kröp in under bordet för att få loss linan kom honkatten som missförstod och trodde att hankatten flugit på mig och hon flög ordentligt på hankatten för att skydda matte.

En bra återintroduktion av katter och hundar med nätdörr, se till att katterna associerar hundarna med bra saker genom lek, godis mm enl Jackon galaxys tips som Eye redan skrivit. Det kan vara bra att hålla den andra katten inne för att minimera ev stress som kan bli av dofter som den katten kommer in med, allt för att få ner stressnivån.

Det finns också mkt milt lugnande medel som t.ex zylkene :
http://www.veterinarbutiken.se/beteende ... lkene.html

Att träna hundarna är också viktigt men det har ni ju redan börjat med.

Håller med mjlee om att det på sitt sätt är rörande att katten älskar er lilla pojke så mkt och verkligen vill skydda!!

Som en sista åtgärd om ni inte får ordning på situationen - ta kontakt med Susanne Hellman
http://www.kattproblem.se/
Hon har enkla, vettiga och konkreta förslag och flera på forumet har mkt goda erfarenheter av henne.
Bild

Emlan91
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Emlan91 » tis 14 mar 2017, 12:51

Ja till en början tyckte jag också att det var gulligt då hon gick fram och skulle trösta han när han var ledsen, stryka sig mot, krypa nära och slicka på hans huvud eller händer. Men sedan hon började ta ut det över hundarna har det varit otroligt jobbigt.

Vet att ni alla rekommenderar nätdörr men det är som svårt då vi inte har så många ställen där vi kan ha en då jag helst vill kunna ha öppet mellan kök och vardagsrum och det är bara de två rummen vi har på nedervåningen, anledningen är att om jag håller på att diska eller laga mat vill kunna ha uppsikt över sonen när han ligger i vardagsrummet så om han blir ledsen eller så är jag snabbt på plats.
Hittills har jag löst det med att ha hundarna och oss själva instängda i vardagsrummet på dagarna, och sedan ha sonen i barnvagnen om han är vaken med mig i köket om jag behöver göra något där. Har även stängt in dem på övervåningen ibland men de gillar inte att sitta där själva när de hör att vi är nere.

Ena hunden är ca 9 år gammal så de har ju levt med varandra väldigt länge. De har aldrig varit överens men aldrig bråkat. Det har varit lite fräs men hundarna tittar alltid ner i golvet och det gör de än. Tills dess att de har en katt på ryggen som kommit flygande på dem.

Blev även en mindre incident igår då båda katterna låg under barnvagnen. Den äldre hunden skulle in i köket och äldre katten flög då på henne vilket utlöste att hon sprang och båda katterna efter. Den yngre hunden på snart 6 år ligger alltid i sonens rum nattetid så han for dit upp dit även katterna for så äldre hunden skulle efter men hann stoppa henne.
Vet inte om det är så stor info att veta men hundarna är mor och son men de skyddar inte varandra lika mycket som katterna tycks göra trots att de inte ser ut att vara så nära varandra annars.
När detta hände låg i alla fall sonen på övervåningen och sov men tror då att hon ville skydda den andra katten. Han är dessutom inte alls rädd för hundarna utan sover väldigt ofta tätt intill dem, stryker sig emot dem och leker med dem utomhus.

Ett sätt är kanske att ha den yngre katten inomhus men det är också ett problem. Han fick FIC innan vi flyttade, veterinären trodde att det berodde på att allt hemma försvann och att han inte längre kände igen sig.
Han började sedan vara ute när vi flyttat hit och det blev genast bättre. Däremot har han skvättat och gjort behoven bredvid kattlådan om han varit inne mer än ett par dagar eftersom han vill ut.
Vi har haft han inne de dagarna nu i vinter då vi haft riktigt kallt ute som det lätt kan bli uppe i norr.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 14 mar 2017, 17:02

Hur många låder har ni?vilken sand? Hur är eran kattmiljö?

Får jag fråga hur gammal sonen är det kan ju också påverka hankattens fel kisseri . små barn pratar inte samma språk som katter och då behöver katter en miljö de känner att de äger
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Emlan91
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Emlan91 » tis 14 mar 2017, 17:53

Sonen är strax under 7 månader gammal så han springer inte omkring, än i alla fall.
Problemen började medan vi höll på att flytta från våran förra lägenhet. Enligt veterinären berodde det på att allt försvann hemma som gjorde honom stressad.
Vi hade bara en månad på oss att flytta och eftersom sambon redan börjat jobba på det nya stället, 13 mil bort, så fyllde han ett stort släp varje helg så de sista veckorna hade vi bara sängen och lite andra prylar kvar och det var omkring då som det började.

När vi sedan gjort oss hemmastadda i huset vi bor i nu så har problemen bara uppstått när han inte kunnat gå ut och in som han själv velat, som när det är kallt ute och jag inte vill släppa ut honom.
Han var innekatt innan vi flyttade, om man bortser från de gångerna han var ute i stugan.

För tillfället har vi en kattlåda. Vi hade två förut men ingen av katterna gick på den andra lådan så jag tog bort den.
Tror inte att det beror på kattsanden heller, har testat massa olika men nu har vi ICA premium kattsand. Som sagt var det väldigt länge sedan han hade några problem eftersom han kan vara ute som han vill utan det sker bara när han måste vara inomhus mer än ett par dagar.

Och eftersom vi bor i hus har de ställen på både över- och nedervåningen som är deras egna, dit inte ens hundarna går. Som deras klösträd, en elementbädd, ett litet krypin i en garderob, ett krypin i hallen där den äldre katten sover på dagarna m.m.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"