Hjälp min katt är galen i dogman kattsticks!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Ragdoll <3

Hjälp min katt är galen i dogman kattsticks!

Inläggav Emsen » ons 08 mar 2017, 21:46

Min katt som är 6 månader fullkomligt älskar dogman kattsticks. Hon är galen i dom!
Hur nyttiga är dom? Är det ok att ge mer än en pinne om dagen? hon vill helst ha flera stycken och i blötmaten också. då äts den ibland upp. Annars lämnar hon på fatet.
Hur ofta ger ni era katter godis?
Jag har börjat med att låta henne jobba lite för godiset. det vill säga sitta fint och snurra.
Det är svårt att inte ge henne när hon går fram till skåpet där godiset, och maten, finns. Middag får hon på bestämda tider. Det vet hon. Men godiset... det kan bli lite när som. Ska jag avleda henne med något annat? Ibland brukar jag ta upp henne i famnen och sen går hon inte fram till skåpet igen.

Hur gör ni?
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Hjälp min katt är galen i dogman kattsticks!

Inläggav ApanAnn » ons 08 mar 2017, 23:32

Vi ger inte godis varje dag, men vi har hittat en sort där det går att ge ganska många bitar per dag. Bra om det behövs mutas... Sen gäller det såklart att minska den vanliga maten motsvarande om det är en katt som lätt lägger på hullet.

Kan du inte göra samma med godiset som med maten? Bestäm en tid eller en aktivitet som hänger ihop med godis. Sen är det du som bestämmer när det blir godis och inte katten.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 09 mar 2017, 04:36

Jag ger mina torriisar dagligen som godis men de får alltid bara 1 gång per dag som aktivetet .Jag har gjort det som rutin och ger alltid efter deras middag.och efter min egen middag ,diskat och gjort andra småsaker . det gäller att var envis för att lära om så de förstår att de inte ska tjaa till sig godis. tösen är en torris junke och hon skulle tjata stup i kvarten om hon fick som hon vill. hon äter blötmat men skulle nog vägrat om hon insåg att hon fick torrisar som hon ville.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 09 mar 2017, 06:58

De får några Dreamies när jag går och lägger mig. Men Yra har husse lindad runt tassen och har lärt sig (eller husse) att går man till skåpet får man både sticks och annat godis många gånger per dag. Hon och husse har ett speciellt band till varandra. Hon äter vanlig mat med god aptit och har gått upp lite i vikt, men nu stabiliserat sig så de får fortsätta.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 09 mar 2017, 08:09

Får mina katter godis varje dag blir det ett enormt tjat hela tiden om godis och hankatten struntar i att äta maten då han ju inte vill vara mätt i fall det blir mer godis. han är mager som en sticka så hos oss är det fredagsgodis som gäller strikt. Katterna vet att nu kommer helgen och då får man 3 godisbitar var (frystorkad fisk) men inte mer.

Har dom fått varje dag så tar det ett par dagars frenetiskt tjatande innan katterna ger upp. Man får stå ut den tiden som människa.
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 09 mar 2017, 12:50

Jaromir får sin dagliga medicin inbakad i en bit av en stick. Enklast och minst stressande på så sätt. Det händer ibland att de övriga också får en bit när jag ger honom medicin, men det händer inte varje dag.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » fre 10 mar 2017, 11:26

Luna får en bit torkad kycklingfilé varje kväll efter att vi busat och dom bitarna är som rena knarket för katten.
I början var hon väldigt på skåpet och försökte öppna det flertal gånger, men när hon började lära sig att man bara får godis väldigt bestämt efter att vippan gått och lagt sig började hon lugna ner sig och nu sitter hon aldrig där och tjatar.

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » lör 11 mar 2017, 14:33

Jag ger mina kissar Dreamies en gång om dagen. De får typ 4-5 bitar. De verkligen älskar Dreamies och det är kul att se hur glada de blir. Så vitt jag kan se så har det inte påverkat det vanliga matintaget alls.

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Inläggav SaberBlade » tor 16 mar 2017, 23:55

Jag ger godis till mina katter varje dag numera. Har kommit underfund med att det är jättebra att få dom aktiva på samma gång. Det blir att kasta för jakt, hoppa för att fånga, klättra och leta osv...försöker variera så det inte bara blir spring. Har inte haft någon negativ effekt här hemma, de äter som små hästar och vet att det är godislek när påsen prasslar i köket på kvällen! :smile: Skulle snarare säga att de är omöjliga att hålla fasta mattider med dom däremot.

Användarvisningsbild
DoktorVinter
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Hona, huskatt, bruntabby+vit.

Inläggav DoktorVinter » tor 13 apr 2017, 16:46

Jag tror inte på att ge godis varje dag. Tycker det klokaste är att ge främst ifall katten har gjort något som ska belönas eller kanske under högtider. Jag ger min 8 månaders honkatt några Dreamies i veckan nu, då jag fick höra från en bekant att det var lättare att förstöra njurarna ifall katten äter mycket godis. Jag vet inte om det är sant, men det är klart att allt ska ges i rimliga mängder oavsett risk för njurproblem.
Jag var jourhem åt katter i Göteborg mellan 2015-2017.
Äger tillsammans med fästmannen honkatten Juni.

:tb_angel: Änglakatter :tb_angel:
Alfons - OKÄNT :tb_cry: 2003
Molly Starfighter - 2005-11-25 :tb_cry: 2012-01-27
Jourkatten Ace - OKÄNT :tb_cry: 2016-10-12
Jourkatten Charlie - OKÄNT :tb_cry: 2017-04-06

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » sön 16 apr 2017, 08:09

Här springer katterna efter godis varje kväll. Sambon kastar tvärs över lägenheten och de rusar efter! När de fått några bitar var blir det annan lek istället, med vippor eller snören. Utan godisarna för att "starta upp" blir det sällan aktiv lek med spring eller hopp, så de är viktiga.
De äter inte mindre mat för att de får godisar, snarare tvärt om (eftersom de rör sig mer).
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"