Kastrerad skvättis... är p-piller ett alternativ?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatterna Ronja och Pucko

Kastrerad skvättis... är p-piller ett alternativ?

Inläggav Nilla70 » tor 02 mar 2017, 21:57

Min hankatt Pucko har, från att vara stressad problemkisse/skvättis i alla de 6 år vi haft honom, blev tack vare royal canin calm + feliway mönsterkisse sen i oktober/november. Inte en olycka på flera månader.
Nu har värmen/våren/plusgraderna ute kommit och vips är pölarna bakom soffan och i en mjuk liggkorg/plats tillbaka.

Han lådvägrar inte.
Det är stora fina kiss klumpar efter honom och att byta till klumpsand, som vi gjorde i oktober har nog bidragit massor till vinterns uppehåll.
Jag ska placera ut ytterligare två lådor i morgon. Svarta murarbaljor med hög kant.
Sjukligt verkar det inte heller vara. Han ser ut att må bra och beter sig som han brukar. Förutom att han spenderar lite mer tid spanandes i fönster.

Han är kastrerad, om än i senaste laget, vi vet inte hur gammal han var när vi tog hand om honom men antagligen en 7-8 månader.

Min jobbarkompis hade ett liknande problem och hennes veterinär gav katten en spruta. Förmodligen en p-spruta. Kan det eller p-piller till en hankatt hjälpa Pucko i det här läget? Så att lusten att markera går ner lite?

Jag ska till veterinären i morgon och köpa mat och tänkte fråga om detta men vill ha lite kött på benen och lite åsikter från er (om nu någon hinner svara. Lite sent påtänkt det här)
Bilder på Ronja och Pucko : http://www.nillasgarden.se/husdjuren/

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Re: Kastrerad skvättis... är p-piller ett alternativ?

Inläggav KattenOxå » tor 02 mar 2017, 22:10

Våran Knutte är också kastrerad väl sent (inget jag kunde styra över tyvärr) och ibland slår det där beteendet igenom fortfarande. Revirmarkerandet. Nyligen har han triggats igen av att en okastrerad hankatt går och kissar utanpå vår fasad, så han svarar med att strila på insidan av ytterdörren t ex om "Gulingen" markerat utanför.

Oss har det hjälpt att ha kattlådor (med träpellets i) som vi inte är maniskt städbenägna med. Alltså vi har inga stinkande lådor som vi lider av, men kattnosar är ju betydligt känsligare än våra så...

Kul att RC Calm hjälpte er! Det har fungerat för oss också.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tor 02 mar 2017, 22:47

Bra fråga. En av mina honkatter började revirmarkera inomhus i hörnen (stora fläckar på väggar, men knappt något på golvet) efter att en av grannkatterna kommit in och gått långt in i lägenheten.

Jag kämpade i år med att bli av med problemet.

Sen flyttade jag till nytt boende ca 40 mil bort, pluggade in en feliway i nya bostaden för göra flytten så stressfri som möjligt. Sen dess inge mer revirmarkering. Jag hoppas det fortsätter så :D
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge

Inläggav Nilla70 » fre 03 mar 2017, 09:03

Ja det är klart... Puckos fönstertittande kan ju bero på vilda djur utanför fönstret. Vi borpå landet och spåren i snön (när den ligger) skvallrar om bra mycket rörelse utanför i trädgården. Det är klart han kan bli nervös av dem...
(Jag har en åtelkamera i gång i bland, men hittills har jag bara fått bilder på suddiga harar, Pucko själv och så jag själv som gått förbi)

Det är skönt att höra hur många vi är som kämpar för våra små "skvättisar". Jag har mötts av mycket oförstånde i bekantskapskretsen där det verkligen lyser igenom vilken låg status katter har:
"Inte f-n kan du ha en katt som pissar inne. Jag kommer med hagelbössan!"
Men ju mer jag har pratat om problemet med innekissande katter har det smugit sig fram fler och fler berättelse med igenkänningsfaktor.
Som jag skrev ovan bor jag på landet med mina katter som får vara ute som de vill. Jag kan också tänka mig att Pucko blir stressad och får panik när han inte kan gå ut. Om vi inte är hemma och kan släppa ut honom.
På sommaren är det enkelt. Då har vi en stor inbygd altan med kattlucka. Där trivs han och sover på nätterna och kan springa ut när han vill.

MEN jag påminner om min huvudfråga om någon hinner: har någon erfarenhet av p-spruta / p-piller till hankatt om de revirskvätter.

KattenOxå skrev:Oss har det hjälpt att ha kattlådor (med träpellets i) som vi inte är maniskt städbenägna med. Alltså vi har inga stinkande lådor som vi lider av, men kattnosar är ju betydligt känsligare än våra så...

Kul att RC Calm hjälpte er! Det har fungerat för oss också.

Jag fick göra precis tvärtom och bli bätte på att städa lådorna. Förr hade vi vanlig (billig) kattsand från ica. Jag förstår i dag efter att sett kissklumparna Pucko producerar att det snabbt måste luktat pyton i lådorna. Nu har vi klumpe compakt, finkornigt och håller ihop klumparna bra och Pucko går utan problem på lådan.

Calm är rena undermedlet!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 03 mar 2017, 22:23

Jag har ingen egen erfarenhet men hört andra som använt både p-piller och spruta. Det har använts till fertila hanar för att de inte ska revirmarkera och även på kastrerade som har kvar beteendet.
Vad jag förstått har spruta fungerat bäst, dessutom större risk med p-piller som kan ge förstorade bröstkörtlar och tumör (vad jag hört).
För de som provat spruta och det har fungerat bra har några valt att chippa sina kastrater.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 03 mar 2017, 22:58

Hur ser eran kattmiljö ut? Även för utekatter så handlar det om att ha en innemiljö som katter känner att de äger. Han får snarare "panik"att han känner sig "hotad" av katter utanför .om ni inte har fler djur,barn eller andra katter. Då prater jag heller inte om yta eller husets möbler som soffa,säng med mera utan om katters möbler som klösträd.

Jag rek Jackson Galaxys böcker catification och catify to satisfy . mycket bra böcker.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge

Inläggav Nilla70 » fre 07 apr 2017, 11:44

eye of a tiger skrev:Hur ser eran kattmiljö ut? Även för utekatter så handlar det om att ha en innemiljö som katter känner att de äger. Han får snarare "panik"att han känner sig "hotad" av katter utanför .om ni inte har fler djur,barn eller andra katter. Då prater jag heller inte om yta eller husets möbler som soffa,säng med mera utan om katters möbler som klösträd.
Jag rek Jackson Galaxys böcker catification och catify to satisfy . mycket bra böcker.

Han (de) har flera klösträd + att de ser alla annan övrig inredning som helt ok att viskas på.
Jag har gett upp tanken på att försöka begränsa för mycket. Är nöjd om de inte är på köksbänkarna eller spisen.

Han bryr sig ändå inte om om jag står och skriker mig blå över att han somnat tvärs över köksbordet. Då vänder han bara upp magen och ser söt ut.
Kommer Husse hoppar han ner med en gång, innan Husse öppnat munnen (Husse har aldrig varit hård mot honom, vad jag vet...)
Och gott om plats har de så de går inte på varandra.

Jag har också blivit mjukare i sättet mot mina katter. Innan jag förstod problemet så var jag desperat och skrek nog en hel del och uschade och fyade med hög volym och så här i efterhand har jag börjat förstå att det tjänar inte mycket till... Det förvärrar snarare problemet med mer stress och oro från katten och kanske drar med sig kattkompisar i fallet...

Försöker sakta men säkert tänka om. Frigör ytor från för mycket prylar, främst högst uppe på bokhyllor eftersom de gillar höjder. jag undviker kattbäddar/kojor eftersom herrn har en tendens att tycka de är mysiga att kissa i.

och så har jag en av Jacksons böcker, catify to satisfy, tror jag att det är, so jag bläddrar mycket i.

sen jag påbörjade den här tråden så har jag ställt en låda till bakom soffan och sen det blev "legalt" att kissa där så har det inte hänt fler olyckor, utan det hamnar snällt i lådan.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"