Hills Z/D torrfoder luktar illa!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
BullCat
Kattunge
Kattunge

Hills Z/D torrfoder luktar illa!

Inläggav BullCat » tor 02 mar 2017, 12:21

Vill veta om jag är ensam om detta problem med att Hills torrfoder Z/D luktar skit?
Har köpt från två olika ställen och alla påsar luktar!
Jag vet att mat luktar men inte så här :-k mjaus torrfoder luktar godare.
Uppmevde inte alls denna lukt tidigare inna dom byte förpackning!!
Katten fick diarre i början av maten så Zooplus gav pengarna tillbaks då köpte två nya påsar på Vetzoo och nu har dom hjälpt mig med att kontakta Hills och Hills ringde mig idag och vi ska skicka in torrfodret på kontroll. Och tydligen så är jag den första som klagar på detta. :roll: inga nya ingridienser i maten iaf sa dom!

Känner ni någon som har en katt som äter Z/D torrfoder så fråga om dom upplever att maten luktar skit!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Hills Z/D torrfoder luktar illa!

Inläggav Lurvpöse » tor 02 mar 2017, 14:34

Det var något år sedan jag gav z/d och jag har för mig att innehållet i vissa påsar luktade lite mer. Surt på något vis. Även andra veterinärfoder har luktat lite.

Jag skulle tro att det finns någon tillsats i mjau som gör att det luktar godare.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 02 mar 2017, 21:29

Hydrolyserat (sönderslaget) protein luktar inte hallon direkt, eftersom det är halvsmält redan. Jag har ingen erfarenhet av lukten av allergifoder, men "allergifoder" till bäbisar med väldigt hårt hydrolyserat protein luktar elände... Kanske kan vara nåt sånt? Om det nu inte är så att det ändrat lukt till det sämre, det verkar ju skumt.

BullCat
Kattunge
Kattunge

Inläggav BullCat » lör 18 mar 2017, 17:18

ApanAnn skrev:Hydrolyserat (sönderslaget) protein luktar inte hallon direkt, eftersom det är halvsmält redan. Jag har ingen erfarenhet av lukten av allergifoder, men "allergifoder" till bäbisar med väldigt hårt hydrolyserat protein luktar elände... Kanske kan vara nåt sånt? Om det nu inte är så att det ändrat lukt till det sämre, det verkar ju skumt.

Jaah ok det förklara då lukten konstig att jag inte har kännt av den förr :-k Hills hörde av sig men nu har jag inte hört något alls..

Fick tips av ett annat foder som heter
James Wellbeloved Adult No Cereal är ett hypoallergent kattfoder med endast en utvald proteinkälla - kalkon - och ärtor och potatis som kolhydratkälla.
Det står att det innehåller Omgea 3 och Omega 6 men är det fiskolja då???? står inget om det...
Han tål inte fisk och då tål han knappast fiskolja.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat ... ult/361278
Spanmålsfritt dessutom!!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 18 mar 2017, 22:16

BullCat skrev:
ApanAnn skrev:Hydrolyserat (sönderslaget) protein luktar inte hallon direkt, eftersom det är halvsmält redan. Jag har ingen erfarenhet av lukten av allergifoder, men "allergifoder" till bäbisar med väldigt hårt hydrolyserat protein luktar elände... Kanske kan vara nåt sånt? Om det nu inte är så att det ändrat lukt till det sämre, det verkar ju skumt.

Jaah ok det förklara då lukten konstig att jag inte har kännt av den förr :-k Hills hörde av sig men nu har jag inte hört något alls..

James Wellbeloved Adult No Cereal är ett hypoallergent kattfoder med endast en utvald proteinkälla - kalkon - och ärtor och potatis som kolhydratkälla.
Det står att det innehåller Omgea 3 och Omega 6 men är det fiskolja då???? står inget om det...

Spanmålsfritt dessutom!!

Tål din katt kyckling? I så fall tipsar jag om Porta 21 feline sensible som innehåller kyckling som proteinkälla, potatis som kolhydratkälla. Oljan kommer från kyckling. Fodret finns hos zooplus och är enl Tösen riktigt gott.
Bild

BullCat
Kattunge
Kattunge

Inläggav BullCat » sön 19 mar 2017, 22:57

Starwatcher skrev:
BullCat skrev:

Spanmålsfritt dessutom!!

Tål din katt kyckling? I så fall tipsar jag om Porta 21 feline sensible som innehåller kyckling som proteinkälla, potatis som kolhydratkälla. Oljan kommer från kyckling. Fodret finns hos zooplus och är enl Tösen riktigt gott.

nej han tål inte kyckling :( jag har bara testat fisk och kyckling på honom, men då borde ju James Wellbeloved Adult No Cereal funka?

Vad tro du om detta, skulle han inte tåla det så blir jag tokig :-(
http://www.mushbarf.com/sv/produkter/vaisto-cat
det är bara nöt och gris i :-k vad ligger en sån påse på?
Någon som vet hur mycket det går åt? samt hur mycket han bör äta?
han väger ca 4.8kg vilket är för mycket han bör ligga på 4kg.

BullCat
Kattunge
Kattunge

Inläggav BullCat » mån 20 mar 2017, 14:05

Så där nu har jag köpt en Mush påse åt honom nöt och gris han har fått två gånger( en boll som jag delade ) blandat med torrisar och han äter upp det :grin: det går segt men jag vet att sånt kan ta tid. Skulle allt ser lovande ut så ska han få fortsätta med bara Mush den vita påsen.
Han har tedens på att totalvägrar ny mat efter ett par dagar så ännu hurrar jag inte. :smile:
Beställde även en James Wellbeloved Adult No Cereal. :smile:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"