Omplacera katter som kissar utanför lådan...:-(

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Brie
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Brie o Mozzarella (bondkatter)

Omplacera katter som kissar utanför lådan...:-(

Inläggav Brie » sön 26 feb 2017, 08:21

Hej,
Jag känner mig helt förtvivlad och vet inte längre vad jag ska ta mig till. Sedan vi skaffade hund för 2 år sedan har katterna (särskilt den ena) börjat kissa överallt. Det är pölar på våra trägolv, i soffan, i sängen, på hundens sängar, ja överallt och VARJE dag! Den yngsta katten kissar ofta blodblandat vilket beror på stress eftersom prover inte visar annat. De är jättefina katter i övrigt men jag orkar snart inte med detta längre. Hela hemmet luktar kattpiss...:-(
Vad gör man? Är det möjligt att omplacera dessa katter? Vem vill ha katter som kissar på ens möbler hela tiden? :-(

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Omplacera katter som kissar utanför lådan...:-(

Inläggav eye of a tiger » sön 26 feb 2017, 09:06

Hur många låder har ni ? Hur ser eran katt miljö ut ?

Hur introducerade ni hund och katter med varandra?

Katter behöver en bra miljö för att de känner att de äger och att den ska bli mindre stress full tillvaro . Då det är stress och osäkerhet så är det väldigt viktigt att man ser över sin egen miljö. flera låder och höga platser kan hjälpa med lugnade medel

Kan ni inte så ja då får ni väl se om ni kan omplacera .

Jag ger tipsar att ni läser böckerna av jackson galaxy catification och catify to satisfy och man kan ju alltid kontakta susanne hellman en myckt duktig kattbeetende rådgivare
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Brie
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Brie » sön 26 feb 2017, 09:45

eye of a tiger skrev:Hur många låder har ni ? Hur ser eran katt miljö ut ?

Katter behöver en bra miljö för att de känner att de äger och att den ska bli mindre stress full tillvaro . Då det är stress och osäkerhet så är det väldigt viktigt att man ser över sin egen miljö. flera låder och höga platser kan hjälpa med lugnade medel

Jag ger tipsar att ni läser böckerna av jackson galaxy catification och catify to satisfy och man kan ju alltid kontakta susanne hellman en myckt duktig kattbeetende rådgivare

Vi har två lådor nere och en låda uppe. Vi har feliway på ett par olika ställen i huset. Katterna har mat och vatten både uppe och nere. Vi introducerade hunden långsamt för dem genom att hålla dem ifrån varandra med galler och så småningom låta dem äta ihop. Hunden kan inte gå upp På ovanvåningen så där kan de vara ostörda.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 26 feb 2017, 09:58

2 lådor på 2 katter är egetnligen en för lite. Grundregeln är lika antal lådor som katter + en extra dvs nu skulle behöva minst 3 lådor.
Men är det så att katterna är stressade av hunden kanske ni t.om behöver 3 lådor på övervåningen. När det är problem med felkisseri behöver man tills man kommer tillrätta med problemet många lådor.

Vilken sand har ni? Vilken typ av lådor?

De flesta katter föredrar oparfymerad finkorning sand t.ex Everclean eller Extreme classic och stora, öppna lådor.

Hur ofta rensar ni lådorna och hur ofta gör ni rent lådorna? Yes handdisk är bra för att skrubba lådorna, ca var 3:e vecka bör lådorna skrubbas rent. Tänk på att inte använda rengöringsmedel som är starkt parfymerat och som medlet ska inte innehålla ammoniak för så stinker det piss för katten.
Minst 2-3 ggr/dag behöver man rensa lådorna.

Har katterna klössaker, klösträd osv?

Är katterna kastrerade?

HUr gör ni rent där katterna kissat fel? Att bara moppa upp räcker inte! Katter har mkt bättre och känlsigare nos än vi. DAX ytdes (köps på apoteket för c 40kr/l) eller scent-stop tar effektivt bort lukten. Scentstop finns t.ex hos Supercat.se

Kolla den här länken också:
http://www.kattstatus.se/sida19.html
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 26 feb 2017, 10:06

Brie skrev:
eye of a tiger skrev:Hur många låder har ni ? Hur ser eran katt miljö ut ?

Vi har två lådor nere och en låda uppe. Vi har feliway på ett par olika ställen i huset. Katterna har mat och vatten både uppe och nere. Vi introducerade hunden långsamt för dem genom att hålla dem ifrån varandra med galler och så småningom låta dem äta ihop. Hunden kan inte gå upp På ovanvåningen så där kan de vara ostörda.

Fast kattmiljön är ändå viktig fast hunden ej är på övervåningen både nere och uppe. som sagt flera låder kan hjälpa .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 26 feb 2017, 10:14

Jättetråkigt att ni har fått problem. Jag vet hur jobbigt det kan vara.

När det gäller antalet lådor räcker det inte alltid att tänka "antalet katter plus en". Man behöver fundera över hur den enskilda katten upplever situationen.

Var är lådorna placerade? Står dom för nära varandra räknas dom gärna som en.

Lådorna behöver placeras så att de kan ses som ett attraktivt val för katten. Om hund eller annan katt blockerar lådan blir den inte vald.

Likadant är det om det är ett ställe där det kan lukta konstigt (många olika dofter) eller vara fuktigt. En toalett eller ett badrum är inte alltid det perfekta valet av plats.

Katter kan utföra en tyst mobbning - det räcker att placera sig och stirra ut och blockera. Den kommunikationen uppfattar vi inte alltid.

Mitt förslag är att till en början utöka lådantalet och placera dom på andra ställen än var dom nu är.

Visst innebär det att man får en märklig hemmiljö med plastbackar överallt men se det som en övergångsperiod. Har man nått en viss punkt är allt ok bara man slipper pinket.

Ett annat problem är förstås att få det nerpinkade området rent så att stället inte väljs igen.

Mat och låda är inte en bra kombination så jag har vid tillfälle gjort en temporär matplats på nedpinkat område för att få kissen att tänka om.

Jag hoppas att ni lyckas få ordning på situationen.

Användarvisningsbild
Brie
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Brie » sön 26 feb 2017, 10:43

Tack för era svar! Som sagt så har vi två lådor nere och en uppe, dvs 3 lådor totalt. Lådorna är inte placerade i badrummet utan i hallen uppe samt källaren nere. Det är en jättefin källare så ingen fuktig och otäck plats. De har everclean kattsand och lådorna rengörs 2 gånger per dag. Att ha fler lådor utspridda i huset kan bli svårt då hunden kommer ta på sig att rensa dem...;-)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 26 feb 2017, 10:44

Det finns umtärkta förslag i böckerna om detta som jag tipsade om ;-)

man kan sätta upp en barn grind med en lucka som katten bara kan ta sig igenom i fall katterna inte vill ha tak för låderna

Sen så brukar JG rek att man sprider ut låder överallt
när det blir såna här problem
Senast redigerad av eye of a tiger sön 26 feb 2017, 14:55, redigerad totalt 2 gånger.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 26 feb 2017, 10:51

Brie skrev:Tack för era svar! Som sagt så har vi två lådor nere och en uppe, dvs 3 lådor totalt. Lådorna är inte placerade i badrummet utan i hallen uppe samt källaren nere. Det är en jättefin källare så ingen fuktig och otäck plats. De har everclean kattsand och lådorna rengörs 2 gånger per dag. Att ha fler lådor utspridda i huset kan bli svårt då hunden kommer ta på sig att rensa dem...;-)

Fast då är också risken stor att kissarna väljer andra platser att kissa på. Det är bara att välja hur man vill ha det. Katterna har uppenbarligen inte samma synpunkt på lådplacering som ni.

En hall är fylld av dofter. Hunden tar med sig nya dofter varje gång den är ute och ni tar ned er dofter på skor och ytterkläder när ni är ute så en hall är heller inte det bästa alternativet om man fått problem med "felkissning".

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » sön 26 feb 2017, 14:36

Brie skrev:Tack för era svar! Som sagt så har vi två lådor nere och en uppe, dvs 3 lådor totalt. Lådorna är inte placerade i badrummet utan i hallen uppe samt källaren nere. Det är en jättefin källare så ingen fuktig och otäck plats. De har everclean kattsand och lådorna rengörs 2 gånger per dag. Att ha fler lådor utspridda i huset kan bli svårt då hunden kommer ta på sig att rensa dem...;-)

Det är väl bättre få ordning på kissandet än oro sig för hunden käkar bajs? Går köpa plastlådor och göra så små håll att endast katterna kommer in.

Var någonstans finns ni i huset i förhållande till lådorna? Katter vill gärna vara med dess ägare.

Jag har t.ex en kattlåda i vardagsrummet, där jag också sover (bor i en etta) För mig är det viktigare att katterna känner sig trygga än att jag slipper se kattlådorna.
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » sön 26 feb 2017, 14:53

Beroende på hundens storlek kanske HOL från Ikea är något att ha? :-) Har sågat ut ett hål på ena sidan så katterna kommer in för att göra sitt toabesök.

Bild

Men bekant hade hasp på toadörren eftersom hennes hundar älskade kattbajs. Kanske också ett alternativ? Hoppas ni kommer på en bra lösning så ni inte behöver omplacera. :consoling:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Brie
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Brie » sön 26 feb 2017, 21:27

Hallen är alltså där uppe, inte nere där vi går in. Så det finns inga såna dofter där. Och jo, jag Ser det som ett väldigt stort problem att hunden bär runt kattskit som den lägger lite varstans i huset. Jättefint att ni inte tycker det, men så känner jag. Tack för alla bra tips iaf, dem tar jag till mig! :-)

Användarvisningsbild
Brie
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Brie » sön 26 feb 2017, 21:30

Och det handlar ju inte om att katterna inte vet var man kissar. Det handlar ju om att de är stressade över att det bor en hund i huset. Så har egentligen väldigt svårt att tro att 20 extra lådor skulle göra skillnad.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 26 feb 2017, 21:31

Är det aldrig problem med att katterna bajsar fel? Sker det alltid i lådorna?

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 26 feb 2017, 21:33

Brie skrev:Och det handlar ju inte om att katterna inte vet var man kissar. Det handlar ju om att de är stressade över att det bor en hund i huset. Så har egentligen väldigt svårt att tro att 20 extra lådor skulle göra skillnad.

Men de hittar ju platser att kissa på så jag förstår nog inte hur du menar.

Du behöver se över hela miljön för dina djur. De verkar ju inte ha det så bra.

Användarvisningsbild
Brie
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Brie » sön 26 feb 2017, 21:37

Missan skrev:
Brie skrev:Och det handlar ju inte om att katterna inte vet var man kissar. Det handlar ju om att de är stressade över att det bor en hund i huset. Så har egentligen väldigt svårt att tro att 20 extra lådor skulle göra skillnad.

Hur menar du att de inte har det bra? Förutom att de inte tycker om hunden.

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » sön 26 feb 2017, 21:49

Jag tycker du bör testa alla tänkbara alternativ innan du överväger omplacering pga att hunden är stressande. En omplacering är väldigt stressande för katter, och detta beteende riskerar att förstärkas ju längre tiden går, och kan tas med till nästa ägare.

Problemet med att hunden rotar i kattlådan löser du ju direkt med förslagen här ovanför, så det blir ju inget problem för dig. Lådor eller liknande där du sågar ett hål så bara katter kan komma in. Jag har gjort så i TV-bänken och det fungerar utmärkt. Bara man är lite påhittig så hittar man bra lösningar. En klicker kan komma väl till hands om problemet blir löst för katterna, men beteendet hunnit befästa sig.
Senast redigerad av artemis sön 26 feb 2017, 21:52, redigerad totalt 1 gång.
SE*Mica Flava - devon rex cattery

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 26 feb 2017, 21:52

Är det enbart hunden som orsakar problem med felkissandet? Kissar katterna ok enbart i lådorna när hunden inte är hemma? I så fall om det enbart är omplacering som gäller är det uppriktigt sagt lättast att omplacera hunden. Alternativet är att försöka komma till rätta med miljön och djurens relation.

Kontakta även en beteendevetare t.ex:
http://www.kattproblem.se/ men finns även ett antal andra.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 26 feb 2017, 22:00

Starwatcher skrev:Är det enbart hunden som orsakar problem med felkissandet? Kissar katterna ok enbart i lådorna när hunden inte är hemma? I så fall om det enbart är omplacering som gäller är det uppriktigt sagt lättast att omplacera hunden. Alternativet är att försöka komma till rätta med miljön och djurens relation.

Kontakta även en beteendevetare t.ex:
http://www.kattproblem.se/ men finns även ett antal andra.

+1
[quote="Brie"]Och det handlar ju inte om att katterna inte vet var man kissar. Det handlar ju om att de är stressade över att det bor en hund i huset. Så har egentligen väldigt svårt att tro att 20 extra lådor skulle göra skillnad.[/quote

Fast om det inte hade funkat så skulle ju Jackson Galaxy inte ha haft något programm som heter my cat from hell. Han har hjälpt många,många katter som uppträder som dina katter .ett fall handlade om en en katt som pinkade på varje vit vara i köket . grunden och botten handlar det om revir osäkerhet och stress .vilket oftast kan lösas .Men det kan ju behövas en bra katt beetenderådgivare för det .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » mån 27 feb 2017, 10:43

Moderation Tråden flyttad till rätt forumdel.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 27 feb 2017, 19:30

Brie skrev:
Missan skrev:

Hur menar du att de inte har det bra? Förutom att de inte tycker om hunden.

Katter är extremt renliga djur och kissar inte på olika ställen på det här sättet om de mår bra. En katt som tidvis kissar blod har ont oavsett om det är en infektion eller om det är Felin idiopatisk cystit – FIC och mår inte bra av det. En katt som har ont kissar gärna på ett mjukt underlag och det är inte lätt att förstå som människa.

Det finns ett svagt lugnande foder som man kan ge katter (heter Calm - Royal Canin). Vi använde det under en period när vår kisse hade problem och det hjälpte.

Tyvärr är det så att kissproblem lätt kan accelerera och i sig skapa ytterligare stressande situationer förutom att det lätt kan bli en vana att kissa på fel ställe.

Om du tror att det är hunden som är problemet är det kanske dags att prova en nyintroduktion allra bäst är det om du kan ta kontakt med en djurbeteendevetare som bättre kan hjälpa dig och dina djur.

Ingen av oss här på forumet vet ju exakt hur du och dina djur har det och vilken som är bästa lösning för just dig. Vi försöker bara att ge dig olika tips och råd som du kan jobba vidare med. Vi försöker heller inte fördöma eller skuldbelägga utan syftet är att försöka hjälpa dig även om det blir lite trubbiga svar ibland.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"