Vad menar min katt ibland?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
E_LJ
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Lucy (Bengal/Norsk skogskatt)

Vad menar min katt ibland?

Inläggav E_LJ » fre 17 feb 2017, 23:40

Jag har börjat kolla mer på hur kattens beteende fungerar. Jag kollade på en video där man menade att katten vill själv bestämma hur den vill bli klappad och klappa själv. Sen gillar de inte att man klappar för mycket den klassiska klappen som är sträv. Då går dem. Men jag blir inte klok på allt.

När min katt tittar aggressivt och pupillerna smalnar så ska hon vara ilsken. Men ibland händer det att jag kommer in i ett rum då hon har den blicken och det finns inget som påverkar henne. Hon verkar bara vara ilsken av sig, eller är det verkligen så?

Sen när hon möter mig när jag kommer hem. Då sitter hon framför dörren med rund rygg, böjda ben och tittar undergivet upp. Sen slänger hon sig på rygg för att bli klappad utan att hålla framme klorna. Vad menas med det?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Vad menar min katt ibland?

Inläggav Yrhättans » fre 17 feb 2017, 23:51

Finns massor att lära sig om hur och varför en katt beter sig som den gör. Man lär sig väldigt mycket bara av att studera sin egen katt och jämföra i olika situationer, precis som du gör. På biblioteket finns massor av kattböcker om beteende att låna, det är ett bra sätt att börja.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 18 feb 2017, 01:36

Jag rek att du gär in och tittar på Jackson Galaxys youtube sida samt hans hemsida med. som sagt läs böcker. man kan lära sig mycket genom sin egna katter också. min töss svans går jämt och ständigt . både pappa och syrran tror hon kan vara arg för de har ju läst att katter är illskna då.Hon är tvärt i mot illsken hon är så rar och go om man låter henne välja skälv och har aldrig någonsin vissat aggresivetet inte ens hos vetrenären .

Hon är väldigt aktiv så min teori är att det har något med detta att göra .

Även han katten kan se på mig med halvslutna ögon och jag kan inte se vad det har med ilska att göra då allt är avslappnat i kroppen.
katter blinkar ju inte lika mycket som oss och jag har för mig att det har något med att de är nöjda .

Tösen stirrar på mig med stora runda ögon och det har något med att hon tycker om en . sen tigger hon saker på samma sätt

prova att göra ögon mjuka och blinka långsamt tilbaka och se om du får en blinkning tillbaka . då har du fått en släng kyss
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Ida
Kattunge
Kattunge

Inläggav Ida » lör 18 feb 2017, 08:45

E_LJ skrev:Jag har börjat kolla mer på hur kattens beteende fungerar. Jag kollade på en video där man menade att katten vill själv bestämma hur den vill bli klappad och klappa själv. Sen gillar de inte att man klappar för mycket den klassiska klappen som är sträv. Då går dem. Men jag blir inte klok på allt.

När min katt tittar aggressivt och pupillerna smalnar så ska hon vara ilsken. Men ibland händer det att jag kommer in i ett rum då hon har den blicken och det finns inget som påverkar henne. Hon verkar bara vara ilsken av sig, eller är det verkligen så?

Sen när hon möter mig när jag kommer hem. Då sitter hon framför dörren med rund rygg, böjda ben och tittar undergivet upp. Sen slänger hon sig på rygg för att bli klappad utan att hålla framme klorna. Vad menas med det?

hon slänger sig på rygg för att visa att hon litar på dig :) hon visar magen som är den mest känsliga delen av kroppen.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » lör 18 feb 2017, 12:02

När det gäller beteende studie: så är det helheten som gäller. När en ser helheten, kan detaljer ge sista ledtråden.

Att bara titta på svansen eller ögonen säger rätt lite; Det är helheten som gäller

Jag minns inte hur jag lärde mig läsa djur, annat än ett djupt intresse för djur. Sen finslipades den kunskapen genom gå en lantbruksskola.

Som sagt, kolla på hela katten. På kroppshållning, öron, morrhår, ögon och svans - vilken energi och känsla ger djuret dig?

Enkel text:
http://www.ibengt.se/katter/kattens-uttryck-m-m/
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 19 feb 2017, 12:29

http://www.sverak.se/att-ha-katt/kropps ... 96408b4594

rätt bra info om kroppsspråk och helhet
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » tor 23 feb 2017, 16:08

Varför teorisera det hela?

Jag umgås med mina katter utan den minsta önskan att "förstå" dem. Det fungerar alldeles utmärkt och jag tror att katterna är nöjda med att jag inte försöker leka Freud.

Med andra ord, ha kul och ta det som det kommer.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 23 feb 2017, 18:03

Bascule666 skrev:Varför teorisera det hela?

Jag umgås med mina katter utan den minsta önskan att "förstå" dem. Det fungerar alldeles utmärkt och jag tror att katterna är nöjda med att jag inte försöker leka Freud.

Fast det är ju bra att vilja lära sig katt beetende för att lösa och slippa problem .Katter är både rovdjur och flycktdjur och har behov och beteende efter det

Ser inget fel att vilja vet och lära sig .
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 23 feb 2017, 19:19

Jag tycker det är roligt att kunna kommunicera bättre.
Bild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » fre 24 feb 2017, 15:56

eye of a tiger skrev:

Fast det är ju bra att vilja lära sig katt beetende för att lösa och slippa problem .Katter är både rovdjur och flycktdjur och har behov och beteende efter det

Jag kan mycket väl förstå önskan att förstå sina husdjur och har inga som helst problem med folk som jobbar på det. Kunskap är aldrig fel. Dock tror jag att människa och katt är så vansinnigt långt ifrån varandra att det kan vara extremt svårt att skapa någon sorts gemensam nämnare. Men det är endast min personliga uppfattning, kan ha fel. Samtidigt så njuter jag av mina två katters speciella personligheter utan att fatta ett dyft av vad de egentligen menar med sitt beteende.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 24 feb 2017, 16:46

Bascule666 skrev:
eye of a tiger skrev:

Jag kan mycket väl förstå önskan att förstå sina husdjur och har inga som helst problem med folk som jobbar på det. Kunskap är aldrig fel. Dock tror jag att människa och katt är så vansinnigt långt ifrån varandra att det kan vara extremt svårt att skapa någon sorts gemensam nämnare. Men det är endast min personliga uppfattning, kan ha fel. Samtidigt så njuter jag av mina två katters speciella personligheter utan att fatta ett dyft av vad de egentligen menar med sitt beteende.

Tja . medans jag njuter av mina katter så vill jag också att de ska må så bra de kan. Så man kan förstå en kan om man lär sig deras grundliga behov , Kroppsspråk, olika läten , personlighet och hur de beter sig individuellt.då menar jag heller inte att man ska krypa på alla fyra och jama ;-) . Jag tycker katter är fascinerade djur och även om jag vuxit upp med katter ,så tycker jag det är roligt att lära och veta varför en katt gör på ett vis för att an är intresserad . Tösen beter sig annorlunda än min första katt och det gör lilla grabben med .Även om man nog aldrig riktigt kommer att förstå dem helt , så kan man ändå komma närmare om man tittar på det jag nämnde ovanför.
dock har de alla en gemensam nämnare och det är att de är mycket kärleksfulla, och sociala på sina vis .
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"