Råd angående katt med förhöjt njurvärde

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Sara89
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Råd angående katt med förhöjt njurvärde

Inläggav Sara89 » fre 17 feb 2017, 20:28

Hej, varning för lång text samt om det redan finns liknande trådar. Jag är ny här och försökte söka men hittade inte riktigt rätt.

Jag behöver rådgivning angående min högt älskade hankatt Sam. Han är en 1 år gammal kastrat, birma med en gnutta exotic i. Han är innekatt med en rastgård + kopplade promenader. Aningen slank, han är matkräsen och svår att göda upp, veterinären har aldrig hittat något fel på honom utan vi har mest försökt hitta mat han gillar. Han har fått Orijen + RC Kitten, Mjau eller Whiskas blötmat. Vi varvar för att han äter bara blötmat av ett visst märke ett tag innan han totalvägrar och försöker gräva över skålen direkt den nuddar marken. Ibland har han fått kokt skinka/kalkonbit och han får CosmaSnacks som belöning när vi tränar och leker.

I måndags när jag och min sambo kom hem efter jobbet tedde sig vår katt högst normalt, han strök sig mot våra ben och hälsade precis som vanligt. Vi la oss i sängen en stund för att se film när Sam ville krypa in under täcket för att gosa. Jag märkte dock att han skakade mycket på huvudet och när jag skulle inspektera honom närmare upptäckte jag att han dreglade ganska generöst. Vi tog honom akut till en veterinär som förvisso tyckte att han då såg frisk ut, han spatserade omkring, nosade och ville puffa och krama på alla i rummet (Vi har en bit till akutmottagningen och under den tiden hade saliverandet tilltagit kraftigt i bilen för att sedan avta och upphöra när vi väntade i väntrummet) Men veterinären såg att tandköttet samt tungan såg irriterade ut.

Vi valde att låta Sam ligga inne för observation samt provtagning. Provtagningen visade ett förhöjt njurvärde på 164 med referensvärde på 200. Vi har bokat en efterkontroll (UL njurar, U-prov + crea) enligt veterinärens ordination, men det är 2 veckor bort och jag har en klump i magen av oro att jag ska mista min underbara katt.
De plantor katterna har haft tillgång till är: Paraplyaralia, Rumsgran Araucaria heterophylla (Båda har jag fått förklarat för mig ska ej vara toxiska för katter, men nu vid googling hittar jag information som stödjer både toxisk risk och ingen risk) samt en svärmorstunga som står i ett rum de annars inte har tillgång till, dörren var dock öppen när vi kom hem. Hittar inga bitmärken på någon av växterna. Huset är numera växtsanerat och ska enbart dekoreras med plastväxter hädanefter.
De har tidigare brutit sig in i ett skåp vi förvarar mediciner i men jag hittade inte något tecken på inbrott eller "upptuggade" förpackningar, men jag kan ju inte vara säker.

Igår kissade Sam precis som vanligt en gång; relativt oförändrad storlek i klumpen, inget blod, såg ej heller "utspätt" ut, vanlig kisslukt. Efter detta så försökte han dock gå på toa fler gånger i "kissposition" utan att det kom någonting och fjärde gången fick han bajsa och verkade då nöjd. Jag var i kontakt med tre veterinärer som alla trodde på felin idiopatisk cystit och bad mig avvakta. Sams beteende är i övrigt oförändrat, han leker med sin bror, vill gosa med oss, hoppar upp på kylen och pratar med alla som passerar. Man får klämma på hans mage och han äter den nya RC Renal med god aptit (Veterinären vill helt avskriva Orijen och nu blir det strikt njurkost) Han har fyra stycken fräscha vattenkällor som han går och smaskar på.

Nu till de frågeställningar jag behöver råd kring:

1. Är det någon som har/har haft en katt med värden som liknar Sams där katten blev bra igen? Har jag många, fina år kvar med honom? Allt känns mycket jobbigt just nu och jag har väldigt dåligt samvete gentemot honom och svårt att vänta på att få träffa veterinär. Jag hoppas att det är någon som har en katt som klarat av liknande situation. :cry:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Re: Råd angående katt med förhöjt njurvärde

Inläggav mjlee » fre 17 feb 2017, 23:33

Sara89 skrev:Hej, varning för lång text samt om det redan finns liknande trådar. Jag är ny här och försökte söka men hittade inte riktigt rätt.

Jag behöver rådgivning angående min högt älskade hankatt Sam. Han är en 1 år gammal kastrat, birma med en gnutta exotic i. Han är innekatt med en rastgård + kopplade promenader. Aningen slank, han är matkräsen och svår att göda upp, veterinären har aldrig hittat något fel på honom utan vi har mest försökt hitta mat han gillar. Han har fått Orijen + RC Kitten, Mjau eller Whiskas blötmat. Vi varvar för att han äter bara blötmat av ett visst märke ett tag innan han totalvägrar och försöker gräva över skålen direkt den nuddar marken. Ibland har han fått kokt skinka/kalkonbit och han får CosmaSnacks som belöning när vi tränar och leker.

I måndags när jag och min sambo kom hem efter jobbet tedde sig vår katt högst normalt, han strök sig mot våra ben och hälsade precis som vanligt. Vi la oss i sängen en stund för att se film när Sam ville krypa in under täcket för att gosa. Jag märkte dock att han skakade mycket på huvudet och när jag skulle inspektera honom närmare upptäckte jag att han dreglade ganska generöst. Vi tog honom akut till en veterinär som förvisso tyckte att han då såg frisk ut, han spatserade omkring, nosade och ville puffa och krama på alla i rummet (Vi har en bit till akutmottagningen och under den tiden hade saliverandet tilltagit kraftigt i bilen för att sedan avta och upphöra när vi väntade i väntrummet) Men veterinären såg att tandköttet samt tungan såg irriterade ut.

Vi valde att låta Sam ligga inne för observation samt provtagning. Provtagningen visade ett förhöjt njurvärde på 164 med referensvärde på 200. Vi har bokat en efterkontroll (UL njurar, U-prov + crea) enligt veterinärens ordination, men det är 2 veckor bort och jag har en klump i magen av oro att jag ska mista min underbara katt.
De plantor katterna har haft tillgång till är: Paraplyaralia, Rumsgran Araucaria heterophylla (Båda har jag fått förklarat för mig ska ej vara toxiska för katter, men nu vid googling hittar jag information som stödjer både toxisk risk och ingen risk) samt en svärmorstunga som står i ett rum de annars inte har tillgång till, dörren var dock öppen när vi kom hem. Hittar inga bitmärken på någon av växterna. Huset är numera växtsanerat och ska enbart dekoreras med plastväxter hädanefter.
De har tidigare brutit sig in i ett skåp vi förvarar mediciner i men jag hittade inte något tecken på inbrott eller "upptuggade" förpackningar, men jag kan ju inte vara säker.

Igår kissade Sam precis som vanligt en gång; relativt oförändrad storlek i klumpen, inget blod, såg ej heller "utspätt" ut, vanlig kisslukt. Efter detta så försökte han dock gå på toa fler gånger i "kissposition" utan att det kom någonting och fjärde gången fick han bajsa och verkade då nöjd. Jag var i kontakt med tre veterinärer som alla trodde på felin idiopatisk cystit och bad mig avvakta. Sams beteende är i övrigt oförändrat, han leker med sin bror, vill gosa med oss, hoppar upp på kylen och pratar med alla som passerar. Man får klämma på hans mage och han äter den nya RC Renal med god aptit (Veterinären vill helt avskriva Orijen och nu blir det strikt njurkost) Han har fyra stycken fräscha vattenkällor som han går och smaskar på.

Nu till de frågeställningar jag behöver råd kring:

1. Är det någon som har/har haft en katt med värden som liknar Sams där katten blev bra igen? Har jag många, fina år kvar med honom? Allt känns mycket jobbigt just nu och jag har väldigt dåligt samvete gentemot honom och svårt att vänta på att få träffa veterinär. Jag hoppas att det är någon som har en katt som klarat av liknande situation. :cry:

Det här låter mycket likt Nikita förutom dregling. Jag märkte inte att något var fel förrän jag märkte att hon hade risig och skivad päls och det ska burmor absolut inte ha. Efter råd här på kattforum tog jag henne till vet och det visade sig att hon hade atypisk UVI och förhöjda levervärden, precis som din katt. Nikita fick antibiotika och sedan var UVI fixad. Hon fick särskilt njurfoder - RC Renal blandat med lite vanlig blötmat eftersom skrället vägrade varenda njurblötmat som kunde köpas. Jag kollade efter sex månader och hennes värden var fortfarande förhöjda men mycket bättre. Tre månader efter det så var de helt normala. Det här var för några år sedan och sedan dess har hon haft bra njurvärden, jag kollar varje år i samband med vaccinering. Så få inte panik utan ja, det går att se till att njurvärdena blir bra igen. Tilläggas kan att man kan blanda ut blötmaten med vatten för att få i Sam mer vätska. Lycka till! :hug:

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » lör 18 feb 2017, 08:54

Jag hade också misstänkt förgiftning på en så pass ung katt.

CKD (Chronic Kidney Disease - kronisk njursjukdom) drabbar i regel äldre katter. När det drabbar unga katter brukar det röra sig om medfödda defekter på njurarna. PKD (Polycystic Kidney Disease) är en sådan medfödd defekt som innebär att katten har cystor på njurarna.

Sedan finns det AKI (Acute Kidney Injury) som är en akut njurskada till följd av något som hänt, t.ex. förgiftning eller infektion. AKI kan vara helt reversibelt, dvs. katten kan bli helt återställd utan njurproblem i framtiden.

Det är bra att ni ska göra ultraljudet, då kommer veterinären kunna se ifall det finns några medfödda defekter.

Här är en väldigt bra och uttömmande sida om CKD: http://www.felinecrf.org (CRF är en gammal benämning som står för Chronic Renal Failure).

Jag har själv nyligen adopterat en äldre katt med CKD och läst väldigt mycket så du är välkommen att PM:a mig om det är något annat du undrar :-)
Bild

Användarvisningsbild
Sara89
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Sara89 » lör 18 feb 2017, 17:59

mjlee skrev:Det här låter mycket likt Nikita förutom dregling. Jag märkte inte att något var fel förrän jag märkte att hon hade risig och skivad päls och det ska burmor absolut inte ha. Efter råd här på kattforum tog jag henne till vet och det visade sig att hon hade atypisk UVI och förhöjda levervärden, precis som din katt. Nikita fick antibiotika och sedan var UVI fixad. Hon fick särskilt njurfoder - RC Renal blandat med lite vanlig blötmat eftersom skrället vägrade varenda njurblötmat som kunde köpas. Jag kollade efter sex månader och hennes värden var fortfarande förhöjda men mycket bättre. Tre månader efter det så var de helt normala. Det här var för några år sedan och sedan dess har hon haft bra njurvärden, jag kollar varje år i samband med vaccinering. Så få inte panik utan ja, det går att se till att njurvärdena blir bra igen. Tilläggas kan att man kan blanda ut blötmaten med vatten för att få i Sam mer vätska. Lycka till! :hug:

Vad skönt att höra att det gick bra för din katt och att det kan lösa sig även för oss. Jag gjorde som du sa och blandade i lite vatten i maten och det verkar fungera susen, han smaskar på och ser mycket nöjd ut. Jag har ett gäng "pokalglas" från Ikea utställda i alla rum på strategiska platser så att han kan hitta färskt vatten både på över- och undervåningen + vattenfontän. Just att glasen står på fot verkar uppskattas av denna herre som är lite fin i kanten. :blink: Tack för att du tog dig tid att svara och ge råd! Jag hoppas verkligen att han ska återhämta sig som din Nikita!

Användarvisningsbild
Sara89
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Sara89 » lör 18 feb 2017, 18:15

myntasmatte skrev:Jag hade också misstänkt förgiftning på en så pass ung katt.

CKD (Chronic Kidney Disease - kronisk njursjukdom) drabbar i regel äldre katter. När det drabbar unga katter brukar det röra sig om medfödda defekter på njurarna. PKD (Polycystic Kidney Disease) är en sådan medfödd defekt som innebär att katten har cystor på njurarna.

Sedan finns det AKI (Acute Kidney Injury) som är en akut njurskada till följd av något som hänt, t.ex. förgiftning eller infektion. AKI kan vara helt reversibelt, dvs. katten kan bli helt återställd utan njurproblem i framtiden.

Det är bra att ni ska göra ultraljudet, då kommer veterinären kunna se ifall det finns några medfödda defekter.

Här är en väldigt bra och uttömmande sida om CKD: http://www.felinecrf.org (CRF är en gammal benämning som står för Chronic Renal Failure).

Jag har själv nyligen adopterat en äldre katt med CKD och läst väldigt mycket så du är välkommen att PM:a mig om det är något annat du undrar :-)

Njurarna på katter är verkligen en komplicerad mekanism och det är så mycket som kan påverka njurstatus! Vi får se vad veterinären ser på UL, förhoppningsvis är det bara den reversibla formen AKI, vi har verkligen sanerat huset på plantor nu. Tidigare har vi ätit vindruvor som fredagsgodis, jag spekulerar nu i efterhand om det kan ha trillat av någon kvist eller en druva som han kan ha hittat, trots att man tycker att man är så noga med att plocka undan. Jag ska definitivt läsa mig in på dessa ämnen, tack för länken! Jag vill verkligen inte att detta ska innebära en "dödsdom" för Sam och därför är det ju lugnande att även äldre katter kan leva med det med rätt vård och kost. Tack för att du tog dig tid att svara och hjälpa oss, jag PM:ar gärna vid frågor!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"