Foderallergi misstänkt mot fisk

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Foderallergi misstänkt mot fisk

Inläggav satanica » fre 17 feb 2017, 17:09

De allergiska besvären försvann på strikt allergifoder en längre tid. Men just innan jag skulle opereras så satte jag in de vanliga fodret för att se om hon tålde de. Det försvann ur minnet att jag börja ge vanliga fodret då jag blev inlagd 3v istället för 1v och katterna åt de vanliga fodret då de bodde hos katt vakten. Det första jag märkte när jag kom hem var att katten hade blivit kal igen. :wait:

Jag trodde det var fisk hon var allergisk mot och i gamla fodret finns fiskolja kan de vara de som är orsaken till att allergin blossade upp igen?
Om inte tillverkaren ändrat fodret på sistone så har denna katt ätit samma foder i minst 6 år utan att reagera.

Så nu måste jag söka ett nytt foder som helst passar alla mina katter. Så gott folk har ni förslag på foder? Jag har både kastrater, fertila och ev dräktig hona.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Foderallergi misstänkt mot fisk

Inläggav Starwatcher » fre 17 feb 2017, 18:38

Mjau och Bozita blötmaten är helt utan fisk, ja förutom fisksmakerna.

Porta 21 torrfoder är fiskfri:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat ... _21/262284 men kanske fungerar sämre för dräktig hona.
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » lör 18 feb 2017, 11:01

Starwatcher skrev:Mjau och Bozita blötmaten är helt utan fisk, ja förutom fisksmakerna.

Porta 21 torrfoder är fiskfri:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat ... _21/262284 men kanske fungerar sämre för dräktig hona.

Menar du blötmat på bozitan och mjau? Tyvärr har jag testa de förrut med samma resultat som flera katter får av det nämligen dålig mage. De som verkar fungera här i blötmatsväg är pussi men då inte de som innehåller fisk. En katt äter enbart applaws räkor och musslor och det innehåller ju tonfisk. Jag har varit noga att ingen annan äter de.
De åt tidigare applaws kitten tillsammans med rc fodret de fick tidigare och de har de också ätit länge innan jag tog bort det men såg jag inte fel innehöll de också fiskolja, precis som fodret de fick nu.. Så frågan om fiskolja ställer till det eller om det är något annat katten hunnit smaka av under dessa 3 veckor jag varit borta eller om rc bytt innehåll utan att meddela konsumenten. Jag hade lite allergifoder kvar som nu finns i allas skålar över helgen.

Varför skulle porta 21 ev vara sämre om katten är dräktig?
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 18 feb 2017, 11:19

Är det inte så att en dräktig katt bör snarare äta mat som för kattungar just för att den dräktiga katten behöver extra mkt näring? Kan ha fel....

Japp, menar absolut blötmat när jag skrev Bozita och Mjau. Deras torrfoder varianter är usla! Har du provat både gele och sås-varianterna?

Om du inte vet säkert att det är fisk katten reagerar på kan det vara klokt att enbart ge foder med en enda ingrediens som t.ex Animonda Carny nötkött.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat ... rny/250458

Thrive kyckling innehåller enbart kyckling och solrosolja:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat ... ete/391106

Om man har många katter som ska äta samma mat kan så klart både Thrive och Animonda Carny bli dyrt. Porta 21 feline sensible torrfoder blir ju billigare. Kanske kan man ge en dräktig hona lite extra godsaker vid sidan om?
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » tis 21 feb 2017, 22:04

Då jag kolla lite extra på innehållet i blötmaten som de fått mer av än hemma hos mig inser jag att jag ringat in orsaken att de blossade upp igen. Pussis alla smaker (även kyckling mm) innehåller fisk. Jag är säker att jag inte sett de då jag började ge de fodret. Men lyckan var kortvarig att torrmaten inte var boven i dramat. Skulle köpa en ny säck RC blev misstänksam mot påsens nya utseende. De har ändrat innehållet. :swear: Inte ens personalen på djuraffären hade hört något om att de ändrat innehåll. Men hon berätta då att en som köpte foder nyligt inte förstod varför hennes katt inte längre tyckte om fodret, nu fick hon i kassan förklarningen... Nu försöker jag hitta de gamla säckarna vilket inte verkar vara lätt..hoppas jag har mkt av den gamla maten i Umeå sedan får jag köra applaws sålänge.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 21 feb 2017, 22:36

satanica skrev:Då jag kolla lite extra på innehållet i blötmaten som de fått mer av än hemma hos mig inser jag att jag ringat in orsaken att de blossade upp igen. Pussis alla smaker (även kyckling mm) innehåller fisk. Jag är säker att jag inte sett de då jag började ge de fodret. Men lyckan var kortvarig att torrmaten inte var boven i dramat. Skulle köpa en ny säck RC blev misstänksam mot påsens nya utseende. De har ändrat innehållet. :swear: Inte ens personalen på djuraffären hade hört något om att de ändrat innehåll. Men hon berätta då att en som köpte foder nyligt inte förstod varför hennes katt inte längre tyckte om fodret, nu fick hon i kassan förklarningen... Nu försöker jag hitta de gamla säckarna vilket inte verkar vara lätt..hoppas jag har mkt av den gamla maten i Umeå sedan får jag köra applaws sålänge.

Alla varianter på Applaws torrfoder innehåller fiskolja.
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » tis 21 feb 2017, 23:46

Starwatcher skrev:
satanica skrev:Då jag kolla lite extra på innehållet i blötmaten som de fått mer av än hemma hos mig inser jag att jag ringat in orsaken att de blossade upp igen. Pussis alla smaker (även kyckling mm) innehåller fisk. Jag är säker att jag inte sett de då jag började ge de fodret. Men lyckan var kortvarig att torrmaten inte var boven i dramat. Skulle köpa en ny säck RC blev misstänksam mot påsens nya utseende. De har ändrat innehållet. :swear: Inte ens personalen på djuraffären hade hört något om att de ändrat innehåll. Men hon berätta då att en som köpte foder nyligt inte förstod varför hennes katt inte längre tyckte om fodret, nu fick hon i kassan förklarningen... Nu försöker jag hitta de gamla säckarna vilket inte verkar vara lätt..hoppas jag har mkt av den gamla maten i Umeå sedan får jag köra applaws sålänge.

jo men de jag fått fram är det fiskprotein som man reagerar mot och de finns inte i fiskolja.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 22 feb 2017, 00:25

satanica skrev:
Starwatcher skrev:

jo men de jag fått fram är det fiskprotein som man reagerar mot och de finns inte i fiskolja.

Tyvärr finns det även protein i fiskolja även om i mindre mängder. Det gör att om katten är rejält allergisk mot fisk kan katten reagera på även fiskolja.

Min honkatt är allergisk mot soja och hon reagerar även på sojaolja. Känner ett par fiskallergiska katter som inte alls tål fiskolja i foder.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"