Blötmat

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ida
Kattunge
Kattunge

Blötmat

Inläggav Ida » tis 14 feb 2017, 07:51

Hej hej!
Jag har 2 katter som snart är 1 år & ger dem blötmat en gång om dagen men planerar att utöka så att de enbart eller mestadels får blötmat (ev. kombinerat med torrfoder + ska testa BARF när ena kattens mage är 100%).
Nu till mitt dilemma: när de var små fick de Royal Canin kitten vilket de även får ibland nu, när ena katten fick gå på specialdiet för sin lösa mage fick de RC gastrointenstinal. De älskar båda sorter. Har ju läst på lite och det verkar som att Bozita är den bästa blötmaten ur näringsmässig synvinkel(?). Så, köpte hem provpack av alla smaker de har. Inte testat allaän, men provade först den för känsliga magar pga. ena katten, den ratade båda direkt! Provade sen nån annan smak, katten med magen ratade den också (den andra åt glatt men han är en liten tjockis så är ej förvånad haha. Det hör ju till saken också - vill inte att han ska gå upp i vikt, snarare ner! Bytte därför gastrointestinal till den med lägre energiinnehåll; det finns 2 sorter).

Hur som helst... om hon fortsatt ratar Bozita och bara vill ha RC, är det ett ok foder att ge på heltid?! Förstår ju att det är bättre än sånt man hittar på ICA men jag skulle liksom aldrig ge dem ICA-mat, vill att de ska ha den bästa maten!

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: Blötmat

Inläggav Lilla Luna » tis 14 feb 2017, 18:48

Min Luna får Bozita till 100% vilket hon är lite sådär nöjd med, ibland får hon för sig att hon inte alls gillar det och ibland slukar hon.. Det går i perioder.

MEN när hon inte äter så ger vi henne av Mjau vilket är smaskens, du kan hitta mjau både i påsar och i större tetror/burkar på ica.
Mjau och Bozita innehåller i stort sett samma saker, bara det att vissa av mjaus smaker verkar numera innehålla spannmål, så man får kika lite på innehållsförpackningen. Luna får enbart av portionpåsarna i gelé då hon är allergisk mot massa saker, men de innehåller i alla fall inget konstigt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"