SNABB HJÄLP, katten gick i cirklar vinglade!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Britt

SNABB HJÄLP, katten gick i cirklar vinglade!

Inläggav Ida_a » tor 02 feb 2017, 21:18

Nyss låg katten på golvet, reste sig med ett ryck, såg förvirrad ut och gick i cirkel ca 3 varv, såg ut att vingla lite. Nu märks inget på honom. Vad kan det vara? Vad ska jag göra? Tacksam för snabb hjälp!
S*Sweet Cheek's Fritz Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: SNABB HJÄLP, katten gick i cirklar vinglade!

Inläggav Yrhättans » tor 02 feb 2017, 21:26

Ida_a skrev:Nyss låg katten på golvet, reste sig med ett ryck, såg förvirrad ut och gick i cirkel ca 3 varv, såg ut att vingla lite. Nu märks inget på honom. Vad kan det vara? Vad ska jag göra? Tacksam för snabb hjälp!

Sett samma på en av mina honor för ett antal år sen. Om allt lugnt nu så ring veterinär i morgon för koll. I vårt fall epilepsi och hon fick medicin. Tog ett halvår till nästa anfall. Kom ihåg att det ser värre ut än vad det är men håll koll så hon inte får fler.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 02 feb 2017, 21:26

Ålder på katten?

Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Ida_a » tor 02 feb 2017, 21:29

Yrhättans skrev:Ålder på katten?

Snart 9, äter njurfoder.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 02 feb 2017, 21:39

Min gissning är att du sett ett epilepsianfall. Gå runt i cirkel, lite förvirrad och sedan som vanligt igen är för mig typiska symtom. De kan också, precis som människor rycka lite i kroppen eller kissa på sig, men det är sällsynt.
Ta bara hand om henne och låt henne vila, man blir trött efteråt.
Ring veterinär i morgon och förklara vad som hänt så kan de göra en koll och ev medicin. Min tös levde i 7 år efter att vi sett första anfallet. Kom max två gånger per år vad vi såg i alla fall. Hon blev 17 år.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 02 feb 2017, 21:41

Det finns ett tillstånd som kallas för Feline Vestibular Syndrome (Vestibulärt Syndrom).

Orsaken till tillståndet kan vara många. I de flesta fall går de över snabbt och är ett engångstillfälle men det beror på grundorsaken till varför det uppstått.

Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Ida_a » tor 02 feb 2017, 21:47

Ringde vet som sa vi skulle ha koll på honom och ringa om något avvek igen.

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tor 02 feb 2017, 21:52

Det är viktigt att åka in direkt om det upprepas under samma dygn, speciellt om det är epilepsi. Det tar hårt på kroppen och katten kan behöva uppvätskning och vård. Dessutom, om det är epilepsi, så drabbas katter oftare än hundar av epilepsi som en följd av infektion, förgiftning eller tumör så det är det första man utreder. Då behöver katten behandling för det och kan då slippa anfall. Der är bra att veta att epileptiska anfall hos katt kan se olika ut, de kan t ex bara sitta och titta tomt framför sig medan det enda symtom man ser är en droppe vätska hänga i mungipan. De kan också få anfall som ser förvillande lik ut som kattfnatt, med den skillnaden att de inte har koll på kroppen och kan rusa in i möbler. De kan också rycka i kroppen, eller i huvudet. Veterinären kommer att vilja ha en beskrivning över hur länge anfallen varit och hur de yttrat sig, det kan vara en ledtråd till att ställa diagnos. Jag såg att du bor i Helsingborg, de har en duktig neurolog på djursjukhuset där.

Men var uppmärksam på den diagnos Missan tog upp också. Den har jag ingen personlig erfarenhet av.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 02 feb 2017, 22:02

Håller tummar. Skriv gärna när ni varit till veterinär och vill självklart veta att allt är bra.

Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Ida_a » tor 02 feb 2017, 22:03

Gisele skrev:Det är viktigt att åka in direkt om det upprepas under samma dygn, speciellt om det är epilepsi. Det tar hårt på kroppen och katten kan behöva uppvätskning och vård. Dessutom, om det är epilepsi, så drabbas katter oftare än hundar av epilepsi som en följd av infektion, förgiftning eller tumör så det är det första man utreder. Då behöver katten behandling för det och kan då slippa anfall. Der är bra att veta att epileptiska anfall hos katt kan se olika ut, de kan t ex bara sitta och titta tomt framför sig medan det enda symtom man ser är en droppe vätska hänga i mungipan. De kan också få anfall som ser förvillande lik ut som kattfnatt, med den skillnaden att de inte har koll på kroppen och kan rusa in i möbler. De kan också rycka i kroppen, eller i huvudet. Veterinären kommer att vilja ha en beskrivning över hur länge anfallen varit och hur de yttrat sig, det kan vara en ledtråd till att ställa diagnos. Jag såg att du bor i Helsingborg, de har en duktig neurolog på djursjukhuset där.

Men var uppmärksam på den diagnos Missan tog upp också. Den har jag ingen personlig erfarenhet av.

Tack för bra information!

Funderar på hur jag ska göra inatt, om jag ska sätta klockan och titta till honom då och då?

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tor 02 feb 2017, 23:23

Direkt när jag såg rubriken tänkte jag på epilepsi.

Eventuellt skulle detta även kunna rymma förklaringen till kattens tidigare aggressivitet (om jag minns rätt och inte blandar ihop olika katter? har du flera eller var det denna hankatt som attackerade din sambo ibland?).

Om veterinären tycker att det verkar som epilepsi ska du inte vara rädd för att medicinera mot det. Det har hänt att personer på nätet skrämmer upp andra för att börja med mediciner och de har då istället valt att avliva de drabbade djuren. Fruktansvärt tråkigt tycker jag, att det finns så mycket okunskap om sjukdomen!

Jag hade inte vakat en hel natt nu pga oro över detta. Kanske isåfall ställt väckarklockan och gjort natten tvådelad, alltså tittat till honom en gång mitt i natten. Att jag skulle haft svårt att sova är en annan historia. ;-) Men det är viktigt att vara lugn när någon drabbats av ep-anfall. Följ veterinärens råd och håll koll bara.

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 03 feb 2017, 00:05

Ida_a skrev:
Gisele skrev:Det är viktigt att åka in direkt om det upprepas under samma dygn, speciellt om det är epilepsi. Det tar hårt på kroppen och katten kan behöva uppvätskning och vård. Dessutom, om det är epilepsi, så drabbas katter oftare än hundar av epilepsi som en följd av infektion, förgiftning eller tumör så det är det första man utreder. Då behöver katten behandling för det och kan då slippa anfall. Der är bra att veta att epileptiska anfall hos katt kan se olika ut, de kan t ex bara sitta och titta tomt framför sig medan det enda symtom man ser är en droppe vätska hänga i mungipan. De kan också få anfall som ser förvillande lik ut som kattfnatt, med den skillnaden att de inte har koll på kroppen och kan rusa in i möbler. De kan också rycka i kroppen, eller i huvudet. Veterinären kommer att vilja ha en beskrivning över hur länge anfallen varit och hur de yttrat sig, det kan vara en ledtråd till att ställa diagnos. Jag såg att du bor i Helsingborg, de har en duktig neurolog på djursjukhuset där.

Tack för bra information!

Funderar på hur jag ska göra inatt, om jag ska sätta klockan och titta till honom då och då?

Jag har skickat pm till dig! Jag hoppas att natten blir lugn för er!
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Ida_a
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Ida_a » fre 10 feb 2017, 23:08

Tack alla för stöd - blir ständigt påmind om hur hjälpsamma och stöttande ni alla kattforumare är :rosor:

Natten var lugn och inga mer tecken på att katten skulle. Vara dålig, tack och lov!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"